Food issieus

Regelmatig besteed ik een artikel dat over voeding gaat. Ik vind het onderwerp voeding dan ook super interessant en het geeft me altijd een goed gevoel als ik gezond eet. Maar gezond eten hangt af van veel factoren.

Planning:

Omdat zowel mijn man en ik ’s avonds rond etenstijd thuiskomen is het van belang dat er een goede etensplanning is. Ik probeer daarom iedere vrijdag een weekplanning te maken met wat we de komende week gaan eten. Vervolgens maak ik op basis daarvan een boodschappenlijstje en zorg ik dat alle benodigde ingrediĆ«nten in huis zijn. Ik vind het prettig om in alle rust in een keer alle boodschappen te doen zodat ik niet uit werktijd of op mijn vrije dagen met 2 kinderen naar de supermarkt hoef. Soms laat ik ook de boodschappen bezorgen maar aangezien hier alleen de AH en de Jumbo bezorgen is dat niet altijd de voordeligste optie.

Een etensplanning maken werkt meestal goed maar waar ik tegenaan loop is dat ik soms moe en hongerig ben als ik thuis kom en de kids ook niet op hun best zijn na een hele dag KDV. Op de momenten dat ik moe en hongerig ben wil ik het liefst even liggen op de bank om vervolgens tegen 19:00 uur te gaan eten. Of beter nog.. ik wil eten bestellen/ ergens afhalen omdat ik te moe ben om te koken en er soms even geen plezier uit haal. Als ik dan niet aan de verleidingen heb toegegeven en het gepresteerd hebt om toch een gezonde maaltijd te bereiden dan ben ik best een beetje trots šŸ˜„.

Loslaten:

Wat ook wel meespeelt is dat ons zoontje van 3,5 wat moeite met het avondeten. Hij zegt dat alles vies is en dat hij het niet lust. Gelukkig accepteert hij inmiddels wel dat er wat op zijn bord ligt (voorheen werd het er afgeschoven). Hij vindt het wel leuk om het eten op te scheppen of om mijn man of mij te voeren, maar het in zijn eigen mond stoppen die stap slaat hij nog graag over. We proberen het vooral gezellig aan tafel te hebben en te hopen dat hij vanzelf wat lekkere dingen gaat proberen. Pushen of omkopen dat werkt averechts.

Ik ben ook naar een bijeenkomst geweest wat georganiseerd werd vanuit het KDV waar het ging over gezond opvoeden, in de breedste zin van het woord. Ook kwam hier voeding aan bod en er zaten meer wanhopige ouders als ik ;-) . Een kindje dat alleen maar groene groentes eet en een andere kindje dat ook helemaal niets eet. De tips dat je het eten aantrekkelijk moet aanbieden in leuke vormpjes of het kind betrekken bij het maken van het avondeten kwamen weer voorbij, maar ook dat je het moet loslaten. 

Mijn man en ik gaan nu naar de kinderdiƫtist om te leren hoe we als ouders hier het beste mee om kunnen gaan. En dat geeft ons rust en vertrouwen en zien dat onze man langzaam maar zeker kleine stapjes vooruit maakt!

Makkelijk maken:

Voor mezelf heb ik het avondeten nu ook wat makkelijker gemaakt. We eten elke week: een salade, patat en een dag soep met brood. Dat betekent dat we voor de overige 4 dagen nog iets moeten verzinnen. Ik werk 3 dagen per week dus wil ik ervoor zorgen dat ik op die 3 dagen het mezelf niet te moeilijk moet maken. Een maaltijd wat binnen een paar minuten op tafel kan staan of een eenpansgerecht of een left-over uit de vriezer die ik al eerder heb gemaakt.

Vooruit koken:

Vooruit koken zodat je bij thuiskomst alleen nog maar het Ć©Ć©n en ander moet opwarmen is ook ideaal om te doen. Of zorg ervoor dat alle voorbereidingen al zijn gedaan, zoals het snijden van de groeten en het marineren van het vlees. Of de maaltijd een avond van te voren al uit de vriezer halen want dat scheelt weer ontdooitijd. 

Lat lager leggen:

Een ander punt is dat ik de lat ook best wat lager mag leggen. Dat ik ook prima eens een kant-en-klare-salade kan eten, of een keer op een opwarm-pannenkoek of gewoon een broodje hamburger met sla. Ik hoef ook niet perse de dagelijks benodigde portie groentes in het avondeten te verwerken. Als ik overdag wat vaker een komkommer, tomaat, paprika, wortel, rauwkostsalade of een goed gevuld soepje o.i.d. eet dan krijg ik ook al wat groentes binnen en dan mag de lat ook wat lager liggen voor wat betreft het avondeten.

 Hoe plan jij het avondeten?

1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge