Update goede voornemens #10

Het is weer begin november, hoogtijd om weer even een update te geven van mijn goede voornemens! Hoe is het mij in oktober vergaan?

Voeding:
Op het gebied van voeding gaat het nog steeds goed. Ik plan ongeveer 7 dagen vooruit wat we ‘s avonds gaan eten. Hierdoor hoef ik niet pas bij thuiskomst na te denken wat we moeten eten maar kan ik meteen aan de slag. Het is niet zo dat we perse moeten eten wat er die dag op het menu staat maar ik kan ook onderling ruilen van recept.

Ik moet wel weer even letten op de producten die ik koop. Ik merk dat ik iets gemakkelijker snoep koop (suiker / hyper), vaker zwarte thee drink (cafeïne) en gerechten bereid met E621 (smaakversterkers = hoofdpijn / duizelig). Dus ik moet weer even iets kritischer letten op de boodschappen die ik insla. Bovendien moet ik beter op de prijzen letten als ik bepaalde zogenaamd gezondere dingen koop want laatst was ik op een zaterdagmiddag in alle haast onderweg naar mijn ouders en realiseerde me dat ik geen brood meer in huis had. Ik kocht om 16:00 uur nog even wat brood bij een bakkertje dat ik tegen kwam. Natuurlijk waren alle schappen al leeg maar ze had nog wel 6 halve speltbroden in de vriezer. Ik besloot deze te kopen en rekende € 13,50 af bij de kassa. In de auto dacht ik … WTF? € 13,50 voor 6 halve broden?? Dat is € 4,50 per brood!! Ik hoopte maar dat de cassière een fout had gemaakt maar ik realiseerde het me pas toen ik in de auto onderweg was. Ik had geen zin en tijd om weer terug te gaan dus heb het dit keer voor lief genomen. Het speltbrood smaakte overigens erg lekker. Normaal komt het nog wel eens voor dat er een boterhammetje aan het einde van de dag in de prullenbak belandt maar geen haar op mijn hoofd dat het dure brood daar zou belanden dus alles netjes opgegeten.

Sporten:
Ik ben op 1 oktober begonnen met de hardloopcursus van Evy. Voor degene die nog niet bekend zijn met Evy even een uitleg.

Een paar jaar geleden zond de Belgische zender Eén het programma Vlaanderen Sportland uit. Op de website van het programma was een bijbehorende start tot run-podcast te vinden: een hardloopcursus in de vorm van een serie mp3-bestanden. Je downloadt de 28 lessen, zet ze op je mp3-speler en speelt elke keer als je gaat lopen één bestand af.

De Start to run-cursus is echt bedoeld voor beginners. Ik had helemaal geen conditie en mijn bedoeling met hardlopen is dan ook om mijn conditie te verbeteren, sportief bezig te zijn (zodat ik niet de hele dag op mijn kont zit), mijn ademhaling te verbeteren, mij lichamelijk en geestelijk fitter te voelen en om even lekker een frisse neus te halen en lekker je hoofd leeg te maken. En dat alles in de natuur en op je eigen tempo.

In de eerste lessen is er veel afwisseling tussen wandelen en hardlopen. Wanneer je begint met hardlopen samen met Evy zal er om en om één minuut worden gewandeld en worden hardgelopen. Al snel zul je merken dat de periodes van hardlopen groter worden en de periodes van wandelen kleiner worden. Hierdoor zal je conditie snel verbeteren en zul je snel kunnen wennen aan het lopen van enige minuten zonder te stoppen.

Wat ik zo fijn vind aan deze lessen is dat Evy vertelt hoe lang je moet hardlopen of weer even mag wandelen, ze geeft tips, moedigt je aan en zet ondertussen bijpassende motiverende muziek op. Zo leer je in een week of 10 een afstand van ongeveer 5 kilometer aan een stuk hardlopen.

Hieronder mijn hardloop activiteiten. Op 13 en 27 oktober heb ik naast het hardlopen ook nog lekkere boswandelingen gemaakt. Ik moet nog wel leren mijn hardloopactiviteiten goed te plannen want soms schiet het er nog wel eens bij in. Maar al met al ben ik best een beetje trots op mezelf :smile:.

Mindfulness:
Naast een goede voeding en sporten is het ook belangrijk om tijd voor jezelf te nemen en lekker te ontspannen. En met ontspannen bedoel ik niet alleen een lekker warm bad e.d. maar echt even aandacht hebben voor je lichaam en geest. De kunst is om niet steeds te denken (piekeren) over iets dat gebeurt is of over iets wat nog gaat gebeuren, want dat heeft geen zin! Het is juist van belang dat je geniet van het hier en nu en dat je niet steeds in het verleden of in de toekomst leeft. In oktober heb ik niet heel veel mindfulness momenten gehad jammer genoeg. Ik merkte dat ik snel over dingen piekerde en dat ik me soms gejaagd voelde en snel geïrriteerd. Het helpt voor mij om dingen gewoon op papier te zetten in een dagboek of met iemand te praten.

Daarnaast helpt het ook om even te relativeren en dankbaarheidslijstjes te maken. Ook wel bekend als de gratefull list. Aan het einde van de dag even terugkijken en opschrijven waar je dankbaar en blij over was, zodat je de positieve dingen benadrukt in het leven.

Waar ik wel blij om was is dat ik duidelijk mijn grenzen heb aangegeven en ook mijn rustmomenten heb gepakt. In oktober ben ik op kraamvisite geweest bij een vriendin, verjaardag van mijn schoonmoeder gevierd, een 40-jarig jubileum feest van mijn vader gehad, naar de diploma-uitreiking van mijn zusje geweest, 2x uiteten geweest en een dagje op mijn 4 maanden oude neefje gepast! Heel veel leuke dingen maar ik heb helaas ook 3 afspraken moeten annuleren om geen overvolle agenda te hebben! Ondanks dat ik graag overal ja op wil zeggen moet ik soms ook nee verkopen.

2 reacties

  1. Er is niets mis om "nee" te zeggen. Dat heb ik toevallig ook moeten leren hoor. Wat goed dat je begonnen bent met Evy, ik heb met mijn sportlessen de tweede les gehad. Van het voorjaar wil ik dat misschien ook gaan doen, nu sport ik al 3x per week, waarvan 2x per week met een personal trainer. Ik mis soms ook mijn mindfulness momenten, we zijn allemaal drukdrukdruk en we gaan van het ene feestje naar het andere feestje, althans, deze maand wel. Mooi, persoonlijk artikel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge