Goede voornemens 1: Voeding

Ik heb er even over nagedacht maar ben tot een top 5 gekomen met goede voornemens. In deze blog heb ik al aangegeven dat ik wat goede voornemens wil maken voor 2013. Het eerste goede voornemen is wat cliché maar wel van groot belang! Het gaat over voeding! Het afgelopen jaar heb ik heel veel geleerd over voeding. Ik heb me er in verdiept omdat ik prikkelbaar darm syndroom heb (pds) of een spastische darm (hoe je het wil noemen) heb en ik het vermoeden had dat bepaalde klachten (hoofdpijn, duizeligheid en onrustig gevoel) door mijn voeding werden veroorzaakt.

Boeken van een vriendin geleend! Zij volgt hierin een opleiding! Echt super goed van d'r!
Boeken van een vriendin geleend! Zij volgt hierin een opleiding! Echt super goed van d’r!

Ik heb allerlei tips opgedaan van mijn diëtiste, Geert Verschaeve en de boeken van de hormoonfactor van ir. Ralph Moorman. En op hun advies ben ik de laatste tijd al bezig bepaalde producten te vermijden of juist te gaan eten. Sommige dingen kan ik mezelf heel moeilijk verbieden dus probeer ik het maar zo minst slecht te doen :D.

Niet meer eten & drinken:

Cafeïne zit in koffie, thee, chocolade (noooh!! :cry: ) en in cola, het is verslavend en je alertheid wordt vergroot waardoor je, je sneller opgejaagd of druk voelt. En je hebt er steeds meer van nodig om hetzelfde effect te kunnen krijgen. Bovendien bevat cola ook koolzuur wat zorgt van gasvorming/winderigheid en dat vinden je darmen en je omgeving niet leuk :D. (sowieso eet ik weinig kolen omdat mijn darmen hier heel heftig op reageren).

Smaakversterkers zoals mononatriumglutamaat (MSG) en E620-E627 zit in chips, pizza’s, sausen, soepen, chinees eten en allerlei hartige snacks. Smaakversterkers zijn met name erg zout en kan misselijkheid, darmklachten, hoofdpijn en migraine veroorzaken.

Suiker (dit wordt een lastige, ik ben echt een snoepkont! :)) Tja het begint al met het niet toevoegen van suiker in koffie en thee maar die mag ik toch al niet dus dat scheelt :lol:. Maar het komt er simpelweg op neer dat ik geen: gebak, taarten, koekjes, snoepjes etc. etc. meer mag eten. Dit is echt een uitdaging! Er zit al zoveel suiker in allerlei producten verwerkt dat extra suiker eten echt niet nodig is. Je hebt ook genoeg aan de suikers die je uit fruit en groenten opneemt!

Aspartaam E951 = een giftige zoetstof. In dit artikel heb ik het al eerder over deze boosdoener gehad. Dit zit in redelijk wat producten verwerkt. Denk aan kauwgom, bijna alle light producten, tafelzoetjes, ranja, yogi, dubbeldrank, yoghurt, kwark, yakult, snoep, taart, vitaminepreparaten, peutertandpasta etc. Zodra iets zoet smaakt maar er geen suiker is toegevoegd is er vaak de zoetstof aspartaam aan toegevoegd. Ook dit kan zorgen voor misselijkheid, duizeligheid en migraine.

Wel eten & drinken:

Volkoren producten: Om mijn darmen goed in beweging te houden eet ik volkoren producten. Dus alle pastas die ik in huis had zoals: penne, tagliatelle, macaroni en spaghetti zijn nu vervangen door de volkoren variant. Ik ontbijt nu met havermout, en eet tussen de middag volkorenbrood en als ik ’s avonds lekker een kipsiam wil maken dan gebruik ik liever de zilvervliesrijst in plaats van de witte snelkookrijst.

Water! Ik drink te weinig op een dag dus moet ik me sowieso gaan houden aan de 2 liter. Ik dronk vooral heel veel thee. Nu ben ik over gestapt naar kruidenthee, groene en witte thee en rooibosthee. Omdat hier geen of heel weinig cafeïne in zit. En ik drink geen 5 koppen thee meer op een dag maar 2. En liever niet meer voor het slapen gaan. Water is het beste alternatief. En nee niet water met een smaakje en ook geen water uit een spaflesje. Maar uit een glas.

Groente en fruit: Ik ben echt dol op fruit en maak regelmatig een vers geperste ju’s d’Orange voor mezelf! Hier kan ik echt van genieten! :D Ook bananen, kiwi’s en appels eet ik graag. Ik probeer vooral te letten op de seizoensproducten en deze te kopen. Wat betreft groente ben ik niet zo’n held. Ik lust over het algemeen bijna alle groentes wel maar vind het lastig om aan de 2oo gram te komen. Bovendien vind ik lastig om te variëren dus gebruik ik graag een kookboek om mij hierbij te helpen.

Vegetarisch en biologisch eten: Ik heb echt een haat-liefde verhouding met vlees eten. Ik vind het vreselijk als ik op de snelweg rijdt en dan naast me een vrachtwagen vol biggen of kalfjes vervoerd zie worden. Ik moet dan echt de andere kant op kijken. Maar ’s avonds eet ik net zo graag mijn boerenkool met uitgebakken spekjes en een lekkere dikke rookworst. Een beetje hypocriet van mezelf :?. En in de supermarkt vind ik het toch lastig om voor biologische producten te kiezen als het op vlees aan komt omdat die zoveel duurder is. Maar in 2013 wil ik proberen om minstens 1 x per week vegetarisch te eten en als ik vlees of vis eet voor de biologische variant te kiezen.

Zo dat was het wel! Genoeg te doen voor komend jaar dacht ik zo! Naast de voeding is de manier waarop je het eten bereid even belangrijk. Dus groenten wil ik meer gaan stomen dan koken en ik wil mijn eten voortaan met name bereiden in een klein beetje olijfolie.

Voeding is zo belangrijk… alles wat je in je mond stopt heeft effect op je lichaam en geest. Dus kies gezond en doe je lichaam geen onrecht aan. Ik vind het in elk geval best moeilijk maar ik wil er wel voor gaan!

4 reacties

  1. Tam,, erg knap!! Ik hoop dat je dit gaat volhouden.. en ik kan je alvast vertellen.. ik ga het niet eens proberen haha..
    Wel de volkoren producten hoor dat is echt goed. Maar niet meer snoepen.. taartjes eten.. ik vind het zo leuk om ze te bakken maar om ze dan niet op te eten.. dat gaat me nooit lukken.
    Ook de chips moet op als deze in de kast staat haha.. dus ik koop deze ook zo min mogelijk en meestal de smaken die ik niet zo lekker vindt.
    Nu heb ik (gelukkig) ook nergens last van dus de stamppotten gaan deze winter ook zeker weer mijn mond in haha :)

    1. Hey Christel!
      Ja dat scheelt een hoop hoor als je nergens op hoeft te letten qua gezondheid!
      Maar ik haalde gewoon teveel lekkers in huis en dat gaat dan ook wel op. Ik koop het nu gewoon niet meer. Op verjaardagen zal ik echt wel een gebakje eten of iets lekkers van tafel nemen of zo hoor, dat verbied ik mezelf niet. Ik ben tenslotte ook niet aan lijnen. Maar ik had een plank bomvol met koek, snoep en chips staan. Dat lijkt me gewoon niet goed! Als ik nu wat in huis haal dan koop ik 1 of 2 dingen en dan de gezondere variant (eierkoeken of speculaasjes of zo). Als je dan eens wat neemt dan is het geen dikke vulkoek of mergpijp ofzo :D.

  2. Goede voornemens! Ben benieuwd of het je gaat lukken je overal aan te houden. Zelf moet ik ook erg op mijn eten letten ivm spastische darm. Ik doe dat nu al ongeveer 5 jaar. Eet alleen volkorenproducten, weinig zuivel, weinig groenten die je darmen kunnen prikkelen (soms lijk ik wel een baby, die mogen namelijk ook geen uien bijvoorbeeld haha). Daarnaast eet ik geen snoep of chips/snacks, maar bijvoorbeeld wel ongezouten noten. Ik kan je vertellen: als je dat een tijd zo hebt meegemaakt, en een rustige buik hebt, dan wil je gewoon niet eens meer snoep eten. Het is zo fijn als je buik niet helemaal opgezwollen raakt door wat je hebt gegeten, en niet pijn gaat doen door dat 'lekkere' taartje. Ineens is het gewoon niet meer je definitie van lekker. Ik hoop dat het je komend jaar ook gaat lukken dat zo te zien!

    1. Hey Anne! Ja, ik ben ook benieuwd of het me gaat lukken… maar ik ben erg gemotiveerd en wil het ook graag, het gaat er nu nog om dat ik het ook doe !
      En een spastische darm ik weet er alles van helaas… En ik herken alles wat je zegt! Ik weet gewoon als ik een frikadel speciaal bestel ik daar minstens 2 dagen last van heb. Ook het eten van alle kolen (en dat is vooral in de winter best wel eens lastig) zoals boerenkool, zuurkool, rodekool etc. is erg pijnlijk. Te vet of te zoet eten merk ik ook meteen.

      Maar wat super goed dat je geen snoep, chips en snacks meer eet!
      Dat zou echt heel wat zijn als ik dat ook zou kunnen!

      Ik ben naar een diëtiste geweest ( http://www.dietheek.nl/consument–client/gez… ) en zij heeft mij een super handige en uitgebreide brochure gegeven met allerlei tips en trucs . Ideaal.. Sindsdien zijn mijn klachten erg afgenomen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge