Update goede voornemens #7

Elke maand blik ik even terug hoe het ervoor staat met mijn goede voornemens. Ik kijk nu terug op de maand juli. Om even het geheugen op te frissen: ik begon dit jaar met 5 voornemens:

Ik heb in de update van juni aangegeven dat ik luisteren naar jezelf, rustiger leven en loslaten zal gaan samenvoegen en dat wil ik doen onder de naam mindfulness.

Voeding:
Op het gebied van voeding gaat het goed. Ik heb veel smoothies gedronken de laatste tijd met veel verschillende soorten fruit! Ik vind het echt heerlijk en het is nog gezond ook! Op de markt slaan we ons fruit in omdat de kwaliteit hiervan erg goed is en je een eerlijke prijs betaald. We hebben aardbeien, kiwi’s, bananen, perssinaasappelen en bramen gekocht! Van dat laatste krijgt de smoothie een bijzondere kleur :) .

Ik vind het lastig om tussen de middag te variëren met het beleg op brood. Ik ben niet zo dol op vleeswaren en kom dan al gauw uit bij het zoete beleg. Ik heb daarom regelmatig hazelnootpasta, kokosbrood, jam of appelstroop op brood. Maar ja dit zijn niet de gezondste keuzes dus ik ben een beetje zoekend naar iets vervangends. Ik ben dol op fruit en dacht als ik dan toch zo graag zoet eet waarom dan geen banaan, aardbei of tomaat op brood? En dat beviel erg goed zeker met deze warme temperaturen!

Het avondeten gaat steeds ietsje beter. We eten wat vaker zilvervliesrijst met kip en groenten en de gebakken aardappeltjes zijn wat verminderd. De MacDonalds wordt nog wel ongeveer 2x per maand opgezocht voor een snack tussendoor zoals een hamburgertje, kipnuggets of een ijsje.. en daarnaast eten we een patatje op vrijdagavond. We proberen de MacDonalds te minderen. Ik heb geprobeerd de patatjes 1x in de 2 weken te eten maar dat vind ik toch wel heel erg lastig! Ik heb altijd als excuus dat ik niet rook en zelden drink en dat de patatjes dan maar mijn guilty pleasure zijn. En als je de overige 6 dagen gezond(er) eet dan mag je 1x in de week wel genieten van een vette hap :) .

Sporten:
Op het gebied van sporten heb ik weer nieuwe initiatieven genomen. Ik heb 2 leuke apps gedownload die mijn vorderingen en mijn sportactiviteiten bijhouden. Allereerst Endomondo een bekende sporttracker waarin je in een overzichtelijke kalender kan zien hoeveel sportmomenten je hebt gehad, welke sport je hebt uitgeoefend, hoeveel calorieën je hebt verbrand en de duur van de sport. Ik vind het erg leuk om deze feitjes te zien en het motiveert ook om steeds meer te sporten. Een groot voordeel van Endomondo is dat er heel veel keus is in verschillende sporten, wandelen, hardlopen, mountainbiken, fietsen, racefietsen, mountainbiken, yoga, etc. etc. Daarnaast vind ik deze app gewoon mooi vormgegeven en werkt de site erg prettig!

Een andere sporttracker is Strava een ook veel gebruikte app! Het grote voordeel van Strava ten opzichte van Runkeeper en Endomondo is, dat je met Strava ook je eigen prestaties met anderen kan vergelijken, op bepaalde segmenten van het door jou afgelegde parcours. Strava kan gebruikt worden als je een Garmin GPS hebt maar is ook beschikbaar voor de iPhone en Android gebruikers. Op dit moment is Strava nog niet beschikbaar voor Blackberry OS, Windows Phone 7 en 8 en Symbian. Ik zelf vind dit meer een sporttracker voor mensen die erg competitief zijn ingesteld. Ik hoef niet zo nodig King of Mountain te zijn maar vind ook deze App mooi vormgegeven.

In juli was het heel erg warm en daardoor ben ik niet veel op de mountainbike geweest (slechts 2x). Ik heb wel regelmatig een wandeling gemaakt maar moet nog een beetje wennen aan het feit dat ik dan een sporttracker aan zet. Dus zal proberen hier volgende maand meer aan te denken zodat ik met harde cijfers kan komen ;-) .

Mindfulness:
Mindfulness leven is eigenlijk een goede samenvatting van de 3 goede voornemens: luisteren naar jezelf, rustiger leven en leren loslaten. In juli heb ik hier goed aan gewerkt. Ik ben op tijd naar bed gegaan, heb goed voor mezelf gezorgd en heb soms lekker de boel de boel gelaten. Met dit warme weer ga ik niet het volledige huishouden doen, jammer dan dat het wat stoffiger is dan anders. Wel heb ik inmiddels de achterstand weer weggewerkt ;-) . Gelukkig doet mijn vriend ook heel erg veel in het huishouden, de taken zijn goed verdeeld. Ook kan ik het nu beter loslaten dat de was misschien niet op mijn manier wordt opgevouwen en dat als hij alleen boodschappen doet en met de “onjuiste” producten thuiskomt het niet erg is. Het is anders dan bedoelt, nou ja dat is ook gewoon prima!

Na mijn werk heb ik voldoende ontspanningsmomenten gepakt door lekker te gaan wandelen, in het badje in de tuin te genieten, te lezen of creatief bezig te zijn. Ook pas ik ontspanningsoefeningen toe (voor iedereen een aanrader om te doen) die ik binnenkort in een artikel zal beschrijven.

6 reacties

  1. Klinkt goed! Nu ik je artikeltje over afgelopen maand las, realiseer ik me dat juli echt zó snel voorbij is gegaan! Het voelt als een week geleden dat ik die van juni las. Oeps!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge