Sport update: hardlopen!

Degenen die mijn blog al langer volgen weten dat ik vorig jaar elke maand een terugblik schreef over mijn goede voornemens. Eén van deze goede voornemens is sporten, wil je hier meer over lezen klik dan hierIk heb al op veel verschillende sportscholen gezeten zonder succes. Ik heb ook een poosje gezwommen, gesquasht en meegedaan aan groepslessen van Zumba, Curves en Body Balance. Maar ik vind de stap te groot om eerst naar een sportschool te gaan, je daar te moeten omkleden en dan in zo’n drukke zaal je uit te leven om je vervolgens weer te douchen (waar ik me nooit heel gemakkelijk bij voel) en dan weer omkleden en met koude natte haren op de fiets terug naar huis te gaan. Nee, het is gewoon teveel moeite en niet voor mij weggelegd.

Maar is er een sport die wel bij mij past? Ik denk het wel! Ik merk dat als ik wat minder lekker in mijn vel zit dat ik dan gewoon te weinig lichaamsbeweging heb gehad. Ik loop naar boven, trek mijn hardloopkleren aan, pak mijn mobiel en een huissleutel en ga naar buiten. Ik druk de GPS aan, start de sporttracker Endomondo en speel een mp3-bestand van Evy af en… gaan! Lekker op muziek hardlopen, heerlijk! Evy kan mij blijven motiveren om de training vol te houden! Ook de muziek werkt lekker stimulerend waardoor de tijd voorbij vliegt.

Dit klinkt allemaal alsof het lekker gemakkelijk gaat, maar het is echt wel eens afzien. Vooral als ik een poosje niet meer heb gesport begin ik gewoon weer bij training 1 omdat mijn conditie vrij laag is. Ik ben met joggen al buiten adem terwijl Evy zegt dat je met gemak een gesprek moet kunnen voeren, maar dat lukt mij bij training 1 al niet :). Daarnaast heb ik vrij snel last van zijesteek en als het buiten koud is heb ik zere kaken. Ik probeer mijn zijesteek te voorkomen door niet vlak voor een training te eten of te drinken en ik draag met koud weer een hoofdband of muts.

Ondanks dat vind ik het heerlijk om in de buitenlucht te zijn en de verschillende ondergronden onder mijn voeten te voelen. Het harde asfalt, een grintpad een schelpenpadje of een stukje gras… Ik zet de muziek meestal vrij zacht zodat ik nog wel omgevingsgeluiden kan horen zoals de vogels die fluiten een hond die blaft of een auto die aankomt rijden. Je ziet ook de natuur om je heen veranderen, de planten en bomen die weer gaan bloeien, het zonnetje in je gezicht en mensen die je vriendelijk toe lachen. Dit alles ontbreekt in de sportschool. Ook vind ik het een heerlijke manier om je hoofd leeg te maken en al je spieren los te gooien.

Als ik na het sporten thuis kom koel ik altijd eerst even af met een drankje (het liefst een smoothie voor het gezonde gevoel) ;-) en ga me vervolgens lekker warm douchen en mezelf met een rijke bodybutter insmeren. Het liefst trek ik dan nog mijn huispak aan en ga daarna wat ontspannends doen!

Toch heb ik steeds periodes waarop ik of heel fanatiek aan het hardlopen ben (2 á 3 keer per week), maar ik heb ook periodes dat ik een paar weken helemaal niet sport. Toch pak ik het steeds weer op en ook nu wil ik er weer vol voor gaan! Door het hardlopen weer op te pakken wil ik mijn conditie verbeteren zodat ik vanaf maart/april ook weer lekker kan gaan mountainbiken! Ik heb zo’n zin in het voorjaar!

Heb jij ook meer zin in sporten nu het langer licht is en de temperaturen zachter worden?

9 reacties

  1. Ik ben vorige week ook weer begonnen met hardlopen en hoewel het nog wel even inkomen is vind ik het weer heerlijk, vooral met het lekkere weer van vandaag, lekker je hoofd leeg maken.
    Stephanie heeft onlangs geplaatst…DIARY: February

    1. Kou en wind dat vind ik nog tot daar aan toe maar regen… Je moet wel heel gemotiveerd zijn om dan alsnog te gaan hardlopen :wink:.

  2. Ik zou heel graag willen hardlopen, alleen ik kan het niet! Het lopen zelf wel, maar ik heb mijn ademhaling niet onder controle, waardoor ik ga hyperventileren. Nu sport ik even niet wegens klachten, maar ik mis het. Ik mis het bezig zijn, mijn energie eruit te halen, het fijne gevoel ná het sporten. Dus ik ga na de CT-scan en mits de uitslagen daarvan goed zijn, gewoon weer keihard aan de slag! Jij motiveert me wel om weer te gaan!
    Cindy heeft onlangs geplaatst…Happy Challenge #6: Positieve gewoonten

    1. Dat herken is wel van dat hyperventileren. Daarom is het ook zo goed om het langzaam op te bouwen: een minuutje lopen en dan weer een minuutje joggen. Door vaker te gaan hardlopen vergroot je de longinhoud en je conditie waardoor je dieper gaat ademen en je niet oppervlakkig ademt en vervolgens hyperventileert. Succes met de CT-scan en ga ervoor!
      Tamarah heeft onlangs geplaatst…Goodbye February – Hello March