Update goede voornemens #6

Elke maand blik ik even terug hoe het ervoor staat met mijn goede voornemens. Ik kijk nu terug op de maand juni. Om even het geheugen op te frissen: ik begon dit jaar met 5 voornemens: VoedingSporten / BewegingLuisteren naar jezelfRustiger Leven en Loslaten. Benieuwd hoe het me deze maand afging? Lees dan verder!

Voeding:
Op het gebied van voeding ging het een stuk beter dan vorige maand. Ik had weinig snoep, koek, chips en dat soort dingen in huis. Dat scheelt al een hoop want als ik dan ’s avonds trek in wat lekkers had dan viel er niets te snacken en dat is maar goed ook! Ik ben te lui om dan naar een winkel te gaan om een zak paprika chips te kopen dus soms komt mijn luiheid goed van pas! Ik wíl ook niet iedere avond een grote koek, chips of borrelnootjes eten omdat het ongezond is en ik me er ook niet lekker bij voel. Dus ik heb enkele alternatieve snacks bedacht voor ’s avonds want mezelf iets verbieden werkt averechts en dan verlang ik er des te meer na. Als alternatief kan ik kiezen uit gezonde tussendoortjes zoals: tomaatjes, komkommer en fruit. Als ik ’s avonds erg trek krijg dan kan ik ook nog een smoothie voor mezelf maken erg lekker en gezond! Wat ik ook lekker vind is een bakje kwark met fruit en wat müsli.

Ontbijten en middageten gaat prima al vind ik het soms wel lastig om een gevarieerde lunch te maken. Ik heb nu 2 boterhammen met één laag appelstroop en 2 boterhammen met één laag hazelnootpasta. Ik vind kipfilet met tuinkruiden ook wel lekker op brood of leverworst maar dat vind ik niet zo lekker als het al een halve dag van te voren op mijn brood zit :( en ik vind het zonde van mijn tijd om uitgebreid mijn brood te smeren op mijn werk, dan maak ik liever een wandelingetje! Op het gebied van avondeten gaat het opzich goed al zou het beter zijn om vaker gekookte aardappelen en zilvervliesrijst te eten want we eten regelmatig gebakken aardappeltjes of aardappeltjes uit de oven.

Sporten / beweging:
Het sporten en bewegen ging in de maand juni niet zoals ik gehoopt had. Ik had het voornemen om minimaal 2x per week te ga sporten (hardlopen en mountainbiken) maar het is met niet gelukt. Ik was de eerste 2 weken zo ontzettend moe van het vele werken in combinatie met veel afspraken in het weekend, dat ik er de kracht niet voor had. In de tweede helft van juni heb ik wel wat meer gewandeld maar van echt intensief sporten is het niet gekomen! Dit is denk ik een punt waarin het me echt ontbreekt aan discipline en doorzettingsvermogen. En dat terwijl ik deze eigenschappen zeker in me heb zitten, maar met sporten komt het er gewoon niet uit! Ondanks dat ik weet dat ik na het sporten me zo fit en goed voel, is dit blijkbaar niet motiverend genoeg om daadwerkelijk te gáán sporten. En begrijp me niet verkeerd want als ik eenmaal op de mountainbike zit ben ik behoorlijk fanatiek maar het is de grens om op te staan uit de bank me om te kleden en klaar te gaan maken om te fietsen..

Ik merk wel dat als ik op facebook sporttracks van vrienden zie ik hierdoor getriggerd word en ik ook graag sportief bezig wil zijn. Ik wil in juli daarom bij elke activiteit mijn Endomondo gebruiken om zo mijn vorderingen te zien op sportief gebied. Laat ik de lat gewoon laag voor mezelf houden en gewoon al beginnen met 2 á 3 x  per week gewoon een halfuurtje te wandelen. Moet te doen zijn toch!?

Luisteren naar jezelf!
Dit punt heeft met name betrekking op mijn lichamelijke en geestelijke gesteldheid. Voelt iets goed dan doe ik het en voelt iets niet goed dan doe ik het niet. Het klinkt zo simpel maar soms is Nee zeggen best heel lastig. Vooral met het plannen van mijn week merk ik dat ik soms nee moet zeggen omdat ik niet meer dan 3 avonden een activiteit wil plannen. Ik wil namelijk ook tijd voor mijn hobby’s en voor mijn huishouden/tuin over hebben.

Daarnaast had ik in de eerste 2 weken van juni behoorlijk veel uren gemaakt en had dan even mijn ontspanningsmomentjes nodig om mijn hoofd leeg te maken! Ik heb weer enkele mindfulness en ontspanningsoefeningen gedaan en dat hielp mij super goed (hier kom ik in een later artikel nog op terug)! Ik luister nu veel beter naar mijn lichaam en geest dan voorheen! Echt positief om te merken!

Rustiger leven & Loslaten:
Deze twee voornemens overlappen elkaar wel een beetje dus ga ik ze voortaan samenvoegen. Ik merk namelijk dat als ik leer loslaten en niet overal controle over wil hebben dat ik gelijk een stuk rustiger leef! Ik voel me dan niet meer zo gejaagd. In de eerste twee weken van juni ging ik weer 36 tot 40 uur werken en probeerde daarnaast mijn huishouden, sociale contacten en het bloggen op hetzelfde niveau te houden. Ik was moe, duizelig en had weinig energie in de avonden. Gelukkig luisterde ik snel naar mijn lichaam en merkte dat ik weer langzaam maar zeker me beter ging voelen! De huishoudelijke taken ging ik meer delegeren en de sociale contacten zette ik op een lager pitje. Ook het bloggen heb ik wat verminderd om mezelf de ruimte te geven rustiger te leven. En dat werkte aanzienlijk goed!

In juni had ik een vrijgezellenfeestje maar ik wist niet precies de adresgegevens van de locaties waar we heen zouden gaan. Normaal gesproken zou ik degene benaderen die het feest heeft georganiseerd en diegene het hemd van het lijf vragen om maar te zorgen dat ik niet voor verassingen kwam te staan. Maar dit keer heb ik geleerd los te laten en gewoon op dát moment wel te horen waar we heen gaan en waar we ons verzamelen. Bovendien loopt het vaak toch anders dan gepland en zo ook op het vrijgezellenfeest want  we zouden eerst met het veerpontje de IJssel oversteken maar doordat het water zo hoog stond was het pontje gesloten. Voorheen zou ik hier lichtelijk van in de stress schieten en nu haalde ik me schouders op en reed een andere route dan gepland. Heerlijk om zo te kunnen leven :).

Dat was dan alweer de update van de maand juni!

Wat eet jij tijdens je lunch?

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge