Update goede voornemens #11

De op één na laatste maand van het jaar is alweer achter de rug en we zijn dus inmiddels in de laatste maand van het jaar beland! Even weer een terugblik op de afgelopen maand en de voornemens die ik begin dit jaar maakte!

Voeding:
Op het gebied van voeding ging het in november niet heel geweldig. Ik heb veel koekjes, gebakjes en andere lekkernijen gegeten. En soms kwam het net even beter uit om 2x een afhaalgerecht te halen in de week wat natuurlijk ook niet echt gezond is. Ik probeerde bij de aankopen beter te letten op de E-nummers en deze zoveel mogelijk te vermijden. Maar er belanden ook koekjes en snoepjes in de winkelwagen. Een verpakking met 12 mini marsjes, 2 kleine doosjes merci chocolaatjes, sneeuwwitjes (koeken), zakken chips en dropjes… ohw ohw ohw… niet best. Het klinkt misschien slecht maar de dropjes heb ik weggegooid. Ik ben echt tegen voedselverspilling en ik probeer zo strak mogelijk inkopen te doen en mijnneten af te wegen voor het koken zodat ik zo min mogelijk eten weggooi maar ik kon het mezelf niet toestaan om me lichaam te vervuilen met al dat snoepgoed. Okay, ik ben trots op mezelf dat ik de chocoladeletters en de kruidnootjes heb kunnen weerstaan, maar ja als ik vervolgens daar tegenover chips en koekjes ga eten dan schiet ik er weinig mee op. Dus vanaf 1 december ga ik kritischer zijn wat ik in mijn winkelmandje leg. Daarnaast moet ik een betere planning maken voor het avondeten zodat de afhaalmaaltijden niet meer nodig zijn. Tuurlijk zaten er ook dagen tussen in waarin het prima ging maar het kan gewoon stukken beter!

Sporten:
Mijn minste favoriete onderdeel om te bespreken is sporten :-), maar ja tegelijkertijd ook het meest belangrijke voornemen! Sporten is goed voor lichaam en geest en zoals ik al eens eerder heb gezegd, je doet je lichaam echt tekort als je niet gaat sporten. Het heeft zoveel voordelen en positieve effecten dat het gewoon ongezond is als je niet sport! En toch vind ik het zo moeilijk!! Ik probeer in kleine dingetjes wat sportiever te zijn. Zo ga ik vaker op de fiets naar afspraken toe in plaats van met de auto. Gelukkig wandel ik regelmatig met mijn vriend en heb ik een paar keer hardgelopen deze maand. Maar ik moet echt vaker sportmomenten inplannen. Ik heb elke keer wel een excuus. Zo had ik in de maand november last van krentebaard een vervelende bacteriële infectie, waardoor ik sneller moe was en mijn energiepeil niet bepaald hoog te noemen was. Ik kon daardoor echt niet hardlopen hoor :). En ook het slechte weer gebruikte ik als excuus om niet te hardlopen en ja als je de maandelijkse periode hebt kan ik ook wel wat beters verzinnen dan hardlopen of één of andere work-out! Allemaal slappe excuses! 

Op zondag 1 december wil ik weer een frisse start maken met hardlopen! Ook al regent het, is het koud of sneeuwt het, ik heb lichaamsbeweging nodig. Ik heb een zittend beroep en ik ga met de auto naar mijn werk en als ik thuis kom plof ik op de ehhh… stoel dus zit er sowieso weinig beweging in mijn dag!

Aan de omgeving waarin ik hardloop zal het in elk geval niet liggen want dit is toch een prachtige plek om te sporten (zie bovenstaande foto)?

Aiii, ik durf mijn sportmomenten bijna niet te laten zien, het zijn er slechts 4! Waarop 2 sportactiviteiten op 1 dag dus dat komt neer op 3 dagen waarin ik een sportactiviteit heb gehad! Dat zijn er echt veel te weinig. Wat wel opvalt is dat ik vaak op zondag ga sporten. Mijn doel is dat ik 3x per week sport. Dus zondag, dinsdag en donderdag. Ik ga in mijn agenda deze dagen proberen vrij te houden! 

Mindfulness:
Op het gebied van mindfulness ging het in november goed. Ik heb enkele ontspanningsoefeningen gedaan via de Relaxatie mp3 bestand van Geert Verschaeve. Deze ontspanningsoefening heet “de bodyscan” en is op veel verschillende sites te vinden hier vind je ook een voorbeeld (klik). Deze oefening is heerlijk om na een drukke dag te doen het brengt je even helemaal tot rust! 

Verder heb ik mijn privé afspraken zo goed mogelijk proberen in te plannen zodat ik niet 4 dagen achter elkaar weg ben maar ook een avondje lekker thuis kan zijn en een boek kan lezen of kerstkaarten kan schrijven etc.

Soms liet ik met toch wat opfokken doordat wij 2x stil kwamen te staan met autopech. De dynamo was kapot en daardoor moest de ANWB gebeld worden waar wij geen lid van waren. Dit grapje kostte ons € 245,-. Vervolgens moest de dynamo nog vervangen worden dus ook daar waren we weer een zaterdag aan kwijt. En een week later stonden we weer te kijken met de auto dit keer was de oplossing vrij makkelijk en moesten alleen de bouten van de accu worden aangedraaid maar ook hier stonden wij weer op de ANWB te wachten (we zijn nu toch lid dus maken we er ook maar gebruik van). Al met al wat frustraties.

En ook op tijd komen bij afspraken vind ik soms lastig, de ene keer heb ik zeeën van tijd, maar dan weet ik op het moment dat ik weg moet toch weer even wat dingetjes te zijn vergeten waardoor ik alsnog moet haasten.. ken je dat? Ook in deze gevallen geldt: een goede voorbereiding is het halve werk. Het heeft geen zin om te stressen want het veranderd de situatie toch niet! 

In de maand december moet ik wat beter op mijn voeding letten en meer sportmomenten plannen (en vooral ook doen!!) want het staat anders wel leuk in mijn agenda geel gearceerd maar het is ook fijn als ik dan ook daadwerkelijk ga sporten! En de mindfulness op deze manier lekker voortzetten!

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge