Gun jezelf iets

Als ik ooit een compleet andere wending zou geven aan mijn loopbaan dan zou ik iets op het gebied van voeding willen doen! Misschien zou ik wel diëtiste willen worden. Ik merk dat ik voeding en de effecten hiervan op je lichaam erg interessant vind. Ook vind ik het hebben een gezonde levensstijl belangrijk waarin voeding natuurlijk een groot onderdeel vanuit maakt.

Mijn interesse hierin is ontstaan doordat ik in mijn leven zowel lichamelijke als psychische klachten heb gehad en dat ik erachter kwam dat onder andere wat je eet hier sterke invloed op heeft en dat voeding soms ook de sleutel is om bepaalde klachten te verhelpen. Ik denk dat heel veel mensen onderschatten wat voeding met je kan doen. Zowel in de positieve zin als in de negatieve zin. Ik verbaas me dan ook dat er wel actie wordt ondernomen om de tabaksindustrie aan te vechten, maar als je de grote hoeveelheden suiker ziet wat in onze voeding is verwerkt je hier weinig over hoort. Blijkbaar vinden we dit normaal of zien we het probleem er niet van in terwijl het eigenlijk behoorlijk zorgwekkend is.

Ik ben zelf gek op zoet! Ik ben echt een zoetekauw en vind het soms nog steeds moeilijk om het te weerstaan. Maar ik weet dat ik mezelf uiteindelijk meer plezier doe door zoveel mogelijk suikers te laten staan. Een aantal jaren geleden heb ik langzaam het aantal suikers afgebouwd uit mijn voeding.

Drinken

Ik begon met dingen die ik makkelijk kan weerstaan, dus ik kocht geen pakken drinken meer. Ik dronk voorheen namelijk veel sapjes maar in plaats daarvan drink ik nu met name thee en water. Dit vind ik prima te doen en mis het geen moment. Soms drink ik melk of sinaasappelsap en heel af en toe chocolademelk of een colaatje. Als ik uit eten ga of op een terrasje zit vind ik een wijntje of een Ice tea green ook wel lekker. Het is dus niet dat ik het mezelf verbied maar ik wil het niet meer standaard drinken. Bovendien zijn er zoveel soorten verse theeën die heerlijk zijn! Verse muntthee en verse gemberthee zijn mijn favoriet! En ook water kan je extra lekker maken met munt, citroen, limoen, aardbeien.. noem maar op! Dus saai is het zeker niet maar makkelijk wel. In de supermarkt skip ik met gemak de afdeling waar alle pakken drinken en flessen staan. In plaats daarvan sta ik langer stil bij de schappen met theeën. Ook hierin probeer ik de gezondste keuzes te maken want sommige theeën zijn sterk gearomatiseerd of bevatten zelfs suikers! Ik kies graag groene thee, rooibos, witte thee of kruiden theeën zoals: kamille, jasmijn of lindebloesem.

Toetjes

Daarna schrapte ik de toetjes want voorheen at ik deze maar al te graag. Ik heb het dan niet alleen over een schaaltje vla na het avondeten maar ook over de mona toetjes en ijs wat wij voorheen vrij standaard in huis hadden. En dan met name die lekkere bakken roomijs (pecan caramel 😗). Hier zijn we volledig mee gestopt omdat ik op yoghurt of kwark na geen gezond alternatief kon verzinnen. En aangezien mijn ontbijt tegenwoordig uit onder andere yoghurt bestaat, vind ik dat genoeg zuivel op een dag. Fruit vind ik na het avondeten niet zo lekker dat eet ik liever overdag voor of na de lunch. Dus met het schrappen van toetjes zijn we vrij cold turkey gestopt. En verrassend genoeg miste ik het niet. Ik at een toetje niet vanwege honger maar uit gewoonte. Maar het was een slechte gewoonte dus deze hebben we geskipt. En nogmaals, als ik buiten de deur eet dan eet ik met gerust hart een toetje hoor, maar ook hierin geldt dat ik het niet meer standaard eet. En dat werkt prima!

Koffie/theetijd

Na het avondeten tegen 19:30 uur drinken mijn man en ik vaak even een kopje thee met daarbij enkele stukjes chocolade! Meestal heb ik de ‘Landen’-chocolade in huis van de Aldi. Dit is chocolade uit verschillende landen, vaak kies ik uit Ecuador (71% cacao) of uit Peru chocolade (64% cacao). Ik vind deze chocolade lekker en betaalbaar en het is ook nog eens Fairtrade. Regelmatig haal ik ook een zoete chocolade variant in huis bijvoorbeeld Milka chocolade met D’aim of Oreo! Dit is even onze quilty pleasure maar dat is ook prima. Hierin geldt ook dat ik het mezelf niet verbied maar dat ik er bewust mee bezig ben en dat af en toe iets lekkers best mag. Ik eet niet elke avond chocolade maar het is al een hele verbetering ten opzichte van de grote koeken die we voorheen bij de koffie/thee aten. En dan heb ik het niet over een Maria biscuitje, maar over de gevulde koeken, appelkruimel koeken en mergpijpen.

Zoals je leest zijn dit maar een paar veranderingen waarbij je heel gemakkelijk het aantal suikers kunt minderen. Inmiddels heb ik zelf het nog wat verder doorgevoerd in mijn eet/drink patroon en ik merk echt dat ik beter in mijn vel zit, zowel lichamelijk als geestelijk! Ik zie het dan ook niet als lijnen; een streng dieet waarin ik mijzelf van alles moet onthouden of als doel om heel veel af te vallen. Nee, want daar word je niet happy van en is vaak van tijdelijke aard. Ik zie het als een bewuste levensstijl waarin ik mezelf juist iets gun! Ik gun mezelf een fit en fijn gevoel! Door bewust te gaan eten laat ik zien dat ik juist van mijn lichaam houd zonder onnodig streng te zijn.

1 Reactie op Gun jezelf iets

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Hoi! Wat leuk dat je op mijn website TypischTam.nl terecht gekomen bent! Ik ben Tamarah (31), ben getrouwd en moeder van een zoontje (1) en schrijf eigenlijk over van alles wat me in het dagelijks leven bezighoudt. Laat gerust een reactie achter, ik lees ze graag!

Categorieën
Archief
E-mail inschrijving

Follow