La Palma 2018

Vandaag het vakantieverslag met foto’s van onze vakantie in La Palma! We zijn er 8 dagen geweest en hebben er echt van genoten! We verbleven in een goed verzorgd appartementencomplex met een prachtig botanische tuin en een zwembad! Een heerlijke plek! Het vakantiegevoel bleef ook na de vakantie nog lang doorwerken omdat het zo lang warm en zonnig was in Nederland!

Vrijdag 29 juni 2018: Aankomst La Palma

Vrijdagavond om 18:00 uur lokale tijd kwamen we aan op het vliegveld van La Palma. De vlucht ging goed al zaten we wel wat krap (lees: met de heupen klem in de stoel en mijn man zat met zijn knieën vast tegen de rugleuning van zijn voorganger ;-) ) en de verschoon beurten in een vliegtuigtoilet zijn een uitdaging. Maar verder kijken we terug op een goede vlucht want onze zoon had gelukkig geen (oor)pijn! Hier maakte ik me vooraf wel een beetje druk om, maar door de buisjes en de neusspray heeft hij vermoedelijk geen pijn gehad. Bij aankomst op het vliegveld werden we met de transfer direct naar ons appartement gebracht. Bij de receptie aangekomen werd ons de kamer toegewezen. Ons appartement had een ruim balkon en uitzicht over de botanische tuin! Een schitterende plek! Wat me verder opviel was dat de kamers erg schoon en netjes waren. De handdoeken werden 3x per week verschoond en onze kamer elke dag! Er lag geen vuiltje op de grond! Na het uitpakken en omkleden zijn we naar het restaurant gegaan wat zich op het terrein bevond. We konden hier ondanks ons verblijf op basis van logies gewoon aanschuiven bij een heerlijk warm- en koud buffet. Er was veel keus en het eten was lekker vers. Sommige gerechten werden ter plekke voor je bereid. We hebben hier 6 van de 7 avonden gegeten, de rekening viel ons ook reuze mee, hiervoor hadden we niet al die avonden uit eten gekund! Het restaurant bevond zich op een mooie plek, je kon over het zwembad de botanische tuin in kijken en aan de andere kant had je uitzicht op de zee!!

Zaterdag 30 juni 2018 / Zondag 1 juli 2018: Los Cancajos

Zaterdag en zondag waren soortgelijke dagen die we doorbrachten met het verkennen van het appartementencomplex en de botanische tuin waar niet alleen prachtige bloemen en planten staan maar waar ook vissen, schildpadden, een papegaai, vogels, ganzen en poezen verbleven. Een gezellige boel, maar niet too much. We begonnen de dag met een ontbijt (en ja, als echte Nederlanders gingen de hagelslag en pindakaas mee in de koffer ;-) ) en een korte douche. Daarna zijn we een boodschapje te doen en brachten de rest van de ochtend door bij het zwembad tot het middaguur en gingen toen terug voor de lunch. Na de lunch ging manlief formule 1 kijken en ben ik met een boek naar het zwembad gegaan om te genieten van me-time! Wat ontzettend fijn! Ik voelde me echt totaal ontspannen!

Op de terugweg van het zwembad naar het appartement haalde ik op vertoon van onze sleutel een gratis een kopje koffie en thee in de welkomsthal van het complex. We konden elke dag tussen 10:00 en 17:00 uur gratis koffie en thee halen (ze hadden vanille smaak!!!!) en daarnaast kregen we op de eerste dag ook toegangscodes voor gratis WiFi. En dat zijn van die kleine dingen waar je mij heel gelukkig mee kunt maken ;-) ! We maakten een lekkere wandeling en hebben ook even gekeken naar de vertrektijden van de bus want op maandag wilde we graag naar Santa Cruz de hoofdstad van La Palma. Daarna gingen we weer naar het restaurant om aan te schuiven. Je kon gewoon zelf een tafeltje kiezen en onbeperkt eten en dat was ontzettend fijn. Dagelijks stonden er ook lokale gerechten op het menu en dat was zeker de moeite waard. Ik genoot van Papas arrugadas dat zijn kleine aardappeltjes die in de schil in extra zout water worden gekookt waardoor ze een zout korstje krijgen. Verder vond ik de soepen, stoofschotels en salades erg lekker. De kip met amandel, de kabeljauw met lekkere aardappeltjes en een soort stroganoff waren favoriet. Er was ook een aparte tafel gedekt met allemaal taarten, cakes, brownies, pudding en vers fruit. Het was overdadig!! Het zag er allemaal heerlijk uit en dus namen we een bordje waar we van alles wat op deden. Daarna gauw naar ons appartement waar we zoonlief op bed hebben gelegd, waarna we zelf met een kopje thee genoten van mooie livemuziek dat we vanaf ons balkon konden horen uit de bar.

De katten waren allemaal ingeënt en gecastreerd/gesteriliseerd, het waren dus geen zwerfkatten maar goed verzorgde beestjes die ook hun brokjes/vleesjes kregen. Je mocht ze dan ook niet voeren, al hadden sommige katten wel een maatje meer.. ;-).

Maandag 2 juli 2018: Santa Cruz

Vandaag brachten we een bezoekje aan Santa Cruz. Tegenover het complex stond de bushalte dat was ideaal, maar ze nemen het hier niet zo nauw met de dienstregeling ;-). Eenmaal in Santa Cruz aangekomen gingen we de mooie straatjes in. Het is een klein plaatsje wat meer op toeristen is gericht. Er zijn geen grote kledingwinkels of warenhuizen maar alleen wat kneuterige winkeltjes. Op TripAdvisor zag ik een mooie bezienswaardigheid waar je echt even moest gaan kijken. Het heet Balcones de la avenida maritima, dit zijn de mooie gekleurde huisjes met eveneens kleurige en fleurige balkons. In eerste instantie herkende ik het niet van de foto’s pas later toen ik een bordje vond en uitkwam op hetzelfde punt dacht ik, “Ohw dit was het dus al.. 🤣” een beetje een anti-climax. Er stond een huis in de steigers en het was wat bewolkt dus het wauw effect was er even niet. We gingen terug naar de winkelstraat waar mijn man een ontzettend leuk autootje voor Chris zag, deze moest mee. Nu is hij nog te klein om er mee te spelen, maar over een paar jaar heeft hij toch nog iets gehad aan deze reis waar hij zich waarschijnlijk niets meer van kan herinneren! Ik moest natuurlijk nog even een souvenierswinkeltje in en heb daar een zwart leren armbandje en twee stenen magneetjes gehaald met daarop de tekst La Palma en een boom wat voor ons de mooie natuur symboliseert. We gingen terug naar huis en wederom was dus bus laat en moesten we 45 minuten wachten. Bij thuiskomst ging onze zoon lekker slapen en wij een boekje/tijdschrift lezen met een kopje koffie en thee en een heerlijke brownie. We sloten de dag af met zwemmen, douchen en lekker eten in het restaurant.

Dinsdag 3 juli 2018: Off day

Vandaag zijn we de dag langzaam begonnen, tegen 9:30 uur zijn we naar beneden gegaan en hebben in de welkomsthal van het appartementencomplex een auto voor morgen gereserveerd via onze reisorganisator. We besloten vandaag weer een relax dagje te doen en gingen op pad naar een supermarkt en kochten heerlijke broodjes die we onderweg opaten. Daarna hebben we een lekkere wandeling in de omgeving gemaakt en toen viel onze kleine man in slaap in de buggy. Nou komt dit eigenlijk normaal nooit voor dus we waren wat verbaasd en besloten terug te gaan naar het appartement om hem in zijn campingbedje te leggen. Hij lag er al om 11:45 uur i.p.v. 13:00 uur dus dat was even een ander ritme dan gebruikelijk. Toen om 13:15 uur de schoonmaakster aanbelde werd meneer huilend wakker en wilde niet mee slapen dus vervolgden wij onze dag. Hij had geen zin in eten want hij had voordat hij in slaap viel al een croissantje gehad. Op naar het zwembad dan maar. In het zwembad had hij het ook al gauw bekeken en besloten we naar het strand te gaan want met zand spelen vind hij geweldig. Het was een heel warme dag en het zand was heet en je voelde de hitte op je huid en er was geen parasol te bekennen. Hier was ook geen lol aan en toen waren we door onze relax opties heen want er is verder geen speeltuintje o.i.d. en het park is wat glooiend waardoor je hem ook niet lekker kunt laten rondrennen. Mijn man besloot met hem te spelen in het appartement en ik bleef met alle strandspullen nog even zonnen. Ik ben teruggegaan naar het zwembad bij het appartementencomplex en heb daar op een gratis ligbed en in de schaduw van een parasol heerlijk een boek gelezen. Ik ben tegen 17:00 uur weer terug naar het appartement gegaan heb gedouched de foto’s bekeken en wat concrete ideeën voor morgen opgedaan. ’s Avonds hebben we nog door de prachtige botanische tuinen gewandeld en heb genoten van de mooie mangobomen en schitterende planten en struiken.

Woensdag 4 juli 2018: Los Tilos, Roque de los Muchachos en San Andrés

Onze Fiat Panda (met airco!) werd gebracht bij het complex dus ons avontuur kon beginnen!

Los Tilos

Ik wilde heel graag naar de laurierbossen van Los Tilos. Een prachtig bos waar het stil is (op de vogelgeluiden en watervallen na) en waar het ruikt naar de geur van natte bomen en planten na een fikse regenbui. Los Tilos (of Los Tiles, de officiële naam) is een van weinige laatst overgebleven laurierbossen in de wereld. Een heuse wandeltocht hebben we niet gemaakt maar we hebben wel genoten van de rust, de zuivere lucht en de prachtige omgeving waar je gewoon stil van word. Je bent hier meteen in ontspanningsmodus. Om het reservaat in te gaan, worden twee wandelpaden aangeraden: eentje van 2,5 kilometer die midden door het bos loopt en de andere die 1 kilometer omhoog gaat tot de verfrissende bronnen van Marcos en Cordero. De afstanden zijn voor je gevoel prima te doen, maar de paden zijn natuurlijk niet buggyproof en een draagzak is ook zo’n plakkerig gebeuren in de hoge luchtvochtige bossen. Bovendien duurden de routes vanwege het vele klimmen ruim een uur of langer. Dat is voor ons mannetje te intensief. Desondanks heb ik een opgeladen gevoel gekregen van dit prachtige natuurgebied en was echt onder de indruk! We hebben nog wel een bezoekje gebracht aan het bezoekerscentrum Los Tiles, dat over thematische zalen, videopresentaties en een lunchroom beschikt. Daarna terug naar het appartement om een uiltje te knappen.

Roque de los Muchachos

Na het middagslaapje zijn we opnieuw in de auto gestapt op weg naar Roque de los Muchachos. De top van de Roque de los Muchachos is met 2426 meter het hoogste punt van La Palma. Een mooi uitzichtpunt op en in de Caldera de Taburiente, een indrukwekkend grote krater in het hart van het eiland. Alleen de weg er naar toe was lang (1 uur en 22 minuten) en slingerend. Wij hadden gedurende de route met name struikgewassen links en rechts en weinig uitzichtpunten. Bovendien was er geen kip op de weg dus was het wel een beetje saai en misselijkmakend als bijrijder en onze kleine man had het ook wel een beetje gehad. We zijn wel aardig hoog gekomen want we zaten al boven de wolken, dat was een bijzondere ervaring! We besloten al slingerend weer naar beneden te gaan en hebben af en toe wel een momentje gepakt om wat foto’s te maken. We vonden het jammer de top niet gehaald te hebben. Want naast het mooie uitzicht was nabij de top ook nog een observatorio astrofísico (sterrenwacht) ingericht. Dankzij de schone en heldere hemel boven het eiland is de sterrenhemel goed te zien. Astrofysici van diverse nationaliteiten werken en wonen in dit complex. De gebouwen zien er bijzonder uit waardoor het een beetje een buitenaards karakter heeft. ’s Nachts schuiven de daken open om met gigantische telescopen de sterrenhemel te bestuderen. Het complex is in de zomer enkele dagen overdag opengesteld voor publiek. Helaas hebben we dit alles niet gezien, anderzijds was de wandeling naar de top ook wel pittig want je moet een goede conditie hebben en stevige wandelschoenen. Bovendien kan het op die hoogte erg koud en winderig zijn en is winddichte kleding geen overbodige luxe. Hierover beschikten we niet dus misschien was het maar beter ook om er van af te zien. We gingen naar San Andrés.

San Andrés

We vervolgende onze weg naar San Andrés een mooi pittoresk dorpje dat in het noordoosten van La Palma ligt. De straatjes zijn smal en stijl en bestaat met name uit kinderkopjes. Verder staan er prachtige herenhuizen, mooie palmbomen en fleurige bloemetjes. In het ‘centrum’ is de Plaza de San Andrés, een mooi plein met een gezellig terras en een mooie fontein. Naast dit plein staat de 16e-eeuwse witte kerk San Andrés Apóstol. Onze zoon zat heerlijk te spelen in de fontein en met zijn blonde haren trekt hij toch wel veel bekijks. Regelmatig kwamen we via hem in contact met andere toeristen of de lokale bevolking. Hij kreeg een aai over de bol of een knijpje in zijn wang. Hij stal de harten door handkusjes te geven en vrolijk te zwaaien!

In San Andrés hebben wij vooral even lekker rondgelopen en van de omgeving genoten en zijn daarna weer naar het appartement gegaan. Het was rond 17:00 uur we hadden trek en reden op de terugweg langs de Mac Donalds. ’s Avonds heb ik nog een wandeling gemaakt in het dorpje waar ik lekker ijs heb gehaald (choco/stracciatella en vanille/karamel) wat we in het appartement hebben opgegeten. Het was een lange dag we lagen op tijd in ons nestje!

Donderdag 5 juli en vrijdag 6 juli 2018: Santa Cruz en laatste dag

Op donderdag gingen we weer naar het stadje Santa Cruz met de bus. Dit keer iets minder vertraagd maar alsnog dus te laat 😉. We zijn naar wat winkeltjes geweest en hebben op een terrasje een kopje koffie, thee en apfelstrudel met ijs gegeten. Toen hebben we een nog een kerkje bezocht Iglesia Matriz de El Salvador en gingen daarna weer terug naar het huisje. We hebben de dag verder door gebracht bij het zwembad en hebben langzaam maar zeker de koffers ingepakt. De terugreis was prachtig, het was namelijk onbewolkt en we konden daardoor de zonsondergang zien en ook toen het nacht werd zagen we de prachtige verlichting van de steden. De piloot zei ook:”Als je nu naar rechts kijkt zie je de Eiffeltoren van Parijs! De terugvlucht was een mooie beleving en een prachtige afsluiting van onze vakantie.

Dit vind je misschien ook leuk