New Home #2 Inpakken en wegwezen :)

Nu we weten dat de financiering helemaal rond is wordt het tijd om verhuisdozen te verzamelen en in te pakken. Maar hoe pak je dat aan? En wat is juist verstandig en niet?

Verhuisdozen

Ik ben meerdere keren verhuisd dus heb inmiddels de nodige ervaring met het inpakken van de spulletjes ;-) . Tijdens de eerste verhuizing ging ik gelijk naar de Gamma en kocht daar een hele stapel stevige verhuisdozen. Aan de ene kant slim want ik had gelijk alle dozen in mijn bezit en het inpakken kon beginnen. Maar aan de andere kant zijn de verhuisdozen van de Gamma best duur. Je betaalt per doos zo’n € 2 en aangezien we er meestal wel tussen 30 á 40 nodig hebben ben je dus al gauw tussen de € 60 en € 80 kwijt. Best zonde voor een stapel karton die je later niet meer nodig hebt.

Mijn tips:

  • Plaats op social media een oproepje waarin je vraagt of iemand nog verhuisdozen over heeft. Er is vast wel iemand die weer iemand kent die net verhuisd is. Misschien kan je ook dozen van iemand lenen.
  • Ga ruim voor de verhuisdatum op zoek naar verhuisdozen op Marktplaats of een andere tweedehandssite. Vaak kan je hier een hele stapel dozen tegen een laag bedrag overnemen en als je een beetje geluk hebt, zijn ze gratis!
  • Bij de supermarkt moet je het net goed treffen, maar daar kan je ook mooie stevige dozen gratis meenemen vanuit de dozenbak. Vooral de bananendozen staan bekend om hun stevigheid. Hier kan je gemakkelijk boeken in opbergen.

Er zit wel veel kwaliteitsverschil in verhuisdozen. Die van de Gamma vind ik persoonlijk erg fijn. De bodem en handgrepen zijn stevig, ze zijn makkelijk op te zetten en je hebt geen tape nodig. Zelf hebben wij verhuisdozen gekregen van iemand en deze zijn afkomstig van de Action en kosten € 0,99 per stuk. Deze dozen zijn een stuk minder stevig want de handgrepen scheuren makkelijk in. We stoppen daarom de zware spullen in de dozen van de Gamma en de wat lichtere spullen doen we in de dozen van de Action.

Plan van Aanpak

  • Stap 1: Doe de spullen weg die niet meer meegaan met de verhuizing.
    • Ik heb eerst alle kledingstukken en schoenen uitgezocht. Heel kritisch heb ik gekeken naar de spullen die ik had en heb een paar zakken weggegeven aan Het Leger des Heils. Vaak zie je deze (ondergrondse) containers staan bij de winkelcentra, klik hier voor eentje bij jou in de buurt!
    • Vervolgens heb ik alle papieren uitgezocht. Ik heb mijn administratie drastisch uitgedund, betaalde rekeningen versnipperd (lang leve de papierversnipperaar!), werkstukken van vroeger en alle andere papiermassa.. weg ermee! Gelukkig heb wij een papiercontainer dus ben ik ook nog goed bezig geweest voor het milieu door afval te scheiden.
    • Daarna heb ik de tijdschriften, boeken, dvd’s en cd’s uitgezocht. Sommige hiervan heb ik weggegeven aan vrienden/kennissen of aan de kringloop en een paar dingen heb ik verkocht via Marktplaats of Bol.com via een verkoopaccount (tip!).
    • Tenslotte heb ik grote meubels en alle decoratie bekeken. Enkele grote meubels hebben we weggedaan vanwege de overname van meubels in het nieuwe huis. Daarnaast hebben we enkele kasten verkocht via Marktplaats aangezien we in het nieuwe huis enkele inbouwkasten hebben. Super handig! De decoratie en overige prullaria heb ik ook sterk verminderd en heel wat tassen weggebracht naar de kringloop. Heerlijk dat opgeruimde boek! Lees ook eens dit artikel over het boek Opgeruimd van Marie Kondo!
  • Stap 2: Logisch inpakken
    • Pak per ruimte de spullen in de doos. Dus alle spullen van de woonkamer in dezelfde doos en alle spullen van de slaapkamer in een doos. Dit voorkomt dat je steeds met je doos van de ene naar de andere ruimte moet slepen omdat de spullen uit verschillende ruimtes bij elkaar inzitten. Het scheelt een hoop energie en dat kan je tijdens een verhuizing wel beter gebruiken.
    • Maak de dozen niet te zwaar. Het is beter om wat meer verhuisdozen te gebruiken zodat ze wat lichter zijn dan minder verhuisdozen maar erg zwaar. Dit is namelijk heel erg belastend voor je rug en armen. Soms ontkom je er niet aan. De meeste boeken zijn nou eenmaal zwaar, maar gebruik dan liever wat kleinere dozen zodat het wel behapbaar blijft. Persoonlijk til ik liever 4x iets heel zwaars in plaats van 8x iets lichts, maar ik denk dat je naar 30 zware dozen wel anders praat :) .
    • Gebruik voor breekbare spullen oud papier. Denk bijvoorbeeld aan stapel folders, oud inpakpapier wat je niet meer mooi vind of versnipper je administratie  die je toch wilde weggooien en hergebruik de snippers. Of oude tijdschriften en kranten uit je overvolle krantenbak :) . Je kunt natuurlijk duur bubbeltjespapier of speciaal inpakpapier kopen bij de bouwmarkt, maar dat is natuurlijk een stuk duurder.
  • Stap 3: Doe inpak/verhuistips op via YouTube filmpjes :D .

Twee voorbeelden hiervan zijn:

Heb jij nog verhuistips?

8 reacties

  1. Ik moet er niet aan denken dat ik ook nog zou moeten nadenken over spullen inpakken! De waarheid is dat ik de laatste week gewoon alles in dozen en vooral vuilniszakken heb gedumpt (inclusief stof en spinnenwebben en spullen die eigenlijk misschien weg konden). Alle spullen hebben het overleefd, er zijn geen dozen midden op straat finaal uitgescheurd en alles is terug gevonden in de chaos ;). Bij mij kwam de opruim fase pas bij het uitpakken. ‘Ja doei, je denkt toch niet dat ik dat in ons nieuwe huis ga zetten?’ Ik heb naderhand een oud-collega blij gemaakt met alle dozen. Organisatie is niet mijn middelste naam.
    Ester heeft onlangs geplaatst…Cherrytomaat in bloei!

    1. Leuk om te horen dat jij er ook wat aan hebt, zeker een reden waarom ik dit deel! We willen wel van alles veranderen en naar onze smaak maken, maar we gaan er eerst wonen, sparen en dan bedenken hoe we het willen hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge