Personal Update: Mei 2014

Ik vond het een beetje vreemd om de titel van dit artikel ;-), goede voornemens te noemen zoals ik in 2013 deed! Eigenlijk is het gewoon een persoonlijke update die ik maandelijks wil gaan doen! Vandaag zal ik een update geven over de maand mei!

Sport / beweging

Ik heb niet veel intensieve sportmomenten gehad maar heb wel meer beweging gehad! Zo heb ik de afgelopen maand enkele lange wandelingen gemaakt met mijn vriend. Wandelingen van 30 minuten of langer waarin we niet slenteren maar in een stevig tempo doorstappen. Ik heb niet al mijn activiteiten bijgehouden in Endomondo maar ga proberen de komende maand dit vaker te doen zodat ik meer inzicht krijg in de duur van de wandelingen en het aantal sportmomenten in de maand. Ik heb slechts 3 sportmomenten geregistreerd in Endomondo voor de maand mei.

Endomondo sporttracker:

  • Totaal verbrandde calorieën: 437 kcal
  • Totaal afgelegde kilometers: 10,44 km
  • Totaal sportieve uren: 1 uur : 03 min. : 37 sec.

De bovenstaande tabel is dus niet helemaal representatief voor de maand mei aangezien ik dus niet bij elke activiteit mijn endomondo tracker heb aangezet.

Ik heb deze maand voor mezelf ook een knop omgezet. Ik wil vaker de fiets pakken als ik naar de winkel of een afspraak ga. Laatst moest ik ongeveer een half uur fietsen voor een afspraak, normaal zou ik dan de auto pakken maar dat deed ik niet. Het is eigenlijk zonde van de benzine, het parkeergeld en voor het milieu om de auto te pakken. Daarnaast is het natuurlijk ook voor mijn conditie en mijn lichaam beter om te fietsen, dus deed ik dat! Het was 6,5 kilometer, maar goed te doen!

Ik heb trouwens twee fietsen, eentje is zwaar verroest en heeft alleen een terugtraprem en geen verlichting en de andere fiets is een mooie kobaltblauwe Gazelle fiets die ik van mijn opa heb gekregen toen ik ongeveer 11 jaar was! Ik pas nog steeds op deze fiets, blijkbaar ben ik niet meer veel gegroeid na mijn 11e :). De Gazelle had een lekke achterband en aangezien ik zo’n onzelfstandige vrouw ben ;-), moest ik wachten totdat Koen mijn binnenband ging vervangen. Volgens mij heeft mijn fiets een week of 4 op de kop in het gras gestaan als hint, en zowaar, afgelopen weekend is mijn fiets weer ready-2-go! Een doorn was de boosdoener. Ik wil mijn fiets weer mooi laten blinken en er nieuwe fietstassen en een zadelhoesje voor kopen! Dit stimuleert mij dan nog meer om vaker op de fiets boodschappen te doen en even naar de stad te rijden op mijn biky!

Voeding

We hadden veel verjaardagen in de maand mei en ik denk dat dit wel genoeg zegt! Gebakjes, chips en lekker hapjes stonden op tafel en ik heb er van genoten. Niet echt ideaal met onze bruiloft in zicht! De weegschaal gaf op een gegeven moment 67 kg! aan, (okay met kleding aan en om 19:00 uur, maar toch!), mijn streefgewicht is tussen 60 en 62 kg en dus zou ik er graag 5 kg vanaf willen hebben.

Tussendoortjes:
Ik besloot weer even alle zeilen bij te zetten en beter op mijn voeding te letten en dan met name op de tussendoortjes! Want qua ontbijt en lunch ging het prima maar tussendoor ging er wel een gebakje of koekje in. In de laatste week heb ik alle verleidingen weerstaan op mijn werk. Er wordt vaak getrakteerd en hoe lekker het er ook uit ziet, ik doe er niet meer aan mee. Ook probeer ik gezondere alternatieven te bedenken als tussendoortje. Natuurlijk eet ik fruit maar om mezelf helemaal snoep of koek te ontzeggen, daar word ik ongelukkig van en krijg ik nare trek. Dus een ontbijtkoek, een rijstewafel of een biscuitje zijn betere alternatieven dan een stroopwafel, mergpijp of gebakje natuurlijk. Dus tussendoortjes mag, mits het een gezonder alternatief is. En daarnaast natuurlijk lekker sporten!!

Avondeten:
Het avondeten ging helaas minder goed. Dit had te maken met een slechte planning en verkeerde boodschappen waardoor we een paar keer een uitstapje naar de gele M hebben gemaakt, chinees hebben opgehaald, soms 2x per week patat aten en er ook een paar keer een pizza is gehaald…. do I need to say more??? Naast dat het slecht voor je lichaam is vind ik het ook zonde van de portemonnee!

Verspilling:
Deze maand is er ook wat groente de groencontainer ingegaan en daar voel ik me een beetje schuldig over. Ik had bijvoorbeeld spinaziebladeren gekocht om een gezonde groene smoothie te maken! Heel leuk bedacht maar er ontbraken wat ingrediënten om deze smoothie te maken en voordat ik die in huis had waren de bladeren al oneetbaar! Hetzelfde geldt voor bleekselderij, ook hier wilde ik een gezonde smoothie mee maken maar doordat ik mijn recept kwijt raakte ging ook de bleekselderij in de container.

Op het gebied van voeding valt er nog veel winst te behalen!

Mindfulness:

Met onze bruiloft in zicht is het soms best lastig om je hoofd koel te houden! Er komt echt ontzettend veel bij kijken en het is voor mij belangrijk dat ik overzicht houd. “Wat moet er nog gedaan en geregeld worden? ” en “Wat kan ik lekker afstrepen van de to-do-list?” En ik kan je vertellen die is lang! Het klinkt heel cliché, maar ik denk dat je pas écht door hebt wat er allemaal bij een bruiloft komt kijken als je er zelf één gaat organiseren! Neem nou bijvoorbeeld de kerk. Je denkt misschien je huurt een kerk, je regelt een dominee en klaar! Tenminste zo simpel dacht ik er eerst over! Maar als dat geregeld is, dán komen er allerlei vragen:

  • Welke liederen wil je zingen?
  • Welke bijbeltekst wil je lezen?
  • Wie gaat de dienst muzikaal begeleiden?
  • Wie bediend de beamer?
  • Hoe zit het met geluidsapparatuur?
  • Wil je ook liturgieboekjes in de kerk?
  • Wil je een collecte houden en wie gaat dat doen?
  • Hoe wil je de kerk ingericht hebben, en wie gaat dat doen?
  • Wil je knielen of staan voor de zegen?
  • Wil je ringen uitwisselen bij de Burgerlijke Stand of in de kerk?
  • Is er ruimte voor invulling van de dienst door anderen?
  • Wil je koffie na de dienst?
  • Wil je samen naar het altaar lopen of weggegeven worden?
  • Wie maakt de kerk schoon na die tijd?

En dit is zomaar een greep uit de vragen die alleen maar bij een kerkdienst komen kijken. Imagine that!

Je kunt je voorstellen dat mijn hoofd soms redelijk vol zit met lijstjes! Om mijn lijstjes uit mijn hoofd te krijgen schrijf ik alles op in mijn notitieboekjes die behoorlijk vol raken. Daarnaast doe ik ademhalingsoefeningen, bouw ik veel ontspanningsmomenten in door de week en houd ik mijn weken voor de rest lekker rustig zodat ik me alleen hoef te focussen op trouwen, werken en het huishouden. Dit klinkt een beetje egoïstisch maar ik heb ruimte en tijd voor mezelf nodig en mensen in mijn omgeving weten dit ook. Na de bruiloft ga ik mijn sociale contacten weer goed onderhouden ;-).

Dit was mijn personal update voor de maand mei!

Neem jij wel eens even afstand om je ergens goed op te kunnen focussen?

3 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge