Jaaroverzicht 2019

Ondanks dat januari 2020 al even onderweg is, vind ik het nog wel leuk om een jaaroverzicht te delen!

Het zal je niet verbazen als ik je vertel dat het allermooiste moment van 2019 de geboorte van onze tweede zoon is! Wat zijn we ontzettend blij en gelukkig dat hij er is en wat doet hij het goed. We zijn ontzettend trots op hem maar ook op zijn grote broer die zo lief en behulpzaam voor hem is!

Dat even vooropstellend, nu dan het jaaroverzicht van 2019:

Januari

In januari hadden we de 20-weken echo en gelukkig was alles gezond en wel! Ook werd het geslacht nogmaals bevestigd door de echoscopist: het is een jongetje!! Zo leuk! We waren in verwachting van onze tweede zoon! Het geslacht had ons trouwens echt niet uit gemaakt een meisje was net zo leuk en welkom geweest! Al zie ik nu wel veel voordelen van een tweede zoon. De babykamer is wel weer even lekker fris gesausd maar we hebben de mooie kleur Early Dew wel weer gebruikt. Sommige kleertjes van onze oudste kon deze baby ook aan en het speelgoed kan ook worden hergebruikt. Alleen het verzinnen van een tweede jongensnaam vonden we erg lastig. Na de goede echo konden we heerlijk genieten van de zwangerschap!

Deze maand stond met name in het teken van de verbouwing van de badkamer. Het was even afzien maar ik ben nog elke dag mega blij met het resultaat. Mijn man heeft ontzettend veel zelf gedaan en ik ben erg trots op hem! Hij heeft het badkamermeubel eruit moeten halen, alle stenen verwijderd en een nieuwe afvoer gemaakt want we wilden boven ook een toilet! Verder heeft hij nieuwe leidingen in de muur gefreesd, de elektra opnieuw aangelegd en het plafond geïsoleerd. We hebben wel een klusbedrijf ingeschakeld voor het stucen van alle muren en het plafond, het egaliseren van de vloer en het leggen van de elektrische vloerverwarming. Ook hebben we het tegelwerk en het kitten van de voegen uitbesteed. Mijn taak was het halen en terug brengen van de spullen van de bouwmarkt en het afvoeren van het afval naar de stort! Gelukkig hebben we een grote auto maar ik moest voor het afvoeren van de tegels toch echt een aanhanger gebruiken. Ik heb dus ook geleerd met een aanhangwagen te rijden. Ik heb alleen maar voorruit hoeven rijden dus dat scheelt maar ik vond het tof om te doen en ik ben weer een ervaring rijker.

Het leukste werk vond ik natuurlijk het uitzoeken van: de tegels, het badkamermeubel, de douche, de kraan en de spiegel. We hebben ook een nieuwe jaloezie besteld want de oude had de verbouwing niet overleefd. Boven hadden we nog geen toilet in de badkamer dus ook de toiletaccessoires moesten worden uitgezocht. Nog even wat heerlijke Rituals geurstokjes en een leuk plantje voor de finishing touch en hij was klaar!

Februari

Een grote verandering dit jaar was mijn nieuwe baan! Ik doe nagenoeg hetzelfde werk alleen dan niet op 45 km afstand enkele reis maar 12 km! Ik ging van een reistijd van 45 minuten tot ruim een uur naar 20 minuten! Daarnaast sta ik nooit meer in de file en ben ik dichterbij huis en dichterbij de jongens! Het scheelt veel tijd maar ook veel brandstof! Bovendien is het ook nog op fietsafstand dus op de dagen als ik de jongens niet hoef weg te brengen of op te halen kan ik lekker fietsen.

Het was voor mij wel erg wennen in een nieuwe omgeving. Nieuwe collega’s, andere werkwijzen en ander beleid. Het duurt altijd even voordat ik mijn draai en plek ergens heb gevonden. Het hielp ook niet echt mee dat ik na 3 maanden werken er voor 5 maanden uitging vanwege zwangerschapsverlof/bevallingsverlof en mijn vakantie. Om vervolgens weer opnieuw in te moeten komen. Maar goed inmiddels ben ik weer 3 maanden aan het werk, heb erg veel geleerd en het gaat steeds beter!

Maart

In maart hebben we het bewust wat rustiger aan gedaan. Even bijkomen van de verbouwing van de badkamer en van de veranderingen op het gebied van werk. We hebben vooral veel fijne wandelingen in de natuur gemaakt! Op de hei en in het bos kom ik altijd heerlijk tot rust!

Verder hebben we een border in de achtertuin gemaakt omdat onze kat veel in onze tuin graaft en de aarde dan door de lucht vloog waardoor ik steeds alles moest aanvegen. Ik was er een beetje klaar mee dus mijn man en ik hebben mooie muurelementen en opsluitbanden uitgekozen. Mijn man heeft zelf de border gemaakt en ik heb me verdiept in de beplanting. We gingen naar de Intratuin om voordelig gigantische zakken met tuinaarde en potgrond te kopen! Ik heb met korting heel wat planten ingeslagen en heb vervolgens uren in de tuin gewerkt en was helemaal in mijn element!

April

Mijn oma is in april overleden en ik mis haar nog regelmatig. Ik heb veel goede en dierbare herinneringen aan haar en aan mijn opa die al enkele jaren geleden is overleden. Na de begrafenis zijn mijn man en ik even wat gaan drinken in ons favoriete restaurantje van Hotel Gaia om even het hoofd leeg te maken en een beetje tot rust te komen. We hebben daar ook wat buikfoto’s gemaakt. Zo dubbel dat de dood en nieuw leven zo dicht bij elkaar staan. Gelukkig geloof ik dat we elkaar weer zullen zien en dat geeft troost.

In april was ik 7 maanden in verwachting en moest vanwege mijn PCOS een suikertest doen in het ziekenhuis. Helaas was deze net 0,2 te hoog dus moest ik sindsdien elke week suikerprikken en de waarden doorsturen naar het ziekenhuis. Het was wel een leerzame periode want ik zag heel duidelijk de invloed van (snelle) koolhydraten in de bloedwaarden. Ik denk dat het bewuster eten er ook voor heeft gezorgd dat ik niet zoveel ben aangekomen in de zwangerschap! Dat was dan wel weer een gunstig bijkomstigheid.

Koningsdag hebben we dit jaar met vrienden gevierd. We gingen naar het havenkwartier toe in Deventer voor een voorstelling van Sesamstraat. Haha tja dat krijg je met kleine kinderen dan is het belangrijk dat zij het leuk hebben en dan heb je zelf ook een fijne dag!

Mei

De maand mei stond in het teken van de voorbereidingen voor de komst van de baby. Mijn man heeft het kamertje weer mooi voor elkaar gemaakt! De muurtjes zijn prachtig grijsgroen gesausd en het wiegje en de commode zijn weer op de plek gezet. Ook de box en de kinderwagen met alle toebehoren zijn weer van zolder gehaald. Verder ging het bed op klossen en werden de medische hulpmiddelen zoals een douchestoel en ondersteek weer besteld! Ook is de zwangerschapsverlof in de maand mei gestart zodat ik nog even de tijd had om de kleertjes te wassen en om met vriendinnen en familie af te spreken. Daarnaast genoot ik echt van de momentjes die ik helemaal voor mij alleen had wanneer ons zoontje naar het kdv ging.

In mei ben ik 33 geworden. Het was bijzonder om weer op mijn verjaardag in verwachting te zijn! Ik heb het relatief klein gevierd omdat een maand later de kleine geboren zou worden en we dan ook kraamvisite zouden krijgen.

Juni & Juli

De zomermaanden voeg ik even samen. Want deze periode was het vooral heel erg veel genieten van ons gezinnetje met onze tweede mooie en lieve zoon erbij! Op 20 juni was hij er dan!! De bevalling en de kraamperiode waren mooi en bijzonder om op terug te kijken. De borstontstekingen en de hitte waren wel minder maar dat is gelukkig weer snel vergeten. We hebben vooral veel samen genoten! Ook vond ik het mooi dat onze zoon in de zomerperiode is geboren. Het was heerlijk om in die maanden vrij te zijn, te genieten van de lange avonden en als de kleine dan ’s avonds niet wilde slapen dan ging ik op mijn slippers even een blokje om met de wandelwagen. Ook voor onze oudste was het fijn omdat we lekker buiten konden spelen in het zwembadje en lekker kliederen met de watertafel. Hij heeft zich erg goed vermaakt ondanks dat we nu wat meer bij huis waren en we even niet in de gelegenheid waren er vaak op uit te gaan. De kraamvisite was erg leuk maar kwam wat later en meer verspreid op gang omdat we in de vakantieperiode zaten en vrienden en familie niet allemaal in Nederland waren. Op zich was dat niet zo erg, zo konden we rustig samen genieten en wennen aan de nieuwe situatie al moet ik zeggen dat het niet lang geduurd heeft. Het voelde al snel alsof we al heel lang met z’n viertjes waren!

Augustus

Zeg je zomer 2019 dan zeg je eikenprocessierups en zinderende hitte. Nou die zomerse hitte heeft ervoor gezorgd dat wij onze prioriteiten even hebben verlegd. We wilden eerst zonnepanelen kopen maar we hebben toch gekozen om rolluiken aan te schaffen. We hebben de hele bovenverdieping voorzien van rolluiken. We hopen er nu in de winter veel baat van te hebben door de kou buiten te laten maar ook voor de zomers als er weer sprake is van hitte. Bovendien is het met de rolluiken pikkedonker waardoor onze mannetjes ook goed kunnen slapen als het zomers om 22:00 uur nog steeds licht is.

Ook hebben wij in augustus jaloezieën besteld. We hadden op de bovenverdieping alleen maar overgordijnen en daarmee kan je het licht overdag niet echt filteren. Nou hebben we gelukkig niet directe inkijk van buren maar het geeft net wat meer privacy en je kunt met het lichtinval spelen! We hebben ook voor de ramen in het trappengat en voor het keukenraam mooie witte jalozieen besteld. We zijn er super blij mee! Je snapt dat na deze uitgaven een vakantie er niet meer in zat ;-).

In augustus switchte mijn man van baan wat opzich een hele uitdaging is als je een babytje hebt van 6 weekjes oud maar het ging harstikke goed. Ik had nog verlof en kon de tokko aardig draaiende houden met 2 kids. Mijn man deed het ook super goed want ondanks de slappeloze nachten ging hij gewoon weer fris en fruitig naar het werk! Topvent!

Eind augustus hebben we onze zoon gedoopt. Dat was ook een prachtig moment waar we mooi op terug kijken en waar ik erg dankbaar voor ben.

September

De maanden mei en september zijn mijn lievelingsmaanden. Het licht is zo mooi doordat de zon wat lager staat het is wat gedempter. En met temperaturen rond de 25 graden kan je nog prima functioneren en nog leuke dingen doen. En dat hebben we ook gedaan, we hebben weer heerlijke wandelingen samen gemaakt, mooie panden en musea bezocht op Open Monumentendag, ijsjes gegeten, in de speeltuin gespeeld, lekker buiten geluncht en avondgegeten. Ook hebben we nog best wat avonden buiten kunnen zitten want de processierups was weg alleen hadden we nu last van de rupsen van de buxusmot die ernstige schade hebben aangebracht. Dus weer een project voor dit voorjaar.

Aan het eind van de maand vierde onze zoon alweer zijn derde verjaardag wat we ook buiten hebben kunnen vieren want het was prachtig weer! Hij scheurde lekker rond op zijn nieuwe fietsje, het was een heerlijke dag. Een dag later kon ik nog even bijkomen thuis en de boel opruimen en ging ik voor het eerst twee kinderen naar het kinderdagverblijf brengen. Phoe dat was toch nog wel een dingetje. Dan denk dat je het makkelijker gaat met een tweede but no… niet voor mij. Toch even een traantje wegpinken.. maar het is goed gekomen hij doet het super goed en is in vertrouwde handen. Eind september ging ik weer aan het werk!

Oktober

Oktober was ook een speciale maand. Ons prachtige nichtje is geboren en wat zijn we blij dat zij er is. Ook zo leuk om een meisje te verwelkomen in een familie waar inmiddels de jongens de overhand beginnen te krijgen (nou ja in aantallen dan ;-).

Verder was ik ook weer volop aan het werk waarin ik regelmatig in de pauzes even het stadje in ga op zoek naar leuke (interieur) winkeltjes want daar houd ik erg van!! Altijd leuk om inspiratie op te doen of leuke items voor in huis te kopen! Ik kwam ook een winkeltje tegen waar ze de Zij Lacht bijbel verkochten en die stond al lange tijd op mijn verlanglijstje dus mocht hem voor mezelf kopen als vervroegd sinterklaascadeau!

Ik ging gezellig uiteten met een vriendin bij een leuk Frans restaurant waar ik een super lekker hoofdgerecht at (surf en turf salade)! Ze vertelde dat ze in verwachting is!! Wat een geweldig nieuws! Dit voorjaar is ze uitgerekend, zó mooi en leuk ♥.

November

In november vierde mijn man alweer zijn 37ste verjaardag! We zijn nu alweer 13 jaar samen en het is wel een beetje confronterend dat hij al richting de 40 gaat! In mijn hoofd zijn we nog steeds twintigers haha. Maar goed we vierden het klein want mijn man is niet zo’n verjaardagvierder terwijl ik wel van een feestje houd dus slingers en taart moest er komen! Hij kreeg van mij een lekkere parfum en een Boc’n’Roll Foodwrap. Dat laatste is een katoenen boterhamzakje wat super handig is om je broodjes voor onderweg mee te nemen. Ik ben best wel anti-plastic maar een broodtrommel vindt mijn man niet handig omdat het teveel ruimte inneemt dus dit is een mooi alternatief!

Verder gingen we in november een weekendje weg met de familie. Dat was ontzettend leuk en waardevol. Je ziet en spreekt elkaar wat langer, komt tot wat diepere gesprekken en hebben spelletjes gespeeld en een lekkere wandeling gemaakt. De kids hebben zich ook uitstekend gedragen dus het was ronduit een succes! Het huisje was helaas wat minder daar hebben we ook nog even een klacht over ingediend. Zou ik normaal nooit doen ook niet als een het een beetje tegenvalt maar dit kon gewoon niet. Het was gewoon vies en uitgeleefd en ik vond dat echt niet prettig met een baby’tje van 4 maanden. Ik denk wel dat hij daar wat antistoffen heeft aangemaakt.

December

En dan alweer de laatste maand van het jaar. December heeft altijd iets gezellig en magisch. Zo ook dit jaar.

Sowieso hebben we veel verjaardagen waarin we vaak onze vrienden zien wat altijd weer gezellig is. Ook hier kondigde een vriendin aan in verwachting te zijn dus we hopen in 2020 nog een kleine ter verwelkomen! Wat een zegeningen dit jaar!

We hebben genoten van het samenzijn met familie en vrienden met kerst en oud en nieuw. We vierden kerst bij mijn ouders thuis en hebben we samen een wandeling gemaakt en daarna genoten van allerlei gerechtjes die iedereen gemaakt had. Het was leuk en gezellig om bij elkaar te zijn.

Dit jaar heb ik ook weer genoten van een prachtige kerstnachtdienst. Mooi om vooral stil te staan bij waar echt om draait met kerst! Het was een bijzondere ervaring!

Verder bestond december nog uit een heerlijk etentje samen met mijn man. We willen altijd 2x per jaar uiteten rond 14 juli en 14 december. Want op 14 juli zijn we getrouwd en op 14 december kregen we verkering. We waren dit keer naar ’t Arsenaal in Deventer geweest. Hier genoten we van een 4-gangen diner. Op één gerecht na vond ik alles heerlijk en we hebben geproost op ons 13-jarig samen zijn. En hopen op nog veel mooie jaren samen. Het is goed om samen de deur uit te gaan en met elkaar te genieten en tot een gesprek te komen want soms is dat nog best een uitdaging met 2 kids!

Ook werd ons kleine mannetje alweer een half jaar oud! De tijd vliegt. En ik hoop in 2020 bewust te genieten van al die kleine bijzondere momentjes waarvan ik er zoveel nog niet van heb opgeschreven maar die het leven zo waardevol maakt!

Ik hoop voor iedereen op een mooi 2020 met veel gezondheid en liefde ♥️.