Up-date goede voornemens #1

Het is alweer halverwege de maand januari dus hoog tijd om jullie even op de hoogte te houden van mijn goede voornemens! Even kort opgesomd gaat het om: Goede voedingSporten / BewegingNaar jezelf luisteren,Rustiger leven en Loslaten.

Op het gebied van voeding gaat het eigenlijk best wel goed! Mijn tussendoortjes zijn erg afgenomen aangezien ik mijn snoep en koek heb weggegooid :shock: (het was niet veel maar wel erg ongezond). Ik heb er verantwoorde vervangers (Sonja proof) voor in de plaats gekocht namelijk: eierkoeken, speculaasjes en Indische Cake. Ik eet sneller snoep dan koek dus dat scheelt… en als ik dan een koekje neem dan is het in elk geval iets beter dan een gevulde koek of een mergpijp of zo.

Daarnaast heb ik weer wat structuur aangebracht in het avondeten. Ik ben namelijk weer begonnen met het maken van etenslijstjes (want rond de kerstdagen en oud en nieuw hebben we wat aangerommeld met het eten). Ik kijk meestal wat ik nog in de koelkast en vriezer heb liggen en maak op basis daarvan een lijstje met wat we de komende week gaan eten. De ingrediënten die dan nog ontbreken schrijf ik op mijn boodschappenlijstje zodat we voor de hele week eten in huis hebben. Dit voorkomt dat we een snelle hap nemen of de MacDrive een bezoek brengen :). Tijdens het boodschappen doen koop ik steeds vaker biologische producten en let nog steeds op de toevoegingen (eigenlijk gaat dat laatste al automatisch!).

Ik probeer nog steeds goed te variëren, dus: 1 dag vis, 2 dagen kip, 2 dagen rund en 2 dagen vegetarisch. Ik vind het namelijk heel onnodig om 7 dagen per week vlees of vis te eten. Ik vind dat ik op z’n minst 2 dagen per week vegetarisch kan eten en ben daarom nu lekkere recepten aan het verzamelen. Dus als je nog tips hebt, hoor ik het graag!!

’s Avonds eet ik niet meer de “gebruikelijk” chips want die koop ik alleen nog maar heel af en toe voor in het weekend, maar liever helemaal niet. In plaats van chips eet ik soms een kroepoekje of wat cassave in het weekend.

Het sporten gaat daarentegen iets minder goed dan ik gehoopt had. Ik heb van een vriendin de hardloopbestanden van Evy gekregen en wilde heel gemotiveerd gaan hardlopen maar ik kan me er in de kou gewoon echt niet toe zetten. Mijn bovenbenen voelen aan als ijsklompen en de koude lucht slaat op mijn longen waardoor ik erg oppervlakkig ga ademen.. daarnaast krijg ik steken bij mijn hartje dus ik heb het idee dat het in de winter voor mij niet is weggelegd om hard te lopen. Daarnaast wil ik de lat ook niet te hoog leggen en is het voor mij beter om 2x per week 15 á 20 minuten te joggen bij wat hogere temperaturen dan als een malle te keer te gaan als het vriest en er sneeuw ligt. Ik zag laatst iemand in de kou met korte mouwen hardlopen… dan zakt me de moed echt een beetje in de schoenen..

Ik ben wel veel aan het wandelen met mijn vriend, dan kan ik me lekker dik aankleden en trek ik mijn charmante bergschoenen aan en gaan we lekker een lange wandeling maken, soms wel meer dan een uur.

En ik heb in de eerste week van januari een mountainbike gekocht en hem ook al even uitgeprobeerd. Ik ga volgende week samen met mijn vriend fietsen want dan krijgt hij zijn mountainbike en gaan we de omgeving verkennen en mooie mountainbike routes uitstippelen :). Daar kijk ik wel echt naar uit!

Hoe gaat het met jou goede voornemens?