Vakantie Frankrijk (2/3)

In deel 1 heb je de eerste twee dagen van de vakantie kunnen lezen. Vandaag deel twee!

Zaterdag 16 augustus 2014: Autun  /  21°C

Van vrijdag op zaterdagnacht hoorde we op de achtergrond een uil die het volgende geluid maakte: OehOooeeehOeh, (rust), OehOehOeh. Mijn schoonmoeder dacht dat het een steenuil was en ik meer een velduil maar goed…bijzonder was het wel. We begonnen de ochtend weer met een lekker ontbijtje. Mijn schoonouders bestellen voor elke dag een klein vers brood omdat het brood niet zo lang goed blijft in Frankrijk vanwege een andere bereidingswijze. Daarna stapten we tegen 13:00 uur in de auto richting Autun. Dit is een mooi historisch plaatsje met Romeinse en Middeleeuwse gebouwen.

We begonnen onze route bij de Pyramide van Chouhard (Pierre de Couhard). Hier hadden we een prachtig uitzicht over het dorpje/plaatsje.

Vervolgens liepen we langs de Jardin des Curiosités et Rosarium, een mooi tuintje met rozen en andere bloemen, naar een pad dat leidde naar een bos met de waterval van Brisecou. We hebben de waterval deels waargenomen tussen de bomen, maar we zijn niet naar de top geklommen want dat was stijl, glad en niet makkelijk begaanbaar. Maar mooi was het wel!

Daarna slingerden we een heel eind met de auto omhoog naar Croix de la Libération, vrij vertaald betekent het, het kruis van de vrijheid. Ook hier hadden we een prachtig ver uitzicht! Ook zijn hier veel moutainbike routes voor de gevorderde fietser.

Vervolgens bezochten we Cathédrale Saint-Lazare et son jardin (de Sint Lazarus kathedraal en zijn tuin). Een kerk die ik persoonlijk mooier aan de buiten dan aan de binnenkant vind.

Tot slot hebben we nog even het centrum van de stad bekeken en daar kwamen we nog een winkeltje tegen die Tamar heet! Schattig. We genoten ook van de prachtige huisjes en tuinen in de omgeving.

We hebben verder niets gekocht en zijn op de terugweg nog even langs de Gifi geweest. Dat zag er veelbelovend van de buitenkant uit, het deed met denken aan een combinatie van IKEA en Action maar de binnenkant was teleurstellend. Het was een rommelige winkel met veel prullaria. Niet te vergelijken met IKEA of Action. Jammer. Er stond nog wel een mooie Citroën Cactus!

We deden nog wat boodschappen en kochten heerlijke broodjes! Het smalle broodje met de witte streep heeft de structuur van een Boschebol, maar heeft een lekkere vanillevulling erin zoals een roombroodje en de topping is van witte chocola/glazuur. Echt om je vingers bij af te likken. Het croissantje was ook heerlijk met amandelsmaak en spijs/roomvulling! Ohw jummie! Ik heb er echt van genoten!! ’s Avonds aten we ook nog patatjes! Gelukkig hebben we ’s avonds ook nog een wandeling gemaakt met de hond om de nodige calorieën te verbranden.

Zondag 17 augustus 2014: Hardlopen en relaxen / 25 °C

De zondag begon ik aardig fanatiek met een rondje hardlopen! De camping staat in een mooie groene omgeving met veel water en bruggetjes. Ik vond het super leuk om in een andere omgeving hard te lopen, ik genoot echt van het uitzicht en de nieuwe omgeving. De route had ik al een paar keer gelopen met de hond en ik had een telefoon met GPS bij me, dus bang om te verdwalen was ik niet.

Bij terugkomst op de camping heb ik lekker gedoucht. De douches en toiletten worden 2x per dag schoon gemaakt en zien er netjes en verzorgd uit.

Het toiletpapier wordt ook steeds aangevuld dus je hoeft niet zelf met je eigen rolletje over de camping te sjokken, ideaal.

Na het douchen heb ik een paar uurtjes voor de tent in het zonnetje gezeten met het boek kwetsbaar van Tatiana de Rosnay (dezelfde schrijfster van het boek Haar naam is Sarah. Ik heb het boek nog niet uitgelezen, de challenge schiet dan ook niet echt op.

De zonkracht is hier een stuk feller dan in Nederland en van die 2 á 3 uurtjes dat ik in de zon zat ben ik helaas verbrand op mijn bovenbenen en schouders.. Gelukkig niet heel erg, maar toch vervelend. Ik had dit voorjaar en deze zomer al zoveel zon gezien dat ik dacht me niet te hoeven insmeren.. beetje naïef.

’s Avonds aten we een heerlijke roerbakschotel met chorizo en groenten en aardappeltjes met een chocomousse als dessert! ’s  En een wijntje en een kaasknabbeletje gaat er ook wel in! ’s Avonds weer met de hond wandelen en hup naar bed, met dit keer op de achtergrond het geluid van de krekels.

Bekijk jij ook bezienswaardigheden tijdens je vakantie?

Dit vind je misschien ook leuk