Vakantie Frankrijk (1/3)

We hebben erg getwijfeld of we nou wel of niet op vakantie zouden gaan. We hadden net onze bruiloft achter de rug dus ons budget was niet echt grandioos om ook nog een luxe honeymoon te boeken. Toen we halverwege augustus vakantie kregen en we de treurige weersvooruitzichten zagen was ik om! We gingen er alsnog even een weekje tussenuit! Ik boekte een vakantie naar Frankrijk, naar Bourgondië! We hadden een staplek op een camping geboekt in de buurt van Dijon. Het was een leuke kleine Nederlandse camping waar mijn schoonouders een groot deel van het jaar werkzaam zijn. We gingen hen opzoeken en ook enkele uitstapjes maken in de omgeving! Benieuwd naar wat wij tijdens onze week vakantie hebben gedaan? Lees dan gauw verder! Ohw ja, ik heb het vakantieverslag in drie delen opgedeeld omdat het anders een beetje teveel van het goede is!

Donderdag 14 augustus 2014: Vertrek / 21 °C

We wilden eigenlijk heel vroeg in de ochtend vertrekken, maar omdat we woensdagavond tot ’s avonds laat nog tassen aan het inpakken waren zijn we uiteindelijk om 07:30 uur vertrokken. Een reis van ongeveer 900 km naar de bestemming. Dus ruim 8 uur in de auto zitten! En ik houd van lange autoritten hoor, maar 8 uur is wel erg lang! De auto hadden we woensdagavond al wel ingepakt dus het was een kwestie van een hapje eten, aankleden en gaan. De auto zat propvol! Ik snap nog niet hoe we het voor elkaar hebben gekregen om de auto zo vol te hebben terwijl ik het me echt had voorgenomen zo min mogelijk mee te nemen. Maar ja, met kamperen heb je wel van alles nodig! Slaapzakken, tent, luchtbed, pomp, pannetjes, stoeltjes, klein kastje, kussens… en dan nog wat eten mee voor de eerste dagen, kleding, handdoeken… Poeh.. dit is toch wel andere koek dan met één koffertje naar Schiphol gaan. Dit was onze eerste kampeer avontuur en hadden dus geen ervaring en ook geen spullen. Daarom zijn we de maandag voor vertrek nog naar Obelink in Winterswijk geweest. Hier hebben wij een complete kampeerset gekocht. En ik kan je vertellen we hebben geen spijt van de aankoop want de spullen zijn uitstekend bevallen en we gaan zeker weer kamperen! Maar goed, we zaten dus 8 uur in de auto en na twee tussenstops kwamen we om 16:00 uur aan op de camping.

Enkele foto’s van de camping | Onze Coleman tent!

We kregen van de campingeigenaren een worteldoek te leen voor onder de tent! Wat een goede service! En wat hadden we een ruime plek. Onze auto stond ook naast de tent en dat vond ik erg prettig! De zon scheen volop en dat was veelbelovend! Nadat mijn man samen met zijn vader de tent had opgezet en ik deze had ingericht ;-)  (goede taakverdeling hè!) aten we samen een heerlijke pizza! Er stond namelijk een pizzaboer op de camping! Ik koos voor een pizza Hawaï, erg lekker! Daarna hadden we onze eerste nacht in de tent. Tegen 21:30 uur was het al donker en daalde de temperatuur naar 10 graden… brrr… Gelukkig had ik een fijn luchtbed, een fleecekleed, een dikke slaapzak en een pyjama aan dus ik heb geen kou geleden ;-) . ’s Nachts hoorden we het riviertje stromen en een paar wilde katten vechten maar verder was het muisstil op de camping heerlijk.

Vrijdag 15 augustus 2014: Meren /  21 °C

Van donderdag op vrijdagnacht heeft het wel geregend. Door het geluid van de regendruppels op de tent heb ik niet heel diep geslapen, dus oordoppen zijn geen verkeerd idee ;-) . We hebben elke dag ontbeten bij mijn schoonouders in de camper. Wat een fijne service zeg! Normaal gesproken heb je deze luxe natuurlijk niet als je gaat kamperen, maar ja wij moeten als beginners ook nog een beetje inkomen hé! Na het ontbijt even douchen en hup in de auto om onze eerste toeristische uitstapje te maken! De  reis ging naar twee grote meren in de omgeving om daar ook nog even een lekkere duik te nemen.

De dag begon met een strakke blauwe lucht met hier en daar schapenwolken | We kwamen aan bij het meer Lac de Panneciere

Het zou volgens weeronline een mooie dag worden maar halverwege de dag begon het toch te regenen. Van zwemmen in deze meren is het er niet van gekomen maar we hebben wel van de prachtige route, omgeving en het uitzicht genoten.

De stuwdam van het meer. | Uitzicht over het grote meer!

Ik heb geen foto’s gemaakt van het meer Lac de Settons omdat het begon te regenen. We reden door naar Gouloux waar een waterval moest zitten maar toen we de brug over de Cure liepen begon het nog harder te regenen en besloten we terug naar de auto te gaan. Heel jammer want het bleek een prachtige waterval te zijn.

Ik heb nog wel een foto gemaakt van de Sure met de brug en het mooie huisje wat er stond.

Nadat we verregent waren, zijn we naar de dichtstbijzijnde Mac Donalds geweest en hebben daar een menuutje besteld in ons beste Frans ;-) . We waren vergeten dat de Fransen andere gebruiken hebben als het op eten aankomt. In Frankrijk eet men een 3-gangenmenu tussen 12:00 – 14:00 uur en zijn daarna zo goed als gesloten, de deuren openen weer vanaf een uur of 18:00 uur voor het avondeten. Wij wilden om 14:30 uur ergens een broodje eten omdat op onze broodjes plantjes groeiden!!, maar geen enkel restaurant biedt op dat tijdstip een kaart aan. Je kunt dan alleen wat te drinken krijgen. We zijn daarom noodgedwongen naar de Mac geweest. Daarna vervolgenden we onze weg naar de camping en hebben even uitgerust. Om 19:30 uur had mijn schoonmoeder een lasagne voor ons klaar staan. Ondanks dat we daarvoor naar de Mac waren geweest ging dat er ook nog wel in! Mijn schoonouders hebben ook de hele week voor het avondeten gezorgd. Echt super fijn, ik hielp met de afwas en deed zo nu en dan boodschappen ter compensatie ;-) . Ook had ik eigen boodschappen mee gebracht en die hebben we ook gebruikt. Na het avondeten hebben we nog even een wandeling met de hond gemaakt en daarna weer naar ‘bed’.

Dat waren de eerste twee dagen van onze vakantie in Frankrijk. Binnenkort volgen deel 2 en 3! Ohw ja, vanwege deze vakantieverslagen verschijnt er zondag geen Picture Diary anders is het een beetje dubbelop!

Ben jij ook nog op vakantie geweest?

Dit vind je misschien ook leuk