Vakantie Frankrijk (3/3)

Vandaag is het laatste deel van mijn artikelenreeks over mijn vakantie in Frankrijk. Hopelijk ben je het nog niet zat ;-). Ik vind het zelf erg leuk om er over te schrijven omdat ik de vakantie dan weer een beetje herleef.

Maandag 18 augustus 2014: Beaune / 22 °C

Vandaag waren we vroeg uit de veren en zaten we na het ontbijt om 10:00 uur al in de auto, onderweg naar Beaune. Na een rit van ongeveer een uur kwamen we aan in het mooie en gezellige plaatsje! Voor het Hospices Civils de Beaune stond zo’n lange wachtrij dat we besloten deze bezienswaardigheid over te slaan. Na een uur in de auto te gezeten hebben hadden we geen zin in een wachtrij. Wel erg jammer want tegenwoordig is het gebouw een museum maar vroeger was dit een liefdadigheidsinstelling opgericht in 1443 als een armenhospitaal.

We gingen het mooie stadje in en ik genoot echt van die schattige huisjes met van die raamluiken en bloemen voor de deur. We kwamen in de winkelstraat terecht en zag daar meteen de Sephora store!! Ik kon me niet bedwingen en besloot ff te gaan snuffelen. Ik heb een mooie nude palette gekocht waar ik super blij mee ben! Hierover volgt binnenkort een review! Ook zag ik in de Sephora de Urban Naked palettes liggen. Deze waren nog steeds € 53 dus die vond ik toch te prijzig om aan te schaffen en heb voor een goedkoper alternatief gekozen. Ook zag ik de Pimkie waar ik even binnen ben geweest maar uiteindelijk niets gekocht heb.

We gingen lunchen bij Brasserie le Carnot. We namen allebeie een Croix Monsieur. Een heerlijke tosti met veel ham ertussen en geraspte en gesmolten kaas er bovenop. Er zat ook nog een lekkere salade erbij met balsamico dressing. Mijn vriend dronk een koffie en ik een Orangina. Ik was even naar het toilet gegaan en intussen had de ober de bon aan mijn man gegeven. De totaalprijs was € 24 en mijn man gaf ook nog eens fooi van € 6,-. Dus we hebben voor € 30 geluncht… my goodness… Maar goed we zijn op vakantie en zijn verder niet buiten de deur wezen eten dus ach.. voor één keer was het te doen…

Na het eten zijn we vertrokken naar Savigny, daar hebben we Château de Savigny-lès-Beaune bezocht. Dit dorpje lag 5 km te Noorden van Beaune. De kasteelheer heeft 8 musea bij zijn eigen kasteel. Met auto’s, motoren, straaljagers, tractoren en vliegtuigen e.d. De kosten voor entree zijn € 10 per persoon. Het onderhoud was niet je van het. De spullen stonden er wat verlaten bij, waren stoffig en sommige motoren hadden platte banden. Ook het kasteel kon wel een opknapbeurt gebruiken, bijvoorbeeld nieuwe vloerbedekking en restauratie aan de muren en het plafond. Verder was het een prachtig kasteel met mooie plafonnieres en versierede ornamenten.

Er stonden overal prachtige bloemen in het kasteel.

Op de terugweg kwamen we langs het Château de La Rochepot. Deze is op maandag en dinsdag gesloten en dit wisten we ook maar we wilden toch even dit prachtige kasteel van de buitenkant bewonderen.

Via Nolay gingen we naar Vauchigon en volgenden vanaf daar de borden “Bout du Monde” (het einde van de wereld). Hier kan een wandeling gemaakt worden rond een grote rots waar een grot en waterval te zien zijn. Bij aankomst bleek dat de route maar liefst 3,5 uur zou duren en je 11,5 km af moest leggen! Dit zagen we niet zitten en zijn via Autun naar huis gegaan.

We hadden getankt en gingen daarna even in het park relaxen.

We pakten onze mountainbikes en gingen nog even een ronde in de omgeving fietsen.

En tegen 22:00 uur lagen we in ons bedje!

Dinsdag 19 augustus 2014: Chill dagje / 26 °C

Aangezien wij woensdag weer weg zouden gaan hebben we er dinsdag een lekker chilldagje van gemaakt. Althans dat heb ik gedaan. Mijn man ging nog even een ronde mountainbiken. Ik wilde nog een keer hardlopen maar ik had de avond ervoor mijn grote teen heel pijnlijk gestoten waardoor er een groot gedeelte van mijn nagel eraf lag… oef.. Ik heb daarom uitgebreid ontbeten en lekker gedoucht met mijn Rituals shampoo en mijn favoriete douchegel van The Body Shop:”Moringa“. Daarna heb ik nog een lekker maskertje gebruikt van dr. Van den Hoog. Je huid krijgt door de wind en zon veel te verduren en na mijn zonnebrand wilde ik even goed voor mijn huidje zorgen.

Na het maskertje heb ik mijn laarzen aan gedaan en heb mijn man geholpen met een nestje maken voor een onwijs mooi klein katje. Deze kitten is schat ik 7 á 8 weken oud en gevonden op de camping. De moederpoes was nergens te bekennen. De kitten was erg wild en moest met handschoenen worden vastgepakt.

Een stelletje van de camping wilde het katje wel meenemen naar Nederland. Tot die tijd moest het wel een verblijf hebben dus hebben mijn man en ik zaagsel en wat gras in een kruiwagen naar het tijdelijke verblijf gebracht. We hebben nog even getwijfeld of wij het beestje zouden meenemen maar onze Leo is niet zo handig met andere katten dus dat vonden wij geen optie.

Prachtig zonnig weer!

Een hagedis genoot ook van het zonnetje!

De rest van de middag heb ik de kitten was rust gegeven en heb ik van de zon genoten (dit keer verstandig ingesmeerd!) en geschreven en gelezen.

Op de camping hebben ze een leuke plek gecreëerd waar je boeken en tijdschriften kan lenen en/of ruilen! Echt super leuk. Ik had een paar tijdschriften geruild die ik uit had en heb er 3 psychologie magazines gevonden en gelezen! Een leuk concept!

Genoeg keuze !

Een wespenval is hier wel nodig want er zijn er erg veel. Gelukkig ben ik niet gestoken en lieten ze me redelijk met rust :) . En drie psychologie magazines als leesvoer…

’s Avonds hebben we nog even een wandeling gemaakt met de hond. De Franse witte koeien vonden haar maar wat interessant.

Woensdag 20 augustus: Terugreis / 23 °C

Op woensdag zijn we weer naar huis gegaan. We hebben eerst ontbeten, vervolgens de tent opgeruimd, de auto ingepakt en naar een restaurantje gereden gelegen op een mooie plek in Autan. We hebben genoten van een lekker 3-gangen menu.

Ik had eerst een tomaat-mozzarellasalade, vervolgens een entrecote met friet en salade en als toetje een tarte tatin met room.

Na het eten zijn we weer in de auto gestapt om een ruim 8 uur durende reis terug naar huis te maken. Onderweg zagen we veel mooie natuur en prachtige luchten.

We hebben een heerlijke vakantie gehad en ik heb ook echt genoten, maar ik vind het ook weer heel fijn om thuis bij mijn lieve kater Leo te zijn. Ik heb hem echt wel een beetje gemist!

Kijk jij ook terug op een fijne vakantie, of heb je het nog in het verschiet?

Dit vind je misschien ook leuk