Update goede voornemens #9

De maand september ligt weer achter ons. We hebben nu 75% van het jaar 2013 achter de rug en nog slechts 3 maanden te gaan. Elke maand blik ik even terug op mijn goede voornemens!

Op het gebied van voeding gaat het prima. Ontbijten gaat goed. Elke ochtend eet ik 2 á 3 boterhammen en neem daarbij een glas water of wat yoghurt met fruit. Het beleg op brood is nog steeds zoet omdat ik vleeswaren onnodig vind om op brood te doen en ik niet houd van kaas / pindakaas dus dan blijft er gewoon niet zoveel over wat hartig is en toch gezond. Natuurlijk kan ik kiezen voor een broodje gezond of iets dergelijks maar dat zou ik niet zo snel voor mezelf maken. Het moet makkelijk en snel zijn :). Ik moet even zoeken naar een alternatief. Ik heb gedacht aan crackers maar dat vind ik toch minder lekker dan brood.

Tussendoortjes: Ik heb nu mandarijnen en kiwi’s gehaald en vind dat een heerlijk en gezond tussendoortje! Ik snoep niet meer zoveel tussendoor omdat de 3 grote maaltijden goed vullen en ik simpelweg niet zo’n trek heb in tussendoortjes. Dat is echt een pluspunt! Daarnaast kan ik het ook goed volhouden om me vast te houden aan het boodschappenlijstje. Wat ik tot nu toe nog heb kunnen weerstaan is het sinterklaas snoepgoed! Ohw men wat lekker allemaal die muisjes, pepernoten, kruidnoten, marsepein, chocoladeletters, chocoladelollies!!!!!, speculaas-spijskoeken etc. etc… rekken vol staat het met deze lekkernijen.. maar ik realiseer me hoe slecht het is om dit te eten en dat het veel gezonder is een stuk fruit te nemen!

’s Middags lunch ik ook met een paar spelt! boterhammen en soms met een tosti. Ik wil ook graag variëren met smoothies of iets dergelijks met yoghurt, müsli, chiazaadjes en fruit. Of smoothies maken met hazelnoot-, amandel-, of kokosmelk en fruit!

Het avondeten gaat ook goed! We houden ons goed aan de geplande etenslijstjes en eten daardoor gevarieerd. Ik mag nog wel iets meer groenten opscheppen want ik vind de 200 gram groenten wel veel en kom daar niet zo snel aan terwijl het wel nodig is!

Vanwege het koudere weer hebben we genoten van de lekkere stampotten zoals: boerenkool en zuurkool! Heerlijk met uitgebakken spekjes en een stukje worst en dan wat mosterd en amsterdamse uitjes erbij.. als ik het zo schrijf dan loopt het water me in de mond! Voor de rest eten we meer rijst met groeten en vis of vlees om ook het gezonde etenspatroon vast te houden ;-).

Waar ik nog wel tegen aanloop is dat ik 1 dag in de week een middag/avond dienst draai en dan laat thuis ben. Ik ben zo gewend ’s avonds warm te eten dat ik eigenlijk vaak een snackje haal bij de cafetaria tegenover mijn werk! Ik probeer nu in het vervolg tussen de middag warm te eten of anders ’s avonds een cup-a-soup of een opwarmmaaltijd mee te nemen van de vorige dag of een salade of iets dergelijks want dat is gewoon zoveel gezonder!

Al met al gaat het op het gebied van voeding prima!

 

Met sporten gaat het ook goed. Ik gebruik de Endomondo Sporttracker bij elk sportmoment om zo goed inzicht te krijgen in de duur van het sporten en de frequentie! In september heb ik 8 sportmomenten gehad. Op 28 september heb ik zelfs 2x een activiteit gedaan! Ik heb 1 uur en 3 minuten minder gesport dan de vorige maand. Aan de ene kant wel jammer maar aan de andere kant heb ik op het gebied van Kcal wel bijna evenveel verbrand. Doordat ik een sportmoment niet heb opgenomen in september klopt het aantal verbrande Kcal ook niet helemaal. Er staat ongeveer 150 Kcal voor de aerobic training van 30 minuten. Dus 1261 + 150 = 1411! Slechts een verschil van 24 Kcal. Nu zit ik helemaal in de cijfertjes maar goed daar doe ik het natuurlijk niet voor! Ik wil gewoon werken aan mijn conditie en me lichamelijk en geestelijk sterker voelen! Dat is mijn motivatie! Ik merk conditioneel gezien nog geen grote veranderingen maar ik blijf doorgaan want ik denk op den duur dat ik het verschil zeker ga merken.

 

Op het gebied van ontspannen en leren loslaten ging het redelijk. Ik ging wel sporten dus in dat opzicht is dit ook een vorm van ontspanning doordat je even je gedachten verzet, maar doordat er financiële zorgen waren merkte ik dat dit ook doorwerkte in mijn lichaam. Het is best moeilijk om iets wat van wezenlijk belang is los te laten omdat je er niet direct invloed op hebt en het in zoveel aspecten doorwerkt! Ik stond er mee op en ging er mee naar bed. Het zorgde er in elk geval voor dat ik best veel heb gepiekerd en ik wat stressklachten kreeg. Ik merk dat mijn ademhaling hoger gaat zitten en ik hierdoor lichamelijke klachten krijg. Ik heb het boekje Verademing gekocht omdat deze mij erg aansprak en ik hoop hier veel van te kunnen opsteken! Het boekje is nog niet uit maar tot dusver wel erg leerzaam!

Verder heb ik in september 2 weken vakantie gehad en heb het een en ander even op een rijtje gezet, in mijn dagboek geschreven, gebeden en paar ontspannings- en ademhalingsoefeningen gedaan! Daarnaast heb ik af en toe een gesprek met een psycholoog waar ik mijn ei kwijt kan, die mij weer nieuwe inzichten geeft en mij een duwtje in de goede richting geeft. Echt super fijn, het helpt mij in elk geval erg goed :). Mijn vriend heeft inmiddels werk gevonden waardoor het probleem zo goed als verholpen is! We zijn hier erg blij en dankbaar voor!! Dus het gaat vast helemaal goed komen in oktober!

Ik kan tevreden terug kijken op september! Let’s keep up the good work!

1 reactie

  1. Ik ben benieuwd naar het boek "Verademing", ik hoop dat je er een review over schrijft als je het uitgelezen hebt! Fijn dat je vriend werk heeft gevonden. Ook ik ga binnenkort naar een psycholoog, loop een beetje vast op sommige dingen. En dan is zo'n gesprek toch wel erg fijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge