Zelfhulpboek #2 Piekerprinsessen

Er zijn enkele zelfhulpboeken die ik in de loop der jaren heb gekocht en waar ik veel baat bij heb gehad! Deze boeken wil ik graag met jullie delen in de hoop dat jij er misschien ook wat aan zou kunnen hebben! Het zijn in totaal 4 boeken maar om het wat kort en bondig te proberen houden wil ik 1 boek per keer behandelen! Vandaag wil ik het hebben over het boek: Piekerprinsessen van Susan Nolen-Hoeksema.

Piekerprinsessen “Doorbreek je negatieve gedachtegang” – Susan Nolen-Hoeksema.

Iedere vrouw kent het: tobben en piekeren over van alles en nog wat. Toch eens vragen waarom mijn dochter zo stil is de laaatste tijd.. Die curieuze opmerking van mijn baas, als daar maar niets achter steekt! Of: Ik heb al lang niet van X gehoord, ze is vast boos op me.

Wanneer piekeren geen halt toegeroepen wordt, kan het een gevaar gaan vormen voor je emotionele gezondheid, en zelfs leiden toe een gevoel van machteloosheid en depressiviteit. Psychologe Susan Nolen-Hoeksema laat zien hoe negatieve en irrationele gedachten ontstaan. Aan de hand van herkenbare voorbeelden bespreekt ze alle ins en outs van piekergedrag. Vervolgens laat ze zien hoe je uit de piekerspiraal kunt stappen.

Waarom heb ik het boek gekocht?
Toen ik de achterkant van het boek las zag ik zoveel herkenningspunten dat ik het boek wel móest kopen van mezelf. Ik ben bijzonder goed in piekeren. Meestal zit ik dan in met zaken die gebeurt zijn of met dingen die nog komen gaan! Uren kan ik in mijn piekergedrag verzeild raken en dan zijn er allerlei rampscenario’s die de revue passeren. Super irritant, frustrerend en het kost me een hoop energie!

De opbouw van het boek:
Het boek is opgebouwd in 3 delen: In deel 1 wordt het begrip piekeren uitgelegd en de effecten daarvan. Daarnaast wordt er gekeken naar de redenen waaróm wij piekeren en waarom vooral vrouwen piekeren! In deel 2 worden allerlei strategieën genoemd om van het piekeren af te komen! En in het 3e en laatste deel worden de meest voorkomende piekerthema’s genoemd zoals: piekeren over partnerrelaties, over onze ouders broers en zussen, over je kinderen, over je werk en carrière, over je gezondheid en over verlies en trauma’s.

Mijn mening:
Ik vind het boek erg logisch opgebouwd en goed gestructureerd, daar houd ik wel van. Het begint heel basic met: Wat is piekeren nou eigenlijk? en Waarom doen vrouwen dit meer dan mannen? en Hoe herken je, je piekergedrag? Ondanks dat ik gelijk behoefte had aan allerlei tips en trucs is deel 1 zeker de moeite waard om te lezen. Het is wel een beetje zwaar naar mijn mening omdat het best wel diep ingaat op de maatschappelijke positie van de vrouw en de gevolgen van het piekeren (het kan leiden tot hevige angsten en depressie). Dit vind ik nou niet echt een leuk begin van een boek, maar misschien is hiervoor gekozen om het belang van het doorbreken van deze negatieve gedachtegangen aan te geven. Ah fijn, het heeft me wel enkele nieuwe inzichten gegeven en ze heeft verbanden gelegd die ik in eerste instantie niet zag. In deel 2 leer je, je piekergedrag herkennen en te doorbreken met allerlei praktisch tips die goed zijn toe te passen. Daarnaast had ik tijdens het lezen regelmatig een glimlach op mijn gezicht omdat ik weer één of andere herkenbare situatie las waar ik dan ook echt tegen aan zou lopen en zou verdrinken in mijn piekergedrag! Dit boek is echt op jou gericht, jij alleen kan het piekeren stoppen. Ze wijst je dan ook op leren loslaten, zelfonderzoek doen, aardig voor jezelf zijn, vergeving, te hoge verwachtingen, afstand nemen, problemen van je af schrijven, met iemand praten, afleiding zoeken etc. etc. Haar boodschap is om vooral niet de rol van slachtoffer aan te nemen maar actie te ondernemen! Het werkt stimulerend en motiverend!

Wat heeft het mij gebracht?
Door het lezen van dit boek ben ik me erg bewust van mijn irreële gedachten en heb geleerd deze om te buigen naar reële en helpende gedachten. Mijn piekergedrag is behoorlijk verminderd en kan nu sneller negatieve gedachten herkennen en weet nu praktische manieren om deze te doorbreken en “uit te schakelen”. Ik heb er veel baat bij gehad!

Pieker jij veel?

4 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge