Personal Update: Oktober, November & December 2014

Misschien vraag je, je af waarom het de laatste tijd zo stil is op typischtam. En eerlijk gezegd kan ik daar geen helder antwoord op geven. Ik had het vorige week nou ook niet bijzonder druk of zo en heb nog genoeg inspiratie.

Wel moest ik leren voor een examen naar aanleiding van een cursus die ik had gevolgd maar ben helaas gezakt :( . Het waren 30 vragen in 30 minuten en het was een open boek examen maar echt tijd om dingen op te zoeken heb je dan niet. Gelukkig wist ik veel dingen al wel uit mijn hoofd, maar ik kwam in tijdnood en heb sommige vragen niet rustig kunnen doorlezen en antwoorden. Binnenkort heb ik een herkansing en zal dan wat vlotter door de vragen lopen. Daarnaast stond er een camera in de vorm van een webcam op mij gericht en een tijdbalk van 30 minuten die afliep (feel the pressure ;-) ). Goed, ik wijk af… Ik heb de afgelopen week vooral mijn vrije tijd gestoken in het leren van de toets, ben in de tuin bezig geweest en heb familie en vrienden gezien. Normaal kan ik dit uitstekend combineren met het bloggen, maar het kwam gewoon niet uit mijn handen. Ik ga proberen om meer momenten in te plannen om artikelen te schrijven want dat doe ik wel met veel plezier.

Voeding:

Ik ben de afgelopen maanden goed bezig geweest op het gebied van voeding. Ik heb me netjes gehouden aan mijn boodschappenlijstje en er kwamen nauwelijks ;-) slechte dingen in mijn wagentje. Toch vind ik dat het nog iets beter kan en heb daarom het boek van Sonja Bakker er weer even bij gepakt. Hierdoor kreeg ik weer even scherp welke producten je beter kunt laten staan en welk alternatief je dan kunt nemen. Het beleg op brood is nu wat aangepast en in plaats van brood eet ik nu ook een bakje yoghurt met fruit als ontbijt of een cracker. Daarnaast heb ik de hoeveelheden ook aangepast. Ik at dagelijks ongeveer vier boterhammen tussen de middag en dat zijn er nu twee. ’s Middags krijg ik dan wel eerder trek maar eet dan een mandarijn of banaan of als ik zin in iets hartigs heb dan neem ik een cup a soup. We eten ’s avonds tegen 19:00 uur. Soms vind ik het wel lastig om mijn trek dan te rekken maar tot nu toe kan ik me nog goed inhouden. En het scheelt dat ik niet veel “slechte” dingen in huis heb liggen om te eten :) . Wat wel een bijkomend voordeel is, is dat ik ’s avonds minder snel trek heb omdat we later hebben gegeten. Dus het avondsnacken is verminderd. Hopelijk verlies ik door deze nieuwe aanpak wat kilootjes, want er mogen er zeker 5 á 6 af! De weegschaal is kapot gegaan, vermoedelijk door waterschade  want hij stond in de douche. Dus binnenkort wil ik een nieuwe halen als “kerstcadeau”. Het liefste wil ik een weegschaal waar zowel lichaamsvet, spiermassa, lichaamsvocht, botmassa en bmi kan meten. Dan heb je een compleet plaatje want het gewicht alleen zegt niet zoveel. Daarnaast wil ik graag mij elke week wegen op een vast moment in de week en dit gaan bijhouden in een schema om mijn vorderingen bij te houden. Ben benieuwd wat de resultaten zijn :) .

Sport & beweging:

Naast het minder en gezonder eten is lichaamsbeweging natuurlijk ook erg belangrijk. Ik heb er lang over nagedacht maar ik ga mij niet aanmelden bij de sportschool. Ik vind een abonnement nemen op dit moment te duur en vind het niet prettig om nog meer vaste lasten te hebben. Daarnaast kan je genoeg lichaamsbeweging krijgen zonder je bij een sportschool te hoeven aanmelden. Ik denk dan aan: hardlopen, wandelen, zwemmen of mountainbiken. Het fijne hieraan vind ik dat ik in de buitenlucht ben (zwemmen is een uitzondering ;-) ). Daarnaast doe ik van maandag tot en met woensdagochtend mee met Nederland in beweging… (ja echt! :D ). Bij de action heb ik van die gewichtjes gekocht van 1 kilo en doe dan fanatiek mee voor de tv :) . Verder probeer ik elke avond na het eten een wandeling met mijn man te maken. Het liefst een ronde van minimaal een half uur. Natuurlijk probeer ik ook veel te wandelen en fietsen in plaats van de auto pakken. Tenslotte doe ik in de wintermaanden wel eens mee aan online fitness work-outs! Er zijn hierover zat filmpjes te vinden op you-tube. Ik schreef hierover dit artikel.

Mindful:

Ik ben de laatste tijd een beetje mijn ritme kwijt. Sinds mijn man een nieuwe baan heeft, is hij ’s avonds redelijk laat weer thuis. Hierdoor eten we niet meer om 17:00 uur maar tegen 19:oo uur. Hierdoor is de avond wat korter en moet ik de dingen die ik normaal gesproken na het avondeten deed nu voor het avond eten doen, maar ik heb mijn draai daarin nog niet helemaal gevonden. Ik heb wat meer behoefte aan regelmaat en een ritme in mijn leven. Regelmaat en ritme zorgen voor structuur en maken een gewoonte van zaken/dingen die gedaan moeten worden. Bijvoorbeeld elke werkdag op dezelfde tijd opstaan en naar bed. Elke maandag een was/strijkdag, elke vrijdag beddengoed en kattenbak verschonen etc. etc. Op dit moment leef ik wel heel erg met de dag, wat enerzijds goed is want ik ervaar zo nooit een sleur, maar anderzijds zit er absoluut geen structuur in mijn dagen/weken en blijven sommige dingen soms langer liggen dan ik zou willen. Daarnaast werk ik op onregelmatige tijden waardoor ik de ene dag lang in bed blijf liggen en de andere dag al om 07:00 uur in de auto moet zitten. Ik ga binnenkort maar eens een soort planning maken om te zien of ik wat meer ritme en regelmaat kan krijgen zodat de dingen die ik doe minder energie kosten en ik zelf beter mijn tijd in kan plannen. Het is hierin vooral belangrijk dat ik prioriteiten ga stellen en dat lukt door middel van to-dolijsten. Binnenkort zal ik hier een artikel over schrijven. Als ik het niet uitstel ;-) .

Hoe plan jij je dagen in? Heb jij structuur?

11 reacties

    1. Met wisselende tijden bedoel ik dat ik niet iedere dag dezelfde werktijden heb, maar iedere week ziet er voor mij wel hetzelfde uit. Het is alleen is beter voor je ritme als je bijvoorbeeld elke dag standaard om 08:30 moet beginnen. Ik heb nu besloten om samen met mijn man te ontbijten zodat elke ochtend de wekker op hetzelfde moment gaat ook al hoef ik dan niet te werken.

  1. Met onregelmatige werktijden is het toch wel lastig om een goede structuur te vinden. Ik ben momenteel werkloos (op post bezorgen op dinsdag- en vrijdagochtend na) en ben daardoor ook mijn ritme nogal kwijt. Ik probeer om regelmatige tijden op te staan en te gaan slapen en overdag genoeg taken op te pakken maar ook lekker te lezen (bijvoorbeeld) en te ontspannen. Dit is echter best lastig, je blijft vaak snel in bed liggen als je toch niet echt iets moet…
    Linda heeft onlangs geplaatst…Het regent en ik schrijf.

    1. Klopt dat herken ik wel. Toch heb ik besloten elke dag samen met mijn man te ontbijten zodat ik meer ritme heb. Bovendien stimuleert het me om er tegen aan te gaan en krijg ik meer dingen gedaan op een dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge