Challenge: gezond eten / voeding bijhouden

Vandaag weer een artikeltje in de categorie Loving Food. Onlangs heb ik een intakegesprek gehad bij een vriendin, zij is trainer hormoonfactor (meer informatie hierover lees je hier). Zij heeft mij enkele adviezen gegeven ten aanzien van mijn voeding. Om inzicht te krijgen van het effect van voeding op mijn lichaam houd ik een voedingsdagboekje bij. Eerst wilde ik dit bijhouden in een notitieboekje maar toen bedacht ik me dat ik al een eerder een voedingsdagboek had bij gehouden via de site van het Voedingcentrum.

Ik vind het een erg handige en praktische site die gemakkelijk in het gebruik is. Je maakt een account aan en vult enkele persoonlijke gegevens in zoals: lengte, gewicht, geslacht en leeftijd. Dagelijks houdt je bij wat je ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes waren en vult dit heel gemakkelijk in op Mijn Eetmeter. Je kan heel specifiek aangeven wat je eet, bijvoorbeeld of je thee met of zonder suiker drinkt en of je roomboter, margarine of halvarine op je boterham smeert etc.

Als je alles wat je op een dag eet en drinkt in je online dagboekje hebt ingevuld dan kan je bijvoorbeeld zien hoeveel eiwitten, vezels, koolhydraten, (verzadigde) vetten en kcal je binnen krijgt.

En als je het nog specifieker wilt weten dan kan je klikken op “bereken advies” en dan zie je een mooi overzicht van alle vitaminen en mineralen die je dagelijks nodig hebt versus wat je daadwerkelijk binnen hebt gekregen. Zo zie je precies welke vitamines en mineralen je te kort komt en welke je voldoende binnenkrijgt.

 

Hiernaast een voorbeeld van een advies berekening van afgelopen zondag. Ik schrok wel een beetje toen ik zag dat ik maar liefst 2971 kcal heb gehad! ARGH!! Nou komt dit waarschijnlijk doordat mijn vriend en ik gisteren een 3-gangen-dinertje hadden georganiseerd voor vrienden.

Normaal gesproken eet ik mijn avondeten iets minder uitgebreid ;-), maar ja de paprikachips hielp nou ook niet echt mee! En daar zitten ook nog eens veel smaakversterkers in die ik beter kan vermijden. Een mooie wake-up-call voor mij zodat ik vandaag meer op mijn voeding ga letten!

Per categorie kan je een uitgebreidere toelichting krijgen. Ik heb er 3 uitgekozen: koolhydraten, eiwitten en vezels.

Je ziet in de tabel dat mijn inname van koolhydraten aan de krappe kant is, mijn inname van eiwitten in orde is en mijn vezel inname laag is.

Wat ik prettig aan dit advies vindt is dat je ook kan zien welke producten je in moet nemen om een tekort aan bepaalde vitaminen en mineralen te herstellen.

Ik vind het een handig middel om voor een poosje bij te houden wat ik dagelijks eet. Ik krijg hierdoor inzicht en ben me meer bewust van o.a. de vitamines en mineralen die ik binnenkrijg en tekort kom. Daarnaast kan ik verbanden leggen met hetgeen wat ik eet en wat voor een effect dat op mijn lichaam heeft. Een aanrader dus!

Het Voedingscentrum heeft uiteraard ook Facebook, Twitter en meerdere Apps zoals: EetwijzerSlim Koken, Balansdag en Etikettenwijzer. Daarnaast kan je, je ook abonneren op de recepten nieuwsbrief.

Dit vind je misschien ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge