Take care

Vandaag is het oudejaarsdag en hoe cliché ook, ik hou ervan om terug te blikken op het afgelopen jaar én om nieuwe voornemens te maken voor het nieuwe jaar. Één van die goede voornemens is om goed voor mijn gezin en voor mezelf te zorgen. Dit klinkt misschien wat voor de hand liggend, maar ik bedoel het niet alleen door een lieve moeder en vrouw te zijn, maar vooral door gezond te leven. Door de coronacrisis werd ik me er namelijk nog meer van bewust hoe belangrijk dit is. Je kunt niet altijd voorkómen dat je ziek wordt, maar je kunt wel je best doen om zo goed mogelijk voor jezelf te zorgen. Als ouder heb je daarin ook een voorbeeldfunctie vind ik.

Eigenlijk is het wel vreemd dat er zoveel mensen zijn die het (net als ik) soms best wel lastig vinden om goed voor zichzelf te zorgen. We eten/drinken te ongezond, sporten en slapen te weinig en nemen te weinig tijd voor échte ontspanning en bezinning. En als ik heel eerlijk ben denk ik dat dit alles voortkomt uit een stukje luiheid en gemakzucht. De motivatie is er vaak wel maar het gebrek aan zelfdiscipline wint het dan. Ik denk dat het goed is om weer eens bewust te zijn van het feit dat je een mooi en gezond lichaam hebt gekregen en dat je, je best mag doen om daar goed voor te zorgen.

Puur Figuur:

In 2020 kocht ik het boek Puur Figuur waarin je met de PuurFiguur Methode niet minder maar anders eet. Koolhydraten worden grotendeels vervangen door veel groente / fruit, eiwitten en gezonde vetten. Het zijn lekkere maaltijden waardoor het trek gevoel afneemt terwijl je langzaam maar zeker afvalt en je gezondheid verbetert. Maar opgegroeid in een een cultuur waarin het ontbijt en de lunch bestaan uit brood en het avondeten uit aardappelen, rijst of pasta dan krijg je al zoveel koolhydraten binnen…. neem daarnaast nog een koekje bij de koffie en een handje chips tja dan is het niet vreemd dat je langzaam maar zeker aankomt en dit niet bepaald gezond voor je lichaam is. Het is dus nogal een verandering om deze eetgewoontes aan te passen. Wij zijn erachter gekomen dat cold turkey stoppen voor ons niet werkt. Wij zijn het type van langzaam maar zeker “afkicken” en ondertussen nieuwe gezondere gewoontes aanleren. En gelukkig gaat het over het algemeen goed waarin we wel wat ups en downs hebben gehad hoor. Het avondeten vind ik nog lastig om aan te passen met twee kids van 1,5 en 4 jaar. Daarnaast geef ik mijn kinderen ook nog boterhammen als ontbijt en lunch terwijl deze ook vervangen kan worden door omeletten, rauwkost, fruit, noten, muffins, stukjes kaas en worst, naturel yoghurt en gezonde pannenkoeken, maar hierin moet ik nog even een draai zien te vinden. Niet alles tegelijk stap voor stap.

Onze tussendoortjes zijn wel grotendeels vervangen door gezonde alternatieven maar ik als ik ergens op visite ben neem ik echt wel een gebakje of taartje. Ik laat niet alles staan maar probeer er een uitzondering van te maken in plaats van een gewoonte en ja die verandering kost tijd.

Jaren geleden ben ik al gestopt met pakken drinken / frisdrank standaard te kopen. We drinken in plaats daarvan koffie, thee, (amandel)melk en water. En ik mis het eerlijk gezegd niet vooral niet omdat je met thee veel kan variëren en je water ook kan aanmaken met fruit enzo. Af een toe een wijntje vind ik dan ook geen probleem, moet kunnen. Maar de twee liter water per dag haalde ik eigenlijk nooit. Daarom kocht ik een waterfles van 500 ml. Die moet ik nu “gewoon” 4x per dag vullen en leeg drinken. Klinkt simpel maar ik vond het echt wel even wennen ook!

Sporten:

Daarnaast begon ik het jaar goed door me in te schrijven bij de sportschool. Zes maanden daarvoor kregen we ons  tweede zoontje en was ik voldoende hersteld om het sporten weer op te pakken. Ik had zin in een fit 2020! Ik wilde de lat niet te hoog leggen maar het lukte me zowaar om 2x per week naar de sportschool te gaan om de lessen van BodyBalance en BodyPump te volgen. Was ik zelf stiekem ook wel verbaast over. Zoals iedereen weet was dit helaas van korte duur toen in maart 2020 de coronamaatregelen werden ingevoerd. Vanaf die tijd ben ik niet meer in de sportschool geweest. Toen in de zomer het aantal besmettingen naar beneden ging vond ik het nog steeds geen fijn idee om naar de sportschool te gaan. Omdat ik voornamelijk thuis werk heb ik besloten om tussen de middag een half uur te wandelen. Dit heb ik sinds enkele weken geleden opgepakt en ik vind het heerlijk. Maar ik mis mijn yoga/pilates en krachtraining wel dus wil in 2021 weer zoeken naar een manier om écht te gaan sporten, maar wie weet kunnen we in 2021 “gewoon” weer naar de sportschool.

Ik ben ondanks alle narigheid wat het virus gekost heeft ook extra dankbaar voor alles wat we wél hebben.

Een gezond en voorspoedig 2021 gewenst!

Heb jij nog goede voornemens voor het nieuwe jaar?

1 reactie