Tot de orde roepen.

Twee weken geleden hebben we de verjaardag van mijn man gevierd en dat was erg gezellig, maar ook een beetje ongezond. De gezonde hapjes waren: zalmwraps met komkommer, ijsbergsla, kappertjes, peper en zout én daarnaast had ik olijven en noten op tafel gezet (nee geen borrelnoten ;-)), maar er was ook taart, chips, zoute stokjes, worst etc. Eigenlijk wilde ik alleen maar verantwoorde en gezonde dingen op tafel zetten, maar het is ook een beetje teleurstellend als je op een verjaardag komt en er alleen maar paprikareepjes en komkommer staat.

Ik wil andere mensen mijn ideeën over gezond eten niet opdringen. Want ja ik ben wel zo’n meisje die bewust probeert om te gaan met eten. Ik eet minder brood, aardappelen en andere vormen van koolhydraten en wordt enthousiast van (kook)boeken zoals de hormoonfactor van Ralph Moorman en van Koken met Karin zonder pakjes & zakjes. Ik wil gewoon mijn lichaam niet volproppen met verkeerde en ongezonde voeding. Ik voelde me daarom een beetje schuldig na het eten van ongezonde dingen. Daarom besloot ik mezelf even weer tot orde te roepen. Ik ben weer kritisch de koelkast en keukenkastjes bij langs gelopen om te zien waar ik mijzelf mee voed. Is het gezond en voed het? Of is het ongezond en kan het in de afvalbak?

Mijn basis ligt bij enkele richtlijnen die Ralph Moorman geeft voor een gezonde voeding. Hij geeft aan dat het allereerst belangrijk is dat je geen honger lijdt maar gewoon eet zoals de natuur het bedoeld heeft en dat je kiest voor EKO producten. Daarnaast moet je voldoende eiwitten, gezonde vetten, vlees, gevogelte en vis eten. Verder moet je koolhydraten met mate eten en tarweproducten vermijden. Ten slotte geeft hij aan dat je verantwoord moet koken (lage temperatuur bakken, bakken in verzadigd vet, kort koken/stomen). Dingen die je écht moet laten staan zijn o.a.: suiker, melkproducten, varkensvlees, chemische E-nummers, koffie en thee, alcohol, pinda’s, drop, koekjes en banketproducten en lightproducten.

Ben je benieuwd naar de hoe en waarom van de hierboven genoemde punten dan verwijs ik je naar het boek ‘Het Hormoonbalans dieet’van Ralph Moorman. Een leuk en praktisch boek die ik via een vriendin had leren kennen! Ik was er zo enthousiast over dat ik het zelf ook gekocht hebt!

En het valt best mee hoe streng het is. Je mag zo nu en dan gezondigen zoals Ralph het noemt. Want niets is menselijker dan de neiging te hebben af en toe te zondigen. Je mag je daarom best wel eens in het weekend trakteren op een verboden lekkernij om je goede gedrag van de afgelopen week te belonen. De boog kan niet altijd gespannen zijn. Zo mag je lekker even snoepen van chocolade die meer dan 70% cacao bevat! Niet verkeerd! Hallo Tony’s Chocolonely!!

De dingen waar ik het meeste moeite mee heb zijn het vermijden van suiker, tarweproducten en thee.

  • Suiker spreekt voor zich lijkt me want ik ben dol op al het zoete en het zit ook overal in verwerkt zelfs in bijvoorbeeld vleeswaren :(. Daarnaast staat er niet alleen suiker op de verpakking vermeld, maar suiker kent maar liefst 110 verschillende namen. En dan heb je ook nog allerlei chemische zoetstoffen. Goed de etiketten lezen dus.
  • Tarwe zit namelijk ook in ontzettend veel voedingsproducten verwerkt: brood, pasta’s, sultana’s, crackers, koekjes, liga’s, ontbijtkoek, mueslirepen, pasta, couscous, wraps, pannenkoeken, kroketten (paneermeel), bewerkt vlees, sauzen, soepen (ingedikt door bloem), pizza, bladerdeeghapjes, loempia’s, quiches, kant-en-klaar maaltijden. Allemaal tarwe! Bron. Super lastig vind ik het om al deze vrij gangbare dingen te laten staan. Een grote omschakeling voor mij.
  • Verder ben ik dol op thee. Nou is cafeïne of theïne niet goed voor je, maar kruidentheeën en rooibos bevatten geen theïne dus dat is nu mijn alternatief.

Ik vind het elke keer weer een uitdaging om de supermarkt in te gaan en met gezonde en verantwoorde producten thuis te komen. Maar ik doe het voor mijn lichaam en ik weet dat het een kwestie van wennen is. Je past je levensstijl aan en dat kost altijd even tijd en moeite. Maar met de juist beweegredenen (gezond lichaam en je goed voelen) moet het lukken!

Let jij op je voeding?

4 reacties

    1. Haha nee klopt! Maar patat zijn aardappelen en aardappelen zijn koolhydraten en koolhydraten zijn suikers! Nog noet te spreken over de verzadigde vetten die erin zitten ;-).

  1. Dat komt mooi uit, ik drink sowieso het liefste kruidenthee. Pickwick-zakjes, etc. vind ik al snel een chemisch smaakje hebben. Ik heb het meeste moeite om hartige dingen te laten staan, denk aan worst, diepvriespizza en bitterballen. Die dingen gewoon niet in huis halen helpt enorm en ik heb ook geen frituurpan in huis, dat scheelt ook al een hoop verleiding ;) Als ik écht trek heb in pizza, maak ik die zelf, met een dunne bodem en veel groente, lijkt me dat dat gewoon moet kunnen :)

    1. Klopt dat chemische smaakje vind ik ook bij veel soorten thee. De hartige dingen vind ik ook moeilijk. Wij hebben ook bewust gekozen om geen frituurpan aan te schaffen :). En wat goed dat je zelf pizza’s maakt. Dat lijkt me ontzettend leuk om te doen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge