Update goede voornemens #4

Elke maand blik ik even terug hoe het ervoor staat met mijn goede voornemens. Ik kijk nu terug op de maand april. Om even het geheugen op te frissen: ik begon dit jaar met 5 voornemens: VoedingSporten / BewegingLuisteren naar jezelfRustiger Leven en Loslaten. Benieuwd hoe het me deze maand afging? Lees dan verder!

Even bijkomen na een intensief stuk mountainbiken!

Voeding:
Dit is mijn meest favoriete onderwerp, misschien komt het ook wel omdat ik het leuk vind om hier mee bezig te zijn. Ik heb in april een week geprobeerd niet te snoepen, je kan hier en hier mijn ervaringen lezen! Verder wilde ik graag de producten die ik in de vriezer, koelkast en voorraadkast had liggen eerst opmaken voordat ik weer naar de supermarkt ging. Dit had als positief gevolg dat ik geen snacks kon halen. Enig nadeel was wel dat ik de vrij onverwachtse visite niet iets lekkers kon aanbieden. Ik ging driftig op zoek naar wat ik op tafel kon zetten. Uiteindelijk werden het plakjes komkommer en gegrilde kipfilet en koffie en thee (de pakken drinken waren ook op!). Ik merkte wel dat ik creatiever wordt in het verzinnen welke tussendoortjes je kan eten. Blijkbaar vinden we het normaal om relatief ongezonde dingen aan te bieden (koek, snoep, chips, cola etc.).

Laatst waren mijn vriend en zijn broertje aan het mountainbikenen bij terugkomst willen ze meestal wel wat eten, in plaats van een gevulde koek of iets dergelijks had ik dit keer een galiameloen in stukken gesneden. Gelukkig werd dit ook gewaardeerd en het is nog gezond ook!

De weekplanning ging ook prima, groenten, vlees, kip en vis werden afgewisseld en ik at redelijk gezond, grotendeels E-nummer vrij! Helaas heb ik heel weinig vegetarisch gegeten en dat wil ik in de maand mei weer vaker gaan doen omdat ik het heel onnodig vind om elke dag vlees te eten.

Sporten:
Zo leuk als ik het vind om over voeding te spreken zo confronterend vind ik het om over sporten te praten. Maar des te beter is deze categorie voor mij omdat ik me er dat steeds aan moet herinneren dat beweging heel belangrijk is!! Ik heb in april 2x intensief gemountainbiked. Per keer fietste ik: ca. 1:45 uur, ca. 28-30 km en verbrande ik ca. 800 Kcal! In het begin vind ik het fietsen erg zwaar… ik ben echt een dieseltje wat dat betreft. Ik denk ook dat dit me weerhoudt om het wekelijks te doen. Maar als ik eenmaal op gang ben en ik in de bossen fiets en een paar mooie afdalingen heb gemaakt dan ben ik ook niet meer te stoppen. En dan denk ik bij mezelf, waarom doe ik dit niet vaker? Het is juist de frequentie van het sporten dat maakt dat je conditioneel sterker wordt, betere technieken toepast en spierkracht opbouwt. En daarnaast maak je tijdens het sporten een gelukshormoontje endorfine aan wat weer allerlei gunstige bijeffecten heeft! Geen enkele reden om het niet te doen dus.. het is alleen maar goed voor je!

Naar mezelf luisteren:
Dit punt gaat als maar beter en dat vind ik heerlijk om te merken. Ik had begin april afgesproken met een vriendin maar toen bleek dat ik op dezelfde dag ook een uitnodiging had gekregen voor een bijeenkomst van wijkgenoten uit de kerk. Daar wilde ik ook graag heen ondanks dat ik het heel spannend vond omdat ik voor het eerst mijn kerkgenoten zou zien. Ik vind het nooit leuk om afspraken af te zeggen maar ik hoopte dat mijn vriendin dit zou begrijpen omdat ze weet hoe belangrijk het voor mij is om hier heen te gaan. Ze begreep het gelukkig heel goed en stimuleerde me zelfs om daar heen te gaan. Echt super!

Ik vind het hierin fijn dat ik naar mezelf geluisterd heb, mijn gevoel heb gevolgd ondanks dat ik het dus lastig vond om mijn vriendin op te bellen en de afspraak af te zeggen.

Rustiger leven:
Op dit punt moet ik ook mijn aandacht weer even verscherpen. Ik had in april veel afspraken staan en had er soms meer dan 3 per week. Ik moest voor veel afspraken lange afstanden afleggen wat ook extra vermoeiend werkt. Ik hield het allemaal wel goed vol gelukkig maar het is beter om het goed te verdelen over de week en het liefst niet elke avond volplannen met allerlei activiteiten. Daarnaast had ik een beetje moeite om rust en regelmaat te krijgen waardoor ik op onregelmatige tijden ging eten en slapen. Ik merkte dat mijn energielevel wat naar beneden is gegaan. Even weer opletten dus en weer goed voor mezelf zorgen!

Loslaten:
Mensen die mij kennen of mijn blog al langere tijd volgen weten dat ik best een beetje een controlfreak kan zijn. Ik wil altijd weten hoe de dag zal gaan verlopen, ik probeer hier ook altijd invloed op te hebben en als zaken anders lopen dat ik had gehoopt of verwacht dan kan ik verontwaardigt reageren of in het ergste geval lichtelijk in de stress schieten. Het is voor mij van belang om te leren loslaten en dat is wat ik de laatste half jaar ook doe! Soms sta je in de file en ben je nou eenmaal later op de afspraak dan gepland, je hebt er geen invloed op dus laat het los (jammer genoeg kreeg ik wel een bekeuring voor te hard rijden in de bebouwde kom en dat is voor mij echt even een teken dat ik of eerder van huis moet gaan of later op de afspraak kom dan gepland want het is wel zonde van het geld). Verder moest ik onder de MRI scan (i.v.m. controle endometriose, verder niets ernstigs hoor) en dan kan ik me van te voren erg zorgen maken over de contrastvloeistof die toegediend kan worden, de verschillende spuiten met die lange naalden e.d. maar het helpt me niet en ik heb er toch geen controle op dus kan het beter loslaten en erop vertrouwen dat het goed komt. Wat er ook gebeurt het is oké! 

Al met al kan ik best tevreden terugkijken op april. Wat meer sporten en wat meer rustmomenten inbouwen voor de maand mei en af en toe vegetarisch eten. Moet te doen zijn toch. Hopen dat de maand mei weer goed verloopt!

Take care en zorg goed voor jezelf!

8 reacties

  1. Wauw, wat goed om te zien dat je zo serieus met je goede voornemens bezig bent! Super om te lezen dat het je is gelukt om beter naar jezelf te luisteren! En leuk he? Om te merken dat je als je eerlijk bent nog steun krijgt van je vrienden ook. :)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge