Zelfhulpboek #3 Hoog Sensitieve Personen

In dit artikel heb ik aangegeven dat ik over meerdere zelfhulpboeken beschik en omdat ik er veel aan gehad heb wil ik deze boeken graag met jullie delen in de hoop dat jullie er misschien ook baat bij hebben. Vandaag wil ik het boek Hoog Sensitieve Personen van Elaine Aron bespreken. In dit artikel heb ik meer verteld over wat HSP inhoud ook naar aanleiding van dit boek maar vandaag wil ik meer ingaan op de inhoud en opbouw van het boek en waarom ik er zoveel baat bij heb gehad. Ben je benieuwd? Lees dan gauw verder!

Achterkant van het boek

Mensen die in hoge mate gevoelig zijn voor hun omgeving, kunnen daar behoorlijk veel last van hebben. De auteur, psycholoog, hoogleraar en schrijfster, is zelf wat zij noemt een hoog sensitief persoon (HSP). Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 20 % van de bevolking hoog sensitief is: men is bewuster, gevoeliger, ingetogener dan anderen en daardoor sneller van slag door chaos, harde geluiden of mensenmassa’s. De aanpak van het boek berust op vier pijlers: zelfkennis verwerven, een nieuw kader scheppen, oude wonden helen en omgaan met sensitiviteit. In tien hoofdstukken gaat de auteur in op ‘de feiten’ van het sensitief zijn en op ‘de uitdaging’ van een nieuwe manier van omgaan met eigen gevoeligheden. Een interessante benadering van het fenomeen dat veel mensen door hun constitutie snel last hebben van ‘te veel stimulatie’. Het boek bevat tips en beschouwingen onder meer over medicijnen en over de ook aanwezige voordelen van een bovengemiddelde sensitiviteit.

Een passage uit het boek

In het bovenste geacceerde tekst staat eigenlijk het kenmerk van een HSP’er. “Problemen met stimuli te filteren”. Dat wil niet zeggen dat mijn “filter” kapot is zoals ik misschien eerder beweerde maar dat deze filter veel gevoeliger is en meer dingen oppikt die anderen niet als stimuli ervaren!

“HSP’ers nemen erg veel in zich op – alle subtiele signalen die anderen niet oppikken. Maar wat anderen als normaal ervaren zoals harde muziek, of mensenmassa’s kan hoogst stimulerend en daardoor stressvol voor een HSP’er zijn. De meeste mensen negeren sirenes, felle lichten, onbekende geuren en chaos. HSP’ers worden daardoor in de war gebracht”.

Om te voorkomen dat je over gestimuleerd raakt en daardoor dus uitgeput en vermoeid is het belangrijk om grenzen te stellen: “Stel jezelf duidelijk grenzen ten doel. Ze zijn jouw recht, jouw verantwoordelijkheid en je grootste bron van waardigheid”.

Opbouw van het boek

Het boek begint met een zelftest: Ben je hoog sensitief? Daarna volgen 10 hoofdstukken.

  • Hoofdstuk 1: Feiten omtrent hoog sensitief (een onterecht gevoel iets te mankeren).
  • Hoofdstuk 2: Dieper graven (je karakter eigenschap tot in detail begrijpen).
  • Hoofdstuk 3: Algemene gezondheid en levensstijl voor hsp’s (liefhebben en leren kennen van je lichaam).
  • Hoofdstuk 4: Je kindertijd en puberteit in een nieuw kader plaatsen (leren jezelf te verzorgen).
  • Hoofdstuk 5: Sociale relaties (de valkuil van verlegenheid).
  • Hoofdstuk 6: Het goed doen op je werk (volg je roeping en laat jezelf tot bloei komen).
  • Hoofdstuk 7: Intieme relaties (de uitdaging van een sensitieve relatie).
  • Hoofdstuk 8: Het helen van de diepere wonden (een ander proces dan HSP’s.
  • Hoofdstuk 9: Artsen, medicijnen en HSP’s (zal ik luisteren naar Prozac of een goed gesprek voeren met mijn dokter?)
  • Hoofdstuk 10: Ziel en geest (waar de ware schat begraven ligt).

Daarnaast zijn er nog tips voor deskundigen in de gezondheidszorg, voor leraren en voor werkgevers die te maken hebben met HSP’s.

Wat heeft het boek me geleerd:

Ik heb vooral geleerd dat mij niets mankeert: Hoogsensitief is geen ziekte, aandoening of tekortkoming. Het is een karaktereigenschap. Ik ben zoals ik ben en dat dat prima is zoals het is! Ook is het fijn om veel herkenbare situaties te lezen in het boek en dan te weten dat er meer mensen zijn zoals jij en dat je dus bij een “groep mensen” hoort die hetzelfde ervaren. Ik heb me heel lang schuldig gevoeld dat ik tijdens het stappen helemaal overweldigd werd door de harde muziek, de drukte, de felle lampen en het geroezemoes van alle mensen. Het overweldigde me zo! Ik wilde altijd als eerste naar huis ik was moe van alles wat ik meemaakte. Nu snap ik waarom. Mijn lichaam kan gewoon wat moeilijker die prikkels verwerken en de prikkels komen veel intensiever binnen dan bij anderen. Daarom houd ik ook een dagje winkelen, uit eten en daarna naar de bioscoop niet altijd vol omdat ik na het winkelen mijn rust nodig heb. En daar is niets mis mee. De ene heeft gewoon meer prikkels nodig om uitgedaagd te worden en plezier te hebben dan een ander. Je kan het ook zien dat ik snel tevreden ben :D. Ik was vroeger wel eens boos op mezelf:”Waarom houd ik dit niet vol? “Waarom kunnen mijn vriendinnen wel optimaal genieten tijdens het stappen? “Waarom is een druk restaurant voor mij gauw teveel? Maar ik heb dankzij het boek geleerd om niet de “beperkingen” er van te zien maar ook de positieve aspecten leren te in te zien.

Ik kan:

  • Meer genieten van smaken, lekker eten.
  • Meer genieten van geuren. Bijvoorbeeld: herfstgeur, bloemen en de geur van eten.
  • Meer genieten van de natuur: bomen, planten, dieren, goed voor het milieu willen zorgen.
  • Meer genieten van kunst, musea, muziek en zelf kunst maken.
  • Creativiteit en fantasie zijn vaak goed ontwikkeld: jezelf en anderen vermaken door toneel, kunst e.d.
  • Meer genieten van persoonlijk contact: Mensen aanvoelen waardoor diepe relaties mogelijk zijn.
  • Intuïtie is vaak boven gemiddeld.
  • Diepe verbinding kunnen ervaren met alles en iedereen om je heen.
  • Positieve gevoelens van anderen overnemen.
  • Perfectionisme heeft ook goede kanten, zoals dingen afmaken en dingen goed doen.

En met deze positieve punten wil ik dit artikel afsluiten. Herken jij jezelf als hoogsensitief persoon? Dan zal ik je zeker aanraden het boek te lezen! Ik heb er veel baat bij gehad en veel nieuwe inzichten van gekregen waardoor ik beter heb leren omgaan met mijn hoogsensitiviteit en vooral de positieve kanten ervan heb leren kennen!

Bij jij hoog sensitief?

4 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge