Weekoverzicht: Avondeten

Inmiddels zijn er al ruim 2 weken van de 21 weken van mijn verlof/vakantie verstreken en tot op heden gaat het aardig goed. Ik verveel me nog niet echt en heb al wat dingen gedaan die ik op mijn to-do-lijstje had staan. Zo heb ik nieuwe recepten opgezocht en uitgeprobeerd. En gelukkig met succes! Benieuwd wat er op mijn weekmenu staat lees dan gauw verder!

Spi­na­zie­sa­la­de met ge­gril­de kipfilethaasjes, avocado, aard­bei­en en wit­te kaas

Sinds het begin van de zwangerschap heb ik wat moeite gehad met het maken van het avondeten. De eerste paar maanden kwam dat vooral doordat ik tijdens het koken al over me nek kon gaan. Ik kon de geur gewoon niet verdragen, haha echt irritant. Het was heel tegenstrijdig want ik was dol op bepaalde groentes maar mijn lichaam gaf een ander signaal ;-). Hierdoor had ik niet meer zo’n zin om te koken en omdat ik niet meer zoveel lustte en er ook dingen waren die ik niet meer mocht eten, aten we vrij eentonig. Gelukkig kreeg ik na een week of 20 weer mijn eetlust terug en kon ik het ook beter verdragen. Het heeft even geduurd maaaarrrrr…gelukkig heb ik weer de smaak te pakken!

Ri­sot­to met ge­bak­ken ti­la­pia, wit­lof, paprika en tijm

Ik heb onlangs wat research gedaan naar lekkere recepten en heb op basis daarvan een etensplanning gemaakt. Vervolgens heb ik alle benodigde ingrediënten opgeschreven en heb heel gericht boodschappen gedaan. Deze methode werkt heel fijn voor mij. Ik hoef dan namelijk niet meer elke dag uit te zoeken wat we gaan eten en heb alle benodigdheden in huis. Dit voorkomt dat wij ongezond eten want als ik na een werkdag thuiskom heb ik vaak lekkere trek en om dan nog te moeten bedenken wat we gaan eten, boodschappen moet doen en ook nog koken dan zorgt dat niet altijd voor gezonde maaltijdkeuzes en boodschappen. Nu ik verlof heb is er meer tijd om recepten uit te zoeken en kan ik beter plannen.

De recepten heb ik uit de allerhande geplukt en heb onderstaande etenslijstje gemaakt (ik houd me overigens meestal niet aan de volgorde):

  • Zo:  Zoet­zu­re pak­soi met mangostukjes, een lekkerbek en wit­te rijst (klik).
  • Ma: Roer­ge­bak­ken broc­co­li met oes­ter­zwam­men, bosui, cashewnootjes en pandanrijst (klik).
  • Di:   Ri­sot­to met ge­bak­ken ti­la­pia, wit­lof, paprika en tijm (klik).
  • Wo: Patatje! (Ja die staat elke week wel op het menu!)
  • Do:  Spi­na­zie­sa­la­de met ge­gril­de kipfilet haasjes, avocado, aard­bei­en en wit­te kaas (klik).
  • Vr:   Zalm­koek­jes, bosuitjes met sper­zie­bo­nen (klik).
  • Za:   Turk­se op­ge­rol­de piz­za met au­ber­gi­ne en pa­pri­ka (klik).

De zoetzure paksoi was verrassend lekker met de mango er doorheen en de spinaziesalade met de aardbeien was ook een hele lekkere combinatie. Ik zou niet zo snel fruit en groente combineren, maar het is echt een aanrader en wil dit zeker vaker gaan proberen. De broccoli roerbakken is ook een nieuwe bereidingswijze voor mij omdat ik normaal gesproken broccoli altijd kook of stoom. Super leuk om een beetje te experimenteren in de keuken. Ook gebruik ik veel meer kruiden en specerijen dan ik gewend ben.

Elk gerecht wordt beoordeeld en als een recept voor herhaling vatbaar is, dan print ik deze uit en gaat hij in een map. Heb ik tijdens het maken van een etensplanning dan geen inspiratie dan kan ik in die map bladeren. Ook handig voor mijn man straks in de kraamtijd ;-).

Hoe plan jij je avondeten?

Dit vind je misschien ook leuk

2 reacties

    1. Dankjewel! Ik vind het leuk om te doen. Alleen de voorbereidingen (het zoeken van recepten en maken van boodschappenlijstjes etc.) vind ik soms wel wat moeite maar ben nadien wel tevreden als ik een lekkere en gezonde maaltijd heb gemaakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge