Challenge: Een week geen snackies!

Ik rook niet, ik drink met mate en ik kan makkelijk een week zonder telefoon. Maar wat ik wel erg lastig vind is een week zonder snacks. Ik ben dol op chips, zoutjes, snoepjes en af en toe een koekie.. jammie!! Maar het lijkt me echt een uitdaging om één week niets van dit alles te eten. Ik stel mezelf dit ten doel omdat ik wil weten wat deze suiker/zout verslaving (want dat is het in feite) voor een effect op mijn lichaam/geest heeft. Ik doe het dus niet persé om af te vallen (al denk ik wel dat ik het verschil naar een week zal merken), maar puur om te zien wat het dus met me doet.


Ik vraag me wel eens af hoe het komt dat ik altijd zo’n snoepkont ben en waarom ik het zo moeilijk vind om het te laten staan. Blijkbaar is zit het verlangen naar suiker al voorgeprogrammeerd in onze hersenen omdat zoet de eerste smaak is die we na onze geboorte kennen. Bovendien worden we ook gelukkig door het eten van iets zoets. Koolhydraten, zoals suiker, stimuleren de aanmaak van het feel good-hormoon serotonine. Bron

Maar hoe ga ik het aanpakken om een week geen snoep, koek en andere snacks te eten?

1. Positieve benadering
Ik vind het belangrijk om een uitdaging positief te benaderen. En er zijn maar liefst 17 redenen waarom het laten staan van suiker goed voor je is:

  • Veel meer energie
  • Gewichtsverlies
  • Stabiele bloedsuikerspiegeL
  • Stabieler dagelijks eetpatroon
  • Betere huid
  • Betere mondhygiëne
  • Betere weerstand
  • Mooier en gezonder haar
  • Gezondere darmen
  • Gezondere bloeddruk
  • Gezondere nagels
  • Loskomen van suikerverslaving
  • Loskomen van eetbuien
  • Meer ‘puur natuur’ eten
  • Je zit lekkerder in je vel
  • Je bent vrolijker
  • Je voelt je merkbaar gezonder

2. Goede voorbereiding
Op woensdag ga ik naar de supermarkt voor de wekelijkse boodschappen. Het moet toch gewoon lukken om snacks te laten liggen en bij de kassa alleen gezonde producten af te rekenen? Ik ga van te voren weer duidelijk opschrijven wat ik zoal ga eten en maak een boodschappenlijstje waar ik me ook strikt aan ga houden.

3. Alternatieven
Om het enigszins haalbaar voor mezelf te maken zorg ik dat ik genoeg groente, fruit en noten in huis heb die als vervanger te dienen. Dus als ik lekkere trek krijg.. dan kan ik bijvoorbeeld aardbeien, banaan, appel, tomaatjes, komkommer of paprika eten.

Ik houd vanaf vandaag ook weer mijn voeding zo goed mogelijk bij in de eetmeter waar ik al eerder over schreef.

Ik hoop natuurlijk dat ik het een week bijhoudt en zal volgende week zondag dan ook een artikel schrijven over mijn bevindingen en ervaringen! Ik ben benieuwd!

Vind jij het moeilijk om niet te snacken?

Dit vind je misschien ook leuk

6 reacties

  1. Good luck! Ik probeer de laatste tijd ook goed op mijn voeding te letten. Maar ik heb gemerkt dat als ik iets helemaal niet mag, het dan juist niet gaat. Dus ik beperk me tot 1x iets ongezonds op een dag. Meestal lukt dat. :)

    1. Haha herkenbaar ik verlang ook echt naar snoepies maar dat zie ik nu maar even als afkickverschijnselen… Ik eet na het avondeten wel lekker een toetje… omdat ik na het avondeten echt even iets zoets moet hebben :)

  2. Ooh ik ben ook echt de grootste snoepkont die er bestaat (mijn oma zegt altijd: je zussen zijn erg maar JIJ pff.. dat jij nog tanden in je mond hebt haha)! Vreselijk, dit zou dus ook echt niks voor mij zijn haha maar jij heel veel succes!!

    Als je het leuk vind, ik organiseer vandaag een linkparty op mijn blog. Dit houdt in dat je reclame mag maken voor de 3 leukste artikelen die je afgelopen week geschreven hebt, inclusief een foto en een link naar jouw blog! Super leuk toch! Ik zou het leuk vinden als je mee zou doen!

    Liefs Rosie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge