Boodschappen bij de ALDI + mijn mening

Elke dinsdag haal ik samen met mijn vriend boodschappen voor de hele week! Thuis kijk ik wat we in de koelkast en vriezer hebben en controleer ik even onze voorraadkast. Vervolgens maak ik een lijstje met gerechten wat we de komende week gaan eten. Dan maak ik een boodschappenlijstje met behulp van de handige App MyShopy waarin ik de ontbrekende ingrediënten aan het boodschappenlijstje toevoeg. En dan hop naar de ALDI. Ik probeer zo gezond mogelijke keuzes te maken wanneer ik boodschappen doe. Dus zo min mogelijk suikers, E-nummers, smaakversterkers, smaak- en kleurstoffen, witte bloem, verzadigde / transvetten en zoetstoffen. Ik wil vandaag een deel van mijn boodschappen aan jullie laten zien en toelichten wat ik heb gekocht en wat ik er van vind.

Het brood. Meestal kochten wij ons volkoren brood bij de bakker maar daar betaalden we ca. € 2,45 per brood. Dit waren wel grote broden maar ik vond het te duur worden en daarom kochten wij afgelopen dinsdag ons brood bij de Aldi. Voor 2,5 broden betaalden we € 3,07 i.p.v. € 6,13 dus het scheelt de helft. Helaas zitten in deze broden wel E-nummers verwerkt wat ik heel spijtig vind. Het liefst wil ik overstappen op speltbrood omdat in speltbrood meer voedingsstoffen blijven behouden tijdens het maalproces, het bevat: vitaminen, mineralen, koolhydraten, vetten en eiwitten. Spelt is rijk aan aminozuren die in het lichaam de productie van vrolijk makende hormonen opwekken (spelt maakt gelukkig). Spelt is makkelijker te verteren en heel belangrijk: spelt zorgt voor een gelijkmatige bloedsuikerspiegel. Ik moet nog even op onderzoek uit waar speltbrood te koop is, hoe duur het is en of het één van de juiste speltsoorten bevat zoals: Bauländer Spelz, Schwabenkorn, Oberkulmer Rotkorn of Ebners Rotkorn.

De halfvolle melk zouden we het liefst willen vervangen door hazelnootmelk, cocosmelk, rijstemelk of amandelmelk maar dat is gewoon weer een stuk duurder. Dus voorlopig maak ik mijn smoothies met halfvolle melk of roeryoghurt met fruit en granen, noten of muesli. Ik heb biologische muesli van Mama Natuur een biologisch merk van de ALDI. De eieren zijn ook van dit biologische merk. Eieren kopen we biologisch omdat het prijsverschil niet heel groot is in vergelijking tot niet biologische eieren. Wij kopen helaas nog geen biologisch kippenvlees maar dat heeft puur een financiële reden. Ons budget is momenteel gewoon wat kleiner dus moeten we bepaalde keuzes maken. Volkoren beschuit dient als alternatief voor het brood of de smoothies als ontbijt. En we kopen sindskort roomboter in plaats van margarine of halverine aangezien deze slechter zouden zijn voor de gezondheid. Het bevat: veel transvetzuren, verhoogt de kans op verstopte kransslagaders, verhoogt het gehalte lipoproteine-a en dus de kans op arteriosclerose, verlaagt de kwaliteit van moedermelk, verlaagt de insuline respons en het bevat 27 ingrediënten die ook in verf zitten! (bron) Terwijl roomboter daarentegen veel goede eigenschappen bevatten (klik!). Het is nog wel steeds erg lastig om 100% definitief te zeggen dat roomboter beter is omdat de hartstichting weer juist voor margarine en halvarine pleit. Ik gebruik het sowieso weinig en dat wilde ik graag zo houden. De mayonaise is wel een minpuntje aangezien dit minder goed is dan frietsaus, maar mijn vriend houdt meer van mayo dan frietsaus. Ook dit eet ik heel weinig behalve bij de patatjes daar hoort wel mayonaise bij.

En dan een grote uitdaging de tussendoortjes. Ik heb met name gekozen voor noten: cashewnoten en pistachenoten voor in het weekend. De oven roasted notenmix wil ik ’s avonds als tussendoortje eten. En we hebben cassave en een wannabe bugles gekocht voor visite. Daarnaast de welbekende eierkoeken en speculaasjes die Sonja Bakker adviseert als “gezond” tussendoortje. Naast dat het Sonjaproof is vinden wij deze koekjes ook gewoon lekker en ze zijn goedkoop. En tot slot hebben we nog de pure chocolade met 85% cacao en dadels. Van beide producten zal ik niet zoveel eten denk ik omdat ik er niet zo gek van ben. Maar mijn vriend is dol op chocolade dus eet dit wel graag. Hij houdt ook van dadels en dat is natuurlijk ook een best gezond tussendoortje!

Dit waren dan mijn aankopen die ik onder de aandacht wilde brengen. Winkelen met een man is in mijn geval niet altijd handig want hij stopte ook perenijsjes en brownies in de winkelwagen. Zucht.. Gelukkig zal ik hier ook niet zo snel wat van eten aangezien ik gekker ben op chips, snoepjes en op dropjes.. En van die laatste 2 zijn gewoon 0 producten in de kar terecht gekomen! Hurray for me!

Waar let jij op tijdens het boodschappen doen?

17 reacties

  1. waarom zit er natriumnitraat in bijna alle vleeswaren dit is in de ban gedaan als zeer KANKERVERWEKKEND door de wereldgezondheidsraad, vooral in broodbeleg.

  2. Pas wel op met brood! Op veel broden staat een ellenlange ingrediëntenlijst (-als dit al vermeld wordt) met veel rommel erin.
    Mijn voorkeur gaat uit naar die heerlijke Liefde & Passie broden van de Albert Heijn met alleen graan, water, zout en gist als ingrediënten; precies zoal het hoort! Heerlijk om vers te eten, hmmm. Ik neem altijd de spelt versie en vraag bij de broodafdeling of ze die willen snijden zodat ik hem thuis kan invriezen, maar er zijn ook andere versies (rogge, meergranen, volkoren, enz.)

    1. Bedankt voor de tip! Ik ga zeker eens een kijkje nemen bij de broden die jij noemt. En inderdaad in brood zit veel rommel. We kopen nu maar weer brood bij de bakker in de hoop dat zij het wel op een ambachtelijke en gezonde manier maken.

  3. Wij kopen eigenlijk alles biologisch, vooral juist dierlijke producten. Als ik bij de Aldi kom, haal ik vaak bloemen (want die staan echt MEGA lang!) en de bio eieren.

  4. Je kan speltbrood sowieso op de markt halen volgens mij! Ik heb 5 jaar bij 't Stoepje gewerkt, weet niet of bij jullie zo'n kraampje in de buurt is, maar daar kun je het halen of bestellen! Het is erg lekker brood, heb het ook wel eens gegeten :)

  5. Bij de Aldi kom ik best vaak, maar let niet echt op de etiketten, aangezien ik vooral mijn wasmiddel daar haal haha. De verdere boodschappen doen we meestal via het Albert Heijn pick-up point. Ik let dan wel op koolhydraten, calorieën en suikers, aangezien ik die niet mag hebben..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge