8 dingen die je maar beter kunt loslaten

Op de site van Hester zag ik een blog dat ging over de 8 slechte eigenschappen die je maar beter los kunt laten om het leven voor jezelf en voor anderen om je heen wat plezieriger te maken! Af en toe een beetje zelfreflectie kan geen kwaad dacht ik zo en geeft weer even inzicht hoe je er op dit moment voor staat en of je misschien wat van onderstaande punten kan veranderen.

1. Self rejection. (Zelfafwijzing)

Het tegenovergestelde van zelfafwijzing is zelfacceptatie en dat vind ik tot op de dag van vandaag nog steeds wel eens lastig. Dit komt voort uit onzekerheid en het mezelf vergelijken met anderen. Ondanks dat ik een volwassen vrouw van 30 ben, – en ik had gedacht dat ik tegen die tijd wel mezelf helemaal zou accepteren zoals ik ben-, valt er nog wel wat bij te schaven. Ik ben me hier wel van bewust, maar desondanks twijfel ik wel eens aan mezelf en ben soms onzeker over hoe ik eruit zie, hoe ik ben als persoon en of anderen me wel leuk en aardig genoeg vinden. Ik ben op dit gebied best kritisch naar mezelf. Ik heb ook wat artikelen geschreven op deze blog (klik, klik, klikker-de-klik) die gaan over zelfacceptatie en zelfliefde. Dit is een aandachtspuntje waar ik aan zal moeten blijven werken. Dit klinkt nu alsof ik een heel ongelukkig en zielig meisje ben, maar dat is gelukkig niet zo ;-). Alleen moet ik er soms even aan herinnerd worden dat ik tegen mezelf zeg:”Tamarah je bent een uniek mens, je mag er zijn, je hebt genoeg talenten en gaven gekregen, er zijn veel mensen die van je houden en gek met je zijn dus wees een beetje lief voor jezelf!”

2. Negative self-talk. (Negatief tegen jezelf praten)

Het negatief tegen jezelf praten komt volgens mij ook voort uit zelfafwijzing. Ik ben best wel gevoelig voor complimenten van anderen over dingen waar ikzelf onzeker over ben. Ik hecht misschien iets teveel waarde aan de waardering en goedkeuring van anderen. Ik heb geleerd om positieve affirmaties te benoemen. Eén daarvan is: “Ik ben oké en de moeite waard, los van goedkeuring of afkeuring van anderen en daarom zal ik vriendelijk voor mezelf zijn.” Als je streng en negatief tegen jezelf praat dan kom je in een vicieuze cirkel terecht. Je gaat voelen zoals je denkt, dus kan je maar beter positieve gedachtes hebben. Positieve gedachtes leiden tot positieve gevoelens en dat straal je ook weer uit naar jezelf en je omgeving, waardoor je, je beter gaat voelen wat vervolgens er weer toe leidt dat je minder negatief tegen jezelf praat.

3. Criticising others. (Anderen bekritiseren)

Anderen bekritiseren, over anderen oordelen, roddelen dat soort dingen daar heb ik echt een hekel aan. Natuurlijk mag je af en toe je mening geven over hoe je ergens over denkt of wat je van iemand vindt, maar het is niet goed om slecht over anderen te praten met de bedoeling diegene zwart te maken of onderuit te halen. Laat iedereen in zijn of haar waarde, wees openminded, accepteer dat iedereen anders is of andere normen en waarden heeft, respecteer elkaar en bovenal heb elkaar lief. Dat is zeker niet makkelijk want wat ik belangrijk, mooi en goed vind daar kan jij heel anders over denken. Maar als iedereen elkaar lief zou hebben en zou accepteren hoe hij/zij is dan was de wereld een stuk mooier. Dat wil niet zeggen dat er geen grenzen zijn en je alles maar van een ander moet pikken maar een beetje minder kritiek zou niet verkeerd zijn.

4. Being a people pleaser. (Mensen pleasen)

Ik ben geen meeloper en laat mijn mening niet zo snel door een ander beïnvloeden. Ik weet waarvoor ik sta en wat ik belangrijk vind en niet. Ik durf voor mijn mening uit te komen ook als deze afwijkt van wat de groep vindt. Ook ben ik niet meer zo gevoelig als andere mensen mij een schuldgevoel willen aanpraten. Ik geef mijn grenzen aan door ook af en toe nee te zeggen. Anderzijds wil ik graag dat andere mensen mij, leuk, gezellig en aardig vinden ook al weet ik dat je eigenlijk het leukste bent als je gewoon trouw aan jezelf blijft, eerlijk en authentiek bent en dat heb ik wel geleerd. Ik ben leuk genoeg en als iemand daar anders over denkt dan is dat jammer maar je kan niet iedereen tevreden stellen en het is enorm vermoeiend om iedereen te pleasen. Zonde van je tijd en energie die je beter anders kan besteden.

5. Fear of failure. (Faalangst)

Ik ben niet zo snel bang om iets nieuws te proberen en ga graag uitdagingen aan. Dus faalangst is misschien een groot woord maar ik mag in sommige situaties wel wat meer vertrouwen hebben in mijn eigen kunnen. Een complimentje of iets dergelijks geeft me een goed gevoel en dat is soms net het duwtje in de rug die ik nodig had om bepaalde stappen te durven zetten. Gelukkig gaat het steeds beter en naar mate ik merk dat ik ergens beter in word en het duidelijk is wat er van mijn verwacht word dan ben ik een stuk zekerder en is er eigenlijk geen sprake van faalangst.

6. Expecting perfection. (Perfectionisme)

Dit punt is iets waar ik wel redelijk goed in ben geworden. Ik ben me er steeds meer van bewust dat het leven niet perfect is, de mensen om je heen niet perfect zijn, maar ook niet perfect hóeven te zijn. Fouten maken is niet erg, je kan jezelf ontwikkelen door van fouten te leren en als er iets fout gaat denk ik nu sneller: “Het is oké..,” “Het komt wel goed…,” “Het is niet erg…,” “En wat dan nog..?” Dat wil niet zeggen dat ik onverschillig in het leven sta en overal de kantjes er van af loop (daar heb ik juist hekel aan) maar ik weet dat goed, goed genoeg is en niet altijd perfect hoeft te zijn. Want perfectionisme kan soms je effectiviteit, creativiteit en geluk in de weg staan of je soms ervan weerhouden ergens aan te beginnen. Ik heb geleerd de lat niet té hoog te leggen, en niet té hoge verwachtingen te hebben van anderen en jezelf. Met die dingen in mijn achterhoofd wil ik uiteraard wel het beste uit de dag te halen!

7. Procrastination. (Uitstelgedrag)

Als ik minder dingen zou uitstellen dan zou ik zeker een gelukkiger mens worden. Ik heb vaak best wel een lange to-do-lijst en soms weet ik dan niet waar ik aan moet beginnen en klap vervolgens dicht en komt er niets meer uit mijn handen. Met als gevolg dat de lijst als maar langer wordt totdat ik op een punt kom waarin ik als een malle die hele lijst afwerk om weer rust voor mezelf te creëren. Een to-do-lijst knaagt aan me en als ik dingen aan het uitstellen ben dan weet ik dit maar al te goed omdat ik dan last krijg van mijn geweten en onrustig word. Het is verstandig om eerst de dingen te doen die moeten gebeuren en als díe dingen gedaan zijn kan je vervolgens zonder enig schuldgevoel de dingen doen die je leuk vind. Het zorgt voor rust en het geeft een tevreden gevoel. Hierbij is het wel goed om prioriteiten te stellen door jezelf af te vragen wat écht belangrijk is en je móet doen en wat nog kan wachten zonder dat je er last van krijgt :). Het hebben van een zekere regelmaat en routine kan helpen om uitstelgedrag onder de knie te krijgen doordat sommige dingen dan automatisme worden en de kans minder groot is dat je deze dingen gaat uitstellen.

8. Holding onto grudges. (Vasthouden aan wrok)

Vasthouden aan wrok is vrij zinloos. Het kost enorm veel energie en hierdoor krijg je last van allerlei negatieve gevoelens. En zoals ik al eerder zei ga je je voelen zoals je denkt. Het is echt beter om dit los te laten en proberen te vergeven of te vergeten. Gelukkig heb ik persoonlijk niet zo’n last van wrok. Ik denk dat het verstandig is om problemen of onenigheden uit te spreken en boze gevoelens niet op te kroppen. Soms is de ander niet eens bewust van zijn/haar ‘fouten’. Valt iets niet op te lossen, probeer er dan vrede mee te hebben en richt je op de vele mooie en goede dingen in het leven. Al is dat natuurlijk wel makkelijker gezegd dan gedaan.

Als ik het lijstje zo bekijk dan zou ik voor mezelf vooral aandacht willen geven aan de bovenste twee punten. Zijn er dingen waar jij extra aandacht aan moet geven of herken jij jezelf nergens in? Zo niet dan ben je volgens mij gelukkig te prijzen want zonder deze dingen ziet je leven er een stuk fijner uit!

Dit vind je misschien ook leuk

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge