Eva’s Vastenkalender | 40 dagen naar Pasen 2014

Een paar dagen geleden liep ik met mijn artikel Goodbye February – Hello March een beetje op de feiten vooruit. Want in dat artikel gaf ik aan dat ik ook uitkijk naar de feestdagen zoals goede vrijdag en Pasen die in maart plaats vinden. Maar de oplettende lezeres Chantal had mij erop gewezen dat Pasen dit jaar in april valt, hihi whoopsie! Onlangs heb ik een proefabonnement op het magazine Eva genomen en die viel vorige week weer op de mat. Hierin zat een 40-days-to-easter-kalender en aangezien het toen nog februari was, dacht ik dat Pasen in maart zou zijn. Maar Goede vrijdag valt dit jaar op vrijdag 18 april en Pasen op zondag 20 en maandag 21 april 2014. Dus vanaf vandaag is dat welgeteld 40 dagen. De kalender die ik bij het tijdschrift kreeg gaat dus vandaag in en ik vond dit zo’n leuke en inspirerende kalender dat ik het graag met jullie wil delen. 

Wat betekent Pasen?
Misschien is het eerste wat bij je op komt bij Pasen: chocolade-eitjes (Jummie!!), de paashaas, lammetjes, van die kleine gele schattige kuikentjes van de Xenos, eieren schilderen, eieren zoeken, een uitgebreid paasontbijt, of een paasbrunch, verse jus d’Orange, vrije dagen, drukte in de supermarkten, etc. etc. etc. Maar als iemand je vraagt wat betekent Goede Vrijdag en Pasen nou eigenlijk echt? Weet je het antwoord dan?

Voor christenen zijn Goede Vrijdag en Pasen eigenlijk de belangrijkste gedenkdagen. Op Goede Vrijdag wordt teruggedacht aan een moment in de Bijbel waarin staat dat Jezus van Nazareth aan een kruis werd gehangen en ter dood werd gebracht. Hij stierf voor onze zonden. Met Pasen gedenken en vieren christenen dat Jezus weer opstond uit het graf. Honderden mensen hebben Hem hierna gezien en Hij heeft nog veel geleerd aan zijn volgelingen voordat Hij weer naar Zijn Vader in de hemel ging (Hemelvaart). Met Jezus’ opstanding is de dood niet meer het eindpunt. De dood is overwonnen. Er is leven na de dood. Christenen geloven dat Jezus weer terug zal komen op aarde (de jongste dag) en dat wij met hem naar de hemel gaan. Dit is in notendop de betekenis van Pasen.

Christenen en vasten:
In de vastentijd (beginnend minimaal veertig dagen voor Pasen) vasten veel christenen en staan ze stil bij het lijden en de uiteindelijke overwinning van Jezus. Het vasten brengt christenen dichter bij God. Dat vasten kan verschillende vormen aan nemen: Een aantal dagen geen eten, een dagdeel geen eten en drinken nemen, digitaal vasten (geen tv, internet e.d.), geen luxe eten voor een bepaalde periode. Christenen vasten dus wel degelijk. Het is zelfs heel erg belangrijk. Dat weinig mensen dit weten komt deels door de opdracht van Jezus om niet met het vasten te koop te lopen. Je vast niet zodat mensen positief over je denken, maar het is iets tussen jou en God.

De kalender:
De Eva-vastenkalender kan je gebruiken in de veertigdagentijd van: 5 maart tot en met 19 april. De gedachte achter deze vastenkalender is dat het bij vasten niet gaat om wat je laat, maar om wat je doet. Vasten is een middel om vrije tijd te creëren, tijd die je vervolgens met God doorbrengt.

Eerst maar eens even de kalender in elkaar zetten! Ik heb een roze lint gebruikt dat in mijn hobbyrommelbak ligt. Ik vind de Eva kalender erg mooi vormgegeven en het was ook een eitje om deze in elkaar te zetten ik was nog geen 5 minuten bezig! Ook vind ik het een originele en leuke manier om stil te staan bij het paasfeest.

De Eva-vastenkalender bestaat uit 40 labels die je aan een lint kunt rijgen. Op elk label staat aan de ene kant een Bijbeltekst, een citaat of een gedachte voor de dag en op de achterkant een opdracht of overdenking.

Thema’s:
De kalender is opgebouwd in 6 thema’s, iedere week 1 thema:

Week 1: Balast kwijtraken
Week 2: Één uur waken
Week 3: Bidden met Jezus
Week 4: Lijden met Jezus
Week 5: Jezus lijdt mee
Week 6: Zingen voor Jezus

Hieronder zie je 2 willekeurige dagen uit de kalender uit week 1: Balast kwijt en week 2: Één uur waken.

Hieronder zie je weer 2 willekeurige dagen uit week 3: Bidden met Jezus en week 4: Lijden met Jezus.

En tenslotte nog 2 willekeurige dagen uit week 5: Jezus lijdt mee en week 6: Zingen voor Jezus van de kalender.

Ik heb alle teksten op de labels nog niet uitgebreid gelezen, aangezien ik de komende 40 dagen erbij ga stil staan, maar ik heb de kaartjes een beetje snel doorgekeken. Er zitten leuke en leerzame dingen tussen: stiltes laten vallen en écht luisteren, aandacht aan anderen geven, kledingkast uitmesten en aan het goede doel geven, om andere geven die het moeilijk hebben door ziekte e.d. Ik ben benieuwd wat mijn bevindingen zijn na deze 40 dagen en wat ik wil blijven onthouden en blijven toepassen. Waarschijnlijk zal ik hier rond Pasen weer een artikel over schrijven.

Ik zal mezelf niet onthouden van eten en drinken (ik drink sowieso geen alcohol en rook niet) maar ik zal wel minderen met tv kijken, social media en internetten en in plaats daarvan ’s avonds een wandeling maken. Ook wil ik op tijd (21:30 uur) naar bed gaan en meer aandacht aan vrienden en familie besteden. En meer stil staan bij God en wat Pasen voor mij betekent.

Wil jij ook meedoen? Op de Facebookpagina van Eva kan je de kalender elke dag online volgen. 

Wil je meer weten over het paasverhaal? Op meerdere plekken in de Bijbel wordt dit verhaal verteld. Klik op onderstaande teksten voor meer info.

Mattheus 27 en 28
Marcus 14, 15 en 16
Lucas 23, en 24

Heb jij wel eens gevast?

8 reacties

  1. hei! deze kalender ziet er zo mooi uit, maar ik loop dus een paar jaar achter:( heb jij een idee of de kalender nog ergens te krijgen is? bedankt!martien

  2. Wat een mooie kalender,en super dat je dit doet. Ik ben zelf ook gelovig en vorig jaar heb ik wel gevast. Dit jaar niet, maar eigenlijk zonder reden(/excuus). En ergens mis ik het wel, dus misschien begin ik alsnog wel, want ik vind dat God de laatste tijd eigenlijk veel te weinig aandacht van me krijgt. Thanks for reminding me :)
    Jennn heeft onlangs geplaatst…De Happy Challenge, wees trots!

  3. Ik heb zoveel respect voor mensen die serieus gaan vasten de aankomende 40 dagen! Zelf doe ik er eigenlijk nooit echt aan mee, omdat wij het thuis nooit zo doen maar ook omdat ik het eigenlijk serieus niet zou weten. Of nouja, ik weet genoeg maar vroeg naar bed / zonder paaseitjes / zonder social media of telefoon… Ik weet gewoon dat het me eigenlijk niet zou lukken, maar ik snap zeker ook weer wel waarom mensen het doen. Denk dat het echt wel goed is. Veel succes, en plezier natuurlijk!
    Hester heeft onlangs geplaatst…Exactly one year ago

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge