Heb jezelf lief #3 – Uitstel gedrag & Prioriteiten stellen

De wekker gaat ’s ochtends vroeg en dat terwijl ik nog in een diepe slaap was. Ik druk op snooze en draai me lekker nog een keer om. Vijf minuten later gaat de wekkerradio weer af… Wat kunnen vijf minuten dan snel gaan zeg! Ik had het gevoel dat ik pas net mijn ogen dicht heb gedaan. Ik kijk op de wekker en zie 06:15 staan. Nog heeeel eventjes zeg ik tegen mezelf terwijl ik weer op de snooze knop druk. Dit was het moment om mezelf een schop onder de kont te geven en uit bed te gaan. Te stoppen met het eeuwige uitstel gedrag ;-). Als het 06:20 uur is besluit ik de wekker aan te laten zodat ik niet weer in slaap val en probeer te vechten tegen de slaap. Snel grijp ik naar mijn mobiele telefoon om zo mijn ogen open te houden. Even facebook, instagram en mijn mail checken. En tenslotte kijk ik even op weeronline zodat ik weet wat voor kleding ik aan moet trekken. Ook tijdens het spelen op mijn telefoon lijkt de tijd voorbij te vliegen en voor ik het weet is het 06:35 uur.

Aangezien ik om 07:00 uur in de auto moet zitten heb ik slechts 25 minuten voor mijn ochtendritueel dus dat is krap. Douchen, aankleden, make-upen, ontbijten, lunch klaar maken. Argh.. te weinig tijd! Beneden zie ik dat de woonkamer vol ligt met van alles van de dag ervoor. Kledingstukken, paperassen, een vaatwasser die nog uitgepakt moet worden en ondertussen slingert er nog een kat tussen mijn benen door (die overigens ook al miauwt om voer!). Ik merk dat ik dan heel slecht ben in prioriteiten stellen ’s ochtends. Als de blaadjes slap hangen van de planten dan ben ik bijna geneigd deze ook nog even snel water te geven terwijl ik daar helemaal geen tijd voor heb. Ook wil ik de kledingstukken nog even snel in de wasmand doen, de schoenen netjes in de kast zetten en de kussentjes uitkloppen en weer recht op de bank zetten en als ik boven ben wil ik mijn beddengoed even opschudden en recht leggen. Maar nee, ook daar heb ik eigenlijk geen tijd voor en toch doe ik het omdat ik het niet laten kan. En jawel ik kom in tijdnood, uiteindelijk ren ik een beetje als kip zonder kop door het huis, frommel ik snel mijn haar in een knot, smeer lukraak wat mascara op en vlieg de deur uit. Het is inmiddels 07:10 uur voordat ik in de auto zit en dat betekent dat ik op de snelweg ook nog net even wat harder het gaspedaal moet intrappen.. Ik ben net op tijd op mijn werk, maar dit is nou niet bepaald een ontspannen begin van de dag. En zo gaat het bijna dagelijks. ‘Morgen doe ik het beter, dan ga ik écht eerder uit bed’ maak ik mezelf wijs terwijl ik weet dat die ochtend het precies weer zo zal verlopen. Totdat er een moment komt dat er echt iets tussen komt en ik te laat kom of dat het gestress me opbreekt.

Plannen en Prioriteiten

Daarom heb ik besloten dat zowel op planning en op het gebied van prioriteiten stellen wel wat te verbeteren valt.

Plannen:

Door beter te plannen houd ik meer tijd over ’s ochtends. Ik kan bijvoorbeeld de avond ervoor al heel wat dingen regelen. Ik kan er voor zorgen dat:

  • de woonkamer en keuken helemaal opgeruimd zijn
  • het ontbijt klaar staat in de koelkast (meestal neem ik een yoghurt smoothie met havermout en fruit)
  • de kleding al klaar ligt
  • mijn tas en sleutels op dezelfde plek klaar liggen

Wat ook kan helpen met het maken van een planning is het vaststellen hoeveel tijd je ’s ochtends werkelijk met iedere activiteit kwijt denkt te zijn. Dingen duren vaak langer dan je denkt zeker als je net als mij een beetje een chaotisch type bent :) . Ik verwacht dat ik ongeveer 60 minuten nodig heb om me klaar te maken voor mijn werk. Douche 15 minuten, aankleden 5 minuten, make-up 10 minuten, eten 10 minuten en lunch klaar maken 10 minuten, tandenpoetsen 5 minuten. Dan is het dus wel fijn als alles klaar ligt en opgeruimd is.

Maar stel dat ik een keer geen zin heb in het opruimen van de kamer of het komt er niet van, dan is dat ook prima. Het huis hoeft ook geen museum te zijn. Er mag ook geleefd worden. Alleen moet ik ’s ochtends voordat ik naar het werk ga, de boel de boel laten en prioriteiten stellen.

Prioriteiten stellen:

Dus ik moet ’s ochtends geen onnodige dingen doen, zoals planten water geven, te lang met mijn smartphone spelen of de was opvouwen. Gewoon het noodzakelijke: Douchen, aankleden + make-up, eten en lunch klaar maken, tandenpoetsen en de deur uit! Wat kan helpen bij het stellen van prioriteiten is om jezelf af te vragen: ‘Moet ik dit nu doen?’ Het leuke van deze vraag is, is dat je de klemtoon op ieder woord kan leggen waardoor de vraagstelling heel anders wordt.

  1. Moet ik dit nu doen? Moet ik het doen of wil ik het graag doen?
  2. Moet ik dit nu doen? Moet ik dit doen of kan ik het ook aan iemand anders vragen?
  3. Moet ik dit nu doen? Moet ik dit doen of kan ik ook iets anders doen?
  4. Moet ik dit nu doen? Moet ik het nu doen of kan het ook later?
  5. Moet ik dit nu doen? Moet ik dit nu doen of kan ik het ook laten?

Met name is vraag vier iets waar ik meer bij stil moet staan :) .

Kan jij goed de boel, de boel laten?

14 reacties

    1. Klopt, maar lastig om die knop voor jezelf om te zetten en direct gehoor te geven aan de snoozer. Tip is om de wekker eigenlijk pas af te laten gaan wanneer je er écht uit moet. Dan kan je niet meer snoozen namelijk :) .

  1. Oh man, volgende week moet ik ook weer op tijd uit bed en überhaupt op tijd komen, haha. Ik ben ook een beetje een chaotisch typje zoals jij het noemt, vooral ’s morgens als ik nog maar net opgestart ben en eigenlijk nog wil slapen maar ook gewoon de tijd wil hebben om even rustig m’n eigen ding te doen. Dat gaat meestal niet samen, haha.
    Hester heeft onlangs geplaatst…L’été en France IX

  2. Geukkig heb je niet de genen van jouw moeder hebt meegekregen.
    Want om altijd maar een opgeruimd huis te willen hebben is ook vermoeiend.
    Maar op den duur is dit eigenaardige trekje van jouw moeder toch wel aardig afgenomen
    Ik houd van jou zoals jij bent en geniet maar met volle teugen van dit leven.

    1. Wat lief je reactie <3 . En ja klopt het is inderdaad vermoeiend om je huis steeds op orde te 'moeten' hebben. En er mag ook wel geleefd worden in huis. Ik vind ook dat je steeds beter de boel de boel kan laten, dat is op z'n tijd ook fijn!

  3. Goede tips over het stellen van prioriteiten, handig met die vragen! Prioriteiten stellen is zeker nodig, maar ik kan nooit alleen maar saaie dingen achter elkaar aan doen. Ik moet een beetje afwisseling hebben en tussendoor leuke dingen doen, anders raak ik te snel afgeleid.
    Dina heeft onlangs geplaatst…Dit gaat nergens over

    1. Dat vind ik ook inderdaad herkenbaar dat je afwisseling nodig hebt met het doen van bepaalde ‘taken’. Eerste een paar saaie dingen zodat ik me daarna kan belonen met het lezen van een boek of iets dergelijks. Om daarna weer wat andere taken te doen.

  4. Bij mij is het ’s ochtends ook altijd hetzelfde liedje hoor. Maar ik zet ’s avonds mijn lunch klaar en mijn tas, ik leg dan ook de kleding klaar voor die dag, ik zorg dat de vuile kleding ook al in de wasmand zitten voordat ik ga slapen, zodat ik ze de volgende avond alleen nog maar in het wasmachine hoef te doen. Maar ik ben dol op slapen en ik heb ook veel slaap nodig, dus elke ochtend is het toch gewoon een gevecht. Al gaat het me wel beter af. Maar ik wacht op de winter, dan wordt het nóg moeilijker om uit bed te komen.
    Cindy heeft onlangs geplaatst…Happy Things

    1. Ohw bah ja, de winter. Ook bij mij redelijk rampzalig om dan mijn bed uit te komen, maar dat heb ik met name als het nog zo donker is buiten. Als het in januari weer elke dag een stukje lichter wordt gaat het ook beter! Daar focus ik me dan altijd maar op ;-) .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge