Etensplanning maken + voeding op het moment

Onderweg naar mijn werk zag ik de koeien weer grazen in de weilanden. De ene koe lag een beetje te chillen op zijn zij de ander graasde en weer een ander stond lekker van zich af te plassen :). Ik vind dieren in de wei zo’n mooi gezicht, het is typisch Nederland en vind het jammer dat je dit steeds minder ziet. Veel koeien staan het hele jaar rond in de stallen en komen daar ook niet meer uit. Ja misschien als ze uiteindelijk naar de slacht gaan. Jammer.. want wat is lekkerder voor een koe om van het zonnetje te genieten, in de buitenlucht te zijn en vrij uit te kunnen lopen op het zachte gras. Misschien kloppen mijn gedachten niet als ik zeg dat melk van een koe uit de wei lekkerder is dan melk van een stalkoe, maar het voelt gewoon natuurlijker en beter.

Biologisch en Fairtrade

Eigenlijk geldt dat voor alle voedingsproducten. Zo koop ik het liefst eigenlijk alleen nog maar biologische en fairtrade producten omdat ik denk dat dit niet alleen beter is voor mens, dier en milieu maar ook voor mij als consument! Ik kan heel erg slecht tegen dierenleed en wil mijn kop daarvoor niet in het zand steken. En ik probeer zo biologisch mogelijk te eten omdat ik het gevoel heb dat ik dan zo dicht mogelijk bij de natuur blijf en dan dus ook eet zoals de natuur het bedoeld heeft. Geen (over)bespoten groenten of te snel groeiende planten en dieren.

En ja het is duur, je betaald er een behoorlijke prijs voor maar dan eet ik mijn verse biologische paprikaatje, biologische eieren en alle andere biologische producten toch net met wat meer aandacht. Bovendien ben ik zuiniger geworden met eten. Ik weeg ons eten beter af zodat ik niet teveel maak en als ik groente over heb dan maak ik er een salade van of bereid de restjes in een ovenschotel. Een stukje planning komt er wel bij kijken, maar daar houd ik wel van. Ik vind het namelijk vervelend als ik thuis kom en dan nog moet bedenken wat ik ga eten. Vaak ben ik te lui om dan weer naar de supermarkt te moeten dus dan ben ik eerder geneigd om iets af te halen, wat vaak duur en niet zo gezond is.

Avondeten + planning

Ik maak een planning als volgt: Meestal op vrijdag kijk ik in onze agenda’s wat er de komende week allemaal op de planning staat qua afspraken. Op basis daarvan weet ik welke avonden ik thuis eet, of er extra eters zijn en wanneer ik buiten de deur eet. Vervolgens maak ik dan een lijstje wat ik wil gaan eten. Ik schrijf per dag een maaltijd op maar dat wil niet zeggen dat ik me strikt houd op welke dag wat staat, ik ruil ook wel eens een dag. Als mijn etenslijstje voor de week af is dan maak ik op basis daarvan een boodschappenlijstje. Deze manier werkt voor mij heel fijn! Ik vraag mijn man ook wel eens of hij nog wensen heeft wat betreft het avondeten maar meestal heeft hij geen inspiratie :).

Ik let er wel op dat we een beetje gevarieerd eten maar dat vind ik wel lastig. Ik ben dol op broccoli en sperziebonen dus dat eten we bijna elke week wel maar dan probeer ik het wel steeds op een andere manier klaar te maken. Ook eten we wekelijks een patatje! Even een dagje minder gezond. Verder let ik erop dat ik vooral verse producten koop en zo min mogelijk bewerkt voedsel. Dus eten uit blik, pot, vriezer, pakjes en zakjes probeer ik te vermijden. Er zit namelijk teveel suiker, zout en een boel E-nummers in en ook nog aroma’s en geur- kleur en smaastoffen. Dus gewoon groenten, aardappels, zilvervliesrijst, volkorenpasta’s, vis, kip, rundvlees, fruit, noten en lekkere pure chocolade.

Ontbijt en lunch

Ontbijten doe ik vaak met biologische yoghurt en fruit en een beetje havermout. Dit alles gaat in de blender en vervolgens in een beker die ik onderweg naar mijn werk op drink of als ik tijd heb gewoon thuis. Dit vult enorm want ’s ochtends ontbijt ik om 07:45 uur en dan heb ik pas echt trek om 11:45 uur. Tussen de middag eet ik drie volkoren boterhammen meestal met hagelslag. Niet de gezondste keuze maar volgens mij kan je naast groente en fruit gewoon geen gezond alternatief verzinnen op brood. Kaas, vleeswaren en dat soort dingen vind ik vies op brood omdat je het ’s ochtends al klaar maakt is het klef op het moment dat je het wilt eten. Dus ik compenseer mijn iets wat slechte broodmaaltijd met veel fruit. Een salade vind ik ook wel lekker tussen de middag maar dat is vaak teveel moeite (geen tijd in de ochtend) en veel duurder. Gelukkig lunch ik maar drie keer per week op mijn werk. Thuis neem ik meer moeite om gezond te lunchen dan eet ik wel eens een salade of beleg ik volkoren crackers of brood met geitenkaas, avocado, hummus of iets anders. Eigenlijk zou ik wel een voorbeeld willen nemen aan de Fransen zij stoppen gewoon om 12:00 uur met werken om vervolgens in een restaurant uitgebreid te gaan eten en gaan vervolgens weer aan het werk. Dat klinkt toch wel beter dan wij Nederlanders die een paar boterhammen wegdrukken in een halfuurtje tijd waarin je eigenlijk ook nog wel een wandeling wilt maken.

Tussendoortjes

Op mijn werk staat een grote pot snoep die regelmatig gevuld wordt (ook door mezelf hoor!). Ik kan er maar moeilijk van af blijven terwijl ik thuis zelden snoep in huis heb. Ik ga proberen van die snoeppot af te blijven en in plaats daarvan komkommer, tomaatjes of nog meer fruit te eten. Vaak eet ik wel drie stuks fruit op een dag. Heerlijk vind ik dat!

Vroeger hadden mijn man en ik een la vol met koekjes en snoepjes en dronken we regelmatig van die sapjes uit pakken (dubbelfris, taksi etc.) dat is nu wel anders gelukkig. We hebben 1 pakje stroopwafels of Indische cake in de la liggen voor als er visite komt of we bij de koffie iets lekkers willen. In het weekend eten we een chippie. Verder drink ik met name water, rooibosthee, kruidenthee, of groene thee en soms wat ranja en af en toe een colaatje. De theeën met aardbei, bosvruchten en mango heb ik nog wel maar dan met name voor de visite want die kunnen de kruidentheetjes vaak niet zo waarderen :D.

Balans zoeken

En zo probeer ik de laatste tijd dus heel bewust boodschappen te doen en gezonde keuzes te maken. En dat vind ik een hele uitdaging want als je de versafdeling vergelijkt met alle schappen in de supermarkt die vol staan met potten, pakjes en zakjes dan is de verhouding erg scheef vind ik. Daarnaast zorgt het gehaaste leven ervoor dat ik minder tijd aan het eten besteed en daardoor soms kies voor snel en makkelijk wat vaak een minder gezonde keuze is. Hoe makkelijk kan jezelf kruidenboter of mayonaise maken of een verse pastasaus? Maar hoe makkelijk is het om deze dingen gewoon kant en klaar in de winkel te kopen. Maar goed ik doe mijn best om zo verstandig mogelijke keuzes te maken en zolang je de dingen die minder gezond zijn met mate eet en de gezonde dingen vaak eet is de balans wel aardig goed verwacht ik :).

Ben jij bewust met voeding/eten bezig?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge