The Running Tag

Deze tag vond ik op de site van Cindy en ben zelf ook een af en toe hardloper dus vond het erg leuk deze tag in te vullen! Ik zou het ook heel leuk vinden als jij deze tag invult! Laat je het me even weten in de comments dan houd ik je site extra goed in de gaten ;-) .

Wanneer besloot je te gaan hardlopen?

In 2009 heb ik een cursus hardlopen gevolgd via start to run in Deventer. Na deze cursus heb ik gewoon lekker voor mezelf hardgelopen, maar dit deed ik zonder muziek en vond het op een gegeven moment wat saai en uiteindelijk kon ik me er niet meer toe zetten. In 2012 heb ik het hardlopen weer opgepakt. Dit keer kreeg ik de Evy bestanden van een vriendin. Dit was voor mij een groot succes. Ik loop nu met veel plezier. De afwisseling van lopen en wandelen vind ik heel erg prettig en daarnaast geeft Evy veel goede ondersteunende en motiverende tips! Nu probeer ik 1x per week hard te lopen, het liefst meer natuurlijk maar met 1x ben ik tevreden.

Wat was jouw beginnersfout/-valkuil?

Mijn beginnersfout was dat ik het hardlopen zag als een soort wedstrijd/competitie. Toen ik zag dat de andere cursisten veel harder liepen dan ik, wilde ik op hetzelfde tempo als hun hardlopen. Maar iedereen is verschillend. De lichaamsbouw, conditie en het uithoudingsvermogen verschilt per persoon. Het niveau waarop iedereen begint is dus niet gelijk, maar ik wilde niet de sloomste cursist zijn. Ik liep op een gegeven moment een behoorlijke knieblessure op. Toen ik in 2012 met Evy ging hardlopen heb ik geleerd om gewoon op een lekker tempo te lopen wat goed bij mij past. Niet te hard en niet te langzaam. Ik leerde om niet te rennen, maar om hard te lopen. Dus meer joggen dan een sprintje trekken. Een ander voordeel vond ik dat ik alleen ging lopen zodat ik mezelf niet steeds ging vergelijkingen met andere hardlopers om me heen.

Heb je wel eens last gehad van blessures?

Ja, ik heb dus een behoorlijk knieblessure gehad. Zelfs zo erg dat ik een paar maanden bij de fysiotherapeut heb gelopen. Mijn knie werd ingetaped en ik heb er heel veel pijn aan gehad. Ik had met name heel veel pijn met traplopen (vooral naar beneden) maar ook met fietsen en autorijden. Mijn knieën zijn nog steeds mijn zwakke plek, dus met hardlopen bewaak ik nu mijn grenzen veel beter! Ik loop niet te vaak en ook geen super lange afstanden. Daarnaast loop ik nog steeds met een intervaltraining. Dus een combinatie van lopen en wandelen.

Wat draag je tijdens het hardlopen?

Zelf houd ik er ervan om met wat koelere temperaturen te hardlopen. Ik draag altijd een sportbeha, een sportbroek (kort, 3/4 of lang) afhankelijk van het weer, een zweetshirt van Falke en daaroverheen een sport t-shirt met korte of lange mouwen. Als het echt heel warm is dan heb ik alleen een sportbeha, hemd en een korte hardloopbroek aan. Daarnaast heb ik mijn hardlooparmband om waar ik mijn telefoon in heb zodat ik mijn sportactiviteiten kan inzien.

Welke schoenen draag je tijdens het hardlopen en heb je aan- of afraders?

Ik heb in 2009 hardlopen schoenen aangemeten in een sportzaak. Ik zou iedereen adviseren om je loophouding te analyseren en op basis daarvan goede hardloopschoenen te kopen! Ik loop op speciale hardloopschoenen van Nike maar ik weet niet exact welk type.

Gebruik je app’s tijdens het hardlopen?

Ja ik gebruik de mp3 bestanden van Evy en ik gebruik daarnaast mijn Endomondo tracker.

Maakt lopen je hoofd leeg of vind je het juist heerlijk om zo de dag door te nemen?

Dat verschilt per keer. Soms loop ik hard om alles even te vergeten en ben ik puur gefocust op mijn ademhaling en geniet van de natuur om me heen. En een andere keer neem ik de dag door of verwerk ik deze juist waardoor de puzzelstukjes op zijn plek vallen.

Wat staat er nog op je wishlist?

Ik zag op de site van Saskia en op de site van Kelly een super handige sporthorloge: de Garmin Vivofit. Een horloge die fungeert als sportcoach voor iedereen die graag meer wil gaan bewegen. Elke beweging wordt geregistreerd en je kunt van dag tot dag je progressie meten. De VIVOfit helpt jou je goede voornemens om te zetten in een gewoonte. Hoe hij dat doet? Hij helpt je herinneren wanneer het tijd is om te gaan bewegen en houdt je gehele voortgang bij.

Kenmerken:

  • Verzamelt informatie over je activiteitenniveau en wijst een persoonlijk dagdoel toe
  • Geeft afstand en aantal stappen en calorieën weer
  • Houdt je slaappatroon bij
  • Kan worden gekoppeld aan hartslagmeter
  • Waterbestendig tot 50 meter diepte
  • Opslaan, plannen en je vooruitgang delen op Garmin Connect
  • Persoonlijke dagdoelen.

Bron

Wat zijn je irritaties om je heen tijdens het lopen en wat werkt juist bemoedigend?

Mijn irritaties zijn: enge honden die op me af rennen, mensen die fietsen op looppaden of het hele pad in beslag nemen, hondenpoep en als het hard waait.
Bemoedigend vind ik: de mp3 bestanden van Evy, andere hardlopers tegenkomen, een zonnetje en fijne hardloopkleding.

Loop jij ook hard? En wat werkt voor jou bemoedigend?

8 reacties

  1. Wat een leuke tag! Deze ga ik een keertje van je overnemen :) Ik merk bij mezelf ook dat ik het rennen nog steeds wel zie als wedstrijd / competitie. Ik wil iedere keer beter worden en vind het vervelend als mijn conditie minder is. Hondenpoep is bij mij ook een groot irritatiepunt haha!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge