Heb jezelf lief #4 – Niet jezelf vergelijken

Om jezelf lief te hebben moet je jezelf niet steeds met anderen vergelijken. Zelf vind ik dit best moeilijk omdat ik al gauw dingen aan een ander heel knap, leuk of mooi vind. Dit gaat dan bijvoorbeeld om dingen die iemand kan of doet, maar ook op het gebied van uiterlijk zoals kleding en make-up. Soms ziet andermans leven er zo ogenschijnlijk perfect uit. Het lijkt dan alsof diegene alles voor de wind gaat. Een goed uiterlijk, een goed salaris, een goed huwelijk, een leuk gezinnetje, iedereen die je aardig vind etc. etc… Ik denk dat dit vooral wordt veroorzaakt door de social media.

Je krijgt slechts díe dingen te zien die anderen met je delen. En vaak zijn dat de mooiste selfies, leuke vakantiefoto’s, trouwfoto’s, foto’s van een nieuw huis, foto’s waar je gezellig met vrienden op staat en allerlei positieve gebeurtenissen. En aan de ene kant is dat natuurlijk super leuk want van positieve berichtjes kan je ook vrolijk worden en het oprecht leuk vinden voor die ander. Maar als je bijvoorbeeld zelf niet lekker in je vel zit of onzeker bent, dan lijkt het of jouw eigen wereld in vergelijking met die ander veel minder leuk is.

Door een overvloed aan grotendeels positieve berichten krijg je een vertekend beeld van de werkelijkheid. Het klinkt heel cliché, maar ieder huisje heeft zijn kruisje. Iedereen heeft zijn eigen zorgen en moeiten. Alleen zie je het vaak niet als iemand verdrietig is, zich eenzaam voelt of niet lekker in zijn vel zit of een bad hair/make-up day heeft. Het gevaar is dat je een laag zelfbeeld krijgt en vergeet naar je eigen leven te kijken en daarvoor dankbaar te zijn.

Ik denk dat best veel mensen moeite hebben met zelfacceptatie en zelfliefde. Altijd dat kritische stemmetje in je hoofd die je onzeker kan maken. Maar hoe kan je hier mee omgaan? Hoe kan je ervoor zorgen dat je, jezelf lief hebt? Ik denk dat hier een paar dingen bij kunnen helpen.

Focus je op jezelf in plaats van de ander | Focus op de dingen die wél goed gaan in je eigen leven, aan dingen die je wel mooi vind aan jezelf en sta er bij stil, complimenteer jezelf. En richt je daarbij op jezelf en niet op de ander. Ik heb de app, Attitudes of Gratitude Journal gedownload en hierin zet ik elke dag 5 dingen waar ik blij en dankbaar voor ben! Love your life!

Vind jezelf de belangrijkste | Dit klinkt heel arrogant, maar zo is het natuurlijk niet bedoeld :) . Het is namelijk belangrijk dat jij goed voor jezelf zorgt. Jij bent de belangrijkste persoon in je leven. Wees lief voor jezelf durf nee te zeggen, luister naar je lichaam en zorg goed voor jezelf.

Word de beste versie van jezelf | Op het gebied van je uiterlijk kan je de beste versie van jezelf worden door je goed te kleden, mooie make-up te dragen en je haar de nodig aandacht te geven. Deze dingen zorgen ervoor dat je jezelf met een heel andere blik bekijkt.

Authentiek | Op het gebied van je innerlijk kan je ook de beste versie van jezelf worden door eerlijk naar jezelf en naar anderen te zijn. Wees authentiek.

RET-methode | Tenslotte kan de RET-methode je mogelijk helpen. Je gedachten bepalen hoe jij je voelt. Rationeel-Emotieve Therapie helpt je om je eigen negatieve en irrationele gedachten en overtuigingen en de gevolgen daarvan in kaart te brengen. Dit doe je met behulp de 4 G‘s, deze staan voor:

  • Gebeurtenis – Welke gebeurtenis of uitlokkende situatie ging vooraf aan de irrationele gedachten?
  • Gedachten – Welke gedachten volgden op de gebeurtenis (vaak zijn dit dus irrationele gedachten).
  • Gevoel – Welke gevoelens en emoties volgenden op de gebeurtenis en gedachten?
  • Gedrag – Tot welk gedrag leiden deze gedachten?

Vervolgens vervang je de irrationele gedachten door alternatieve, realistische gedachten.

Voorbeeld:

  • Gebeurtenis: Een groep jongelui lachen precies op het moment als ik voorbij loop.
  • Gedachten: Ze lachen me uit. Ik zie er stom uit. Ze mogen me niet.
  • Gevoel: Gestrest, verdrietig en beschaamd.
  • Gedrag: Hard doorlopen en ze niet aankijken.

Maar zijn je gedachten kloppend? Wat als je, jouw gedachten zou vervangen door een positieve gedachte. Bijvoorbeeld: Die jongelui hebben het leuk met elkaar en lachen om een grap/mop van iemand. Door deze gedachte aan te nemen is je gevoel neutraal, of kan je zelfs denken:”Wat leuk dat die jongelui schik met elkaar hebben”. Je gedrag is dan: Gewoon doorlopen met misschien ook wel een lach op je gezicht. Het is dezelfde situatie, maar heeft een heel andere werking op je.

Dit is maar één voorbeeld, maar je kunt dit natuurlijk op alles toepassen. Mij helpt het in elk geval erg goed en wie weet kan het jou ook helpen.

Vergelijk jij jezelf met anderen?

7 reacties

  1. Ik vind vooral die laatste mooi en belangrijk. Als je onzeker bent is je referentiekader ook vanzelf ‘onzeker’ en lijkt het net of alles erop wijst dat je niet leuk of genoeg bent, terwijl dat vaak een stuk minder is als je gewoon denkt ‘oké, en wat nou als het gewoon niet over mij ging of niet negatief bedoeld was?’. Dan ga je je vanzelf ook weer minder onzeker voelen. Het is soms wel lastig om die vicieuze cirkel te doorbreken, maar het werkt echt inderdaad!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge